Producătorii de film debutanți protestează față de regulamentul CNC

Regizorul Paul Negoescu, la filmările „O lună în Thailanda”

Regizorul Paul Negoescu, la filmările „O lună în Thailanda”

Nouă producători de film aflați la început de carieră cer, printr-o scrisoare deschisă, modificarea unei prevederi care îi împiedică să obțină finanțări pentru lungmetraje, dacă anterior au realizat doar scurtmetraje. Scrisoarea de protest le este adresată Ministrului Culturii, Vlad Alexandrescu, directorului general al Centrului Național al Cinematografiei (CNC), Anca Mitran, și  Consiliului de Administrație al CNC și face referire la Ordinul nr. 2780 din 18 noiembrie 2014, care îi forțează pe cineaștii tineri să apeleze la producătorii consacrați pentru a se asigura că primesc finanțare pentru lungmetrajele lor, fiindcă producătorii debutanți au șanse minore de a le obține. Ei acuză ambele instituții că acordă bani „unei clientele fidele”.

Printre semnatari se numără Paul Negoescu, Claudiu Mitcu, Radu Stancu, Iuliana Tarnovețchi. 

Iată scrisoarea deschisă, integral:

După cum știți, în data de 18.11.2014, Ministerul Culturii a emis, la solicitarea CNC, Ordinul cu nr. 2780 care prevede faptul ca regizorii și producătorii participanți la concursul de scenarii al CNC să poată fi punctați numai pentru un film realizat anterior din aceeași categorie de concurs la care se înscriu. Acest lucru îi împiedică pe producătorii debutanți (care nu au mai realizat până acum vreun film de lungmetraj) să poată puncta cu filme de scurtmetraj realizate anterior, așa cum s-a întâmplat mereu de la intrarea în vigoare a OG 39/2005 (majoritatea producătorilor consacrați și-au construit punctajele actuale pornind cu scurtmetraje).

Cum istoria recentă ne arată că niciun proiect de lungmetraj n-a fost declarat câștigător atunci când punctajul producătorului era 0, se poate observa ușor că accesul producătorilor debutanți la fondurile CNC sunt, în situația de față, drastic limitate. Dincolo de această politică a Ministerului Culturii și a Centrului Național al Cinematografiei de a acorda mereu finanțări acelorași producători precum unei clientele fidele (politică pe care nu o înțelegem), acest lucru contravine unuia dintre primele articole ale Legii Cinematografiei (OG 39/2005) și anume Art. 2, alin a), b) și d):

 ART. 2

    Reglementarea activităţilor din domeniul cinematografiei are, în principal, următoarele obiective:

  1. a) dezvoltarea industriei filmului în România şi susţinerea formării profesionale în domeniu;
  2. b) încurajarea iniţiativei private în domeniile creaţiei, finanţării, producţiei, distribuirii şi exploatării filmelor româneşti sau realizate cu participare românească;
  3. d) promovarea unui sistem concurenţial deschis de acces la modalităţile de credit financiar din Fondul cinematografic. 

În clipa când acest ordin a fost pus în dezbatere publică pe site-ul ministerului, o parte dintre noi am cerut modificarea acestui ordin în așa fel încât tinerii producători să nu fie dezavantajați. Drept urmare:

  • a fost trimis către minister (în perioada legală a dezbaterii publice) un punct de vedere care explica problemele pe care acest ordin le creează tinerilor producători – nu s-a primit niciun răspuns, ordinul a trecut nemodificat;
  • a fost cerută (și obținută) o întâlnire cu d-na director general Anca Mitran, în care ni s-a promis că această problemă se va rezolva;
  • am participat la toate dezbaterile pe regulamentul de concurs și am atenționat de fiecare dată această problemă;
  • au fost făcute cereri, scrisori publice, s-au dat telefoane pentru lămurirea situației etc.

Timp de 1 an și 5 luni, această problemă a rămas, în ciuda insistențelor noastre și a promisiunilor primite. Acum ne aflăm în situația că un nou concurs a fost anunțat, dar suntem deposedați de orice șansă de a obține finanțare pentru un proiect de lungmetraj. Prin urmare, vă solicităm public un punct de vedere (atât din partea Ministerului Culturii, cât și din partea Centrului Național al Cinematografiei) față de această problemă, cât și să ne răspundeți la următoarele întrebări:

  • De ce nu s-a modificat Ordinul 2780/18.11.2014 până acum, în condițiile în care s-au făcut toate demersurile din partea noastră pentru a vă aduce la cunoștință problemele pe care acesta le provoacă producătorilor debutanți?
  • Este oare o politică și o strategie a Centrului Național al Cinematografiei de a limita accesul la finanțările de lungmetraj doar producătorilor consacrați? Și credeți că această politică este sustenabilă pe termen lung?
  • Ce soluții le-ați recomanda unor producători care nu au mai realizat filme de lungmetraj ca să poată accesa finanțare la actualul concurs anunțat cu puțin timp în urmă?
  • Luați în calcul o formă de compensare prin organizarea în viitorul apropiat a unui concurs dedicat strict producătorilor debutanți?
  • Credeți că este necesar să ne adresăm instanțelor judecătorești, Consiliului Concurenței sau Comisiei Europene pentru rezolvarea acestei probleme?

În încheiere, dorim să menționăm clar că nu dorim abrogarea ordinului, ci doar modificarea lui. Așa cum am spus-o de fiecare dată, în toate cererile și scrisorile depuse până acum, considerăm că scopul acestui ordin este bun, pentru că în lipsa lui, producătorii cu lungmetraje la activ erau categoric avantajați la celelalte categorii de concurs (scurtmetraj ficțiune, animație și documentar) în detrimentul producătorilor debutanți care nu puteau puncta la criteriul numărului de spectatori. Însă apariția acestui ordin a rezolvat doar o parte a problemei, deschizând o alta, la categoria lungmetraj ficțiune, categorie cu cea mai drastică competiție.

Semnatarii scrisorii:

  •             Paul Negoescu – producător și regizor
  •             Claudiu Mitcu – producător
  •             Codruța Crețulescu – producător
  •             Radu Stancu – producător
  •             Ioana Lascăr – producător
  •             Gabi Suciu – producător
  •             Iulia Tarnovețchi – producător
  •             Anamaria Antoci – producător
  •             Irina Malcea – producător
Etichete: , , , , , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *