CRONICĂ: „Long Live the Family” de Robert Sedláček

Road movie, dramă de familie, thriller corporatist, umor sec – Robert Sedláček reuşeşte să le îmbine pe toate într-un întreg coerent: filmul său Long Live the Family/Rodina Je Základ Státu, prezentat în competiţia festivalului filmului ceh, Finále.

Libor, de treizeci şi ceva de ani, e prototipul clişeic al omului împlinit: un post importănţel într-o multinaţională, o casă de lux, o soţie şi doi copii fericiţi. Problemele – şi filmul – încep când e concediat şi servit pe tavă ca ţap ispăşitor într-o fraudă de proporţii. Singura soluţie e fuga şi, ca un carierist care şi-a ignorat familia pentru job ce e, îi ia pe toţi cu el, sub pretextul unei mici vacanţe.

Ce urmează e, cel puţin la început, o comedie delicioasă, plină de replici nepotrivite în momente nepotrivite, plasate cu cu cap, într-un ritm foarte bine gândit şi construit. Mai mult, o întâlnire cu doi vechi prieteni e ocazia perfectă pentru o bătălie a claselor, care ar fi putut să se termine foarte prost pentru film, dar evită cu graţie unorul ieftin şi păstrează o distanţă obiectivă: poftim, ai două variante, nu îţi spune nimeni că una e mai bună decât alta pentru că eşti în stare să gândeşti şi singur. Pentru că ăsta e genul de public pe care îl caută filmul: oameni capabili să aibă propriile opinii.

Printre rânduri, Sedláček minează subtil întreaga idee a succesului upper middle class, prezentându-ne un om care a bifat toate task-urile în viaţă, dar tot eşuează. Însă interesul său principal e în altă parte, şi titlul o spune foarte clar: toată tensiunea, tot umorul şi tot comentariul social sunt acolo doar ca să alcătuiască un eseu despre importanţa familiei mai presus de orice. Nu e cam mare deranjul pentru un mesaj de compunere de clasa a treia? Dar dincolo de răutăţi extrem de subiective, Long Live the Family e un exemplu de mainstream bine făcut, care e în stare să aducă public în săli, să-l ţină interesat până la final şi să nu-l lase nesatisfăcut.

*Corespondenţă realizată cu sprijinul Centrului Ceh Bucureşti*

Etichete: , , , ,

Lasă un răspuns