Un pic de sare şi piper peste ce învăţăm în şcolile de film – Visegrad Film Forum (1)

Între 17 şi 20 octombrie a avut loc la Bratislava a doua ediţie a Visegrad Film Forum, un eveniment care aduce la un loc studenţi de film din toate ungherele Europei, pentru câteva zile de masterclass-uri şi networking.

VFF e organizat de Visegrad Film Fund, o organizaţie care încurajează şi finanţează colaborarea dintre Slovacia, Cehia, Polonia şi Ungaria, şi găzduit de VSMU, şcoala de film din Bratislava. Evenimentul a adus în faţa studenţilor nume ca Fred Kelemen, director de imagine care a lucrat cu Bela Tarr la The Turin Horse, sau The Man from London, Hervé Schneid, monteur al unor filme ca Amélie şi Delicatessen ale lui Jean-Pierre Jeunet sau Europa de Lars von Trier, Anca Damian, care a vorbit despre deja celebrul  Crulic – drumul spre dincolo, regizorul stabilit în UK Udayan Prasad sau Jim Stark, producător american cunoscut în special pentru colaborarea cu Jim Jarmusch.

Poate cel mai interesant masterclass a fost cel susţinut de Udayan Prasad, regizor britanic de film şi televiziune, de origine indiană, care predă şi la London Film School. El a vorbit despre unghiul subiectiv în cinema – nici pe departe o discuţie seacă despre o decizie aparent tehnică din bucătăria decupajului, ci o abordare mult mai amplă.

Prasad a pornit de la ideea lui Tarkovski conform căreia cineaştii sunt de două feluri: cei care prezintă lumea într-o manieră realistă şi „poeţii”, care reuşesc să ne scufunde cu totul în psihologia personajelor lor. Cu secvenţe din filme ca 432, Cries and Whispers de Bergman sau Dekalog-ul lui Kieslowski, Prasad, un om foarte carismatic, a vorbit atât despre construirea personajului împreună cu actorii, cât şi despre alegerile vizuale care subliniază efectul. „Când personajul intră într-o cameră, a câta oară intră acolo?” şi alte întrebări similare, plus o demonstraţie simplă şi amuzantă dar care e în stare să deschidă nişte ochi, au fost exemple extrem de utile pentru toţi studenţii: acelaşi obiect nu poate fi filmat la fel când contextul, starea şi povestea personajului s-au schimbat. Două ore au fost insuficiente, şi cu siguranţă toţi participanţii şi-ar fi dorit mai mult.

Tot Udayan Prasad a vorbit şi despre Ekran, un program pentru absolvenţii de şcoli de film organizat de şcoala de cinema înfiinţată de Andrzej Wajda. Alături de Wajda şi alţi profesionişti, Prasad încearcă să suplinească golul dintre şcoala de film şi aruncarea cu capul înainte în industria profesională: „Ekran e locul în care ai voie să greşeşti”. Regizorii vin cu proiecte de lungmetraj, lucrează pe scenariu şi apoi filmează cu echipa proprie câteva scene din filmele lor, plecând din workshop cu un sample extrem de util atunci când vor încerca să convingă un posibil finanţator.

Foarte interesant a fost şi masterclass-ul lui Petr Marek, regizor şi sond designer ceh (filmul său, Nothing Against Nothing, a fost proiectat anul trecut la NCRR, în cadrul mini-festivalului Noul nou val ceh? organizat de Centrul Ceh). El a vorbit despre ritm, explicând cu exemple dintr-o mulţime de filme cum imaginea şi sunetul trebuie să lucreze împreună „ca într-un meci de ping-pong”, dar şi despre modul în care vizualul are propria sa muzică.

Jim Stark e un producător american atipic, cu suflet de arthouse european – Coffee and Cigarettes, Mystery Train, Night on Earth sau Down by Law sunt probabil cele mai renumite titluri născute din colaborarea lui cu Jarmusch. Stark ne-a cam deprimat cu concluziile lui extrem de bine documentate şi realiste despre moartea cinematografului în formatul clasic, dar a şi detaliat pe larg toate posibilele direcţii de dezvoltare: „nimeni nu ştie exact ce e transmedia, aşa că e treaba voastră să experimentaţi şi să îi daţi o definiţie”. Per total, un eveniment perfect bine-venit, prin care orice student la film merită să treacă măcar odată, cu un program gândit special să ofere câte ceva studenţilor de la fiecare specializare.

 

Etichete: , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *