Listă/Grilă

Cronică de film

Arrival – Limbajul e un virus

Atenție: acest text conține „spoilers”. William S. Burroughs susținea că language is a virus (și, prin împrumut, Laurie Anderson prelua sintagma pentru piesa cu același nume, parte din albumul și showul Home of The Brave din 1986) și că limbajul ne limitează prin însăși existența sa și prin constrângerile pe care ni le aplică gramatica și vocabularul. Noul film al lui Denis... Continuare →

Arrival – universul interior

În materie de ficțiune speculativă, e greu să găsești ceva mai plin de miez și bine șlefuit decât povestirile și nuvelele lui Ted Chiang, autor multipremiat  și chinuitor de neprolific, cu mulți fani devotați. Ceea ce face perspectiva unei adaptări după Story Of Your Life (una dintre lucrările sale cele mai cunoscute), regizată de Denis Villeneuve (Incendies, Sicario, Prisoners),... Continuare →

Cronică. Toni Erdmann – life coaching

După premiera din competiția de anul acesta de la Cannes, toată presa de specialitate vuia despre Toni Erdmann, comedia germană de 160 de minute filmată în mare parte la București pe care o vedea favorită la câștigarea Palme d’Or-ului. N-a fost să fie, dar filmul lui Maren Ade a luat premiul FIPRESCI și a spart, la propriu, gura târgului, dând năvală unui torent uriaș de epitete... Continuare →

CRONICĂ: Două lozuri

Autor: Victor Morozov Tânărul Paul Negoescu semnează, cu lungmetrajul Două lozuri, o replică izbutită adusă izvorului caragialian: un film cu certă priză la public, fapt care însă nu-i descalifică umorul justificator, fie el de calitate, pur grosier – în scopuri moralizatoare – sau chiar estetizant. Detective story mioritic combinat cu road movie, Două lozuri – adică povestea... Continuare →

„Câini”. Filmul pe care-l așteptai

„Mai bine te urci în mașină și te duci acasă”, i se spune în repetate rânduri lui Roman (Dragoș Bucur), un tânăr bucureștean venit în Dobrogea să vândă terenurile moștenite de la bunicul său. Însă nici avertizările primite de la un fost angajat al tatălui său și de la polițistul local Hogaș (Gheorghe Visu), nici lătratul nocturn al câinelui Poliția nu reușesc să îi... Continuare →

TIFF 15. Tocuri, terrieri și coșuri

  Anul acesta, TIFF-ul nu îmi mai face programul, ci mă duc la el în funcție de ce-mi permite familia. Dar având în vedere că numărul filmelor sare bine de 200 – TIFF-ul crescând de la an la an exponențial, ca numărul de personaje dintr-un film cu supereroi – iar proiecțiile unor secțiuni ca Fără Limită și Umbre sunt adesea împinse spre miezul nopții, nu am de ce să ... Continuare →

CRONICĂ. „Bacalaureat” – părinți și copii

Romeo Aldea  (Adrian Titieni) – doctor cinstit de provincie, care nu bagă în buzunar – are sacul plin : o viață de familie complicată, o amantă căreia i s-a cam dus răbdarea, o mamă bătrână și bolnavă și multe alegeri de făcut. Toți așteaptă ceva de la el, și tuturor trebuie să le promită că “o să se ocupe”. Cu Bacalaureat, Cristian Mungiu se apropie de spectator probabil... Continuare →

Avengers vs. Avengers – Captain America și războiul civil

Când cele două tabere ale Răzbunătorilor se așează față în față, după 90 de minute de deliberări despre condiția supereroului și victime colaterale, primele gânduri care îți trec prin minte sunt “și totuși, de ce se bat ăștia unii cu alții? Hawkeye și-ar tăia o mână de dragul lui Black Widow!” și “Maaamă, treaba asta seamănă așa de mult cu Țară, țară, vrem... Continuare →

Fanfaronadă și anti-entertainment: Batman vs. Superman – Zorii dreptății

Noul film din interminabila (căci urmează ani mulți de filme) sagă DC Comics, Batman v Superman: Dawn of Justice este un film pentru copii cu pretenții de film pentru adulți. Scenariul (de Chris Terrio – care a lucrat și la Argo – și de David S. Goyer – care a lucrat la Dark City, Man of Steel, Batman Begins, toate cele trei Blade-uri, plus încă o droaie de alte filme) aruncă în... Continuare →

Batman, Superman și apusul rațiunii

În permanenta căutare a studiourilor hollywoodiene de a aduce ceva nou fără a schimba de fapt nimic, anul acesta a venit rândul filmelor și serialelor cu supereroi puși să își dea unul altuia pumni în gură înainte să treacă la lucruri mai importante – într-o continuare inevitabilă ce va apărea în următorii doi ani. Așa se face că în această primăvară avem parte de Daredevil... Continuare →

CRONICĂ. „Fiul lui Saul”, un film de difuzat în școli

Într-o cronică recentă la Fiul lui Saul/Saul Fia publicată în The New Yorker, Richard Brody, de felul lui critic de film analitic până la mizantropie, admite caracterul util și provocator al filmului, dar îl consideră o experiență aproape superfluă, în umbra lui Shoah, marele documentar al lui Claude Lanzmann și cea mai importantă colecție de mărturii pe celuloid a Holocaustului. E... Continuare →

Ave, Cezar! Trăiască frații Coen!

Într-o secvență din Hail, Caesar!/ Ave, Cezar!, cel mai recent film al fraților Coen, regizorul Laurence Laurentz (Ralph Fiennes) încearcă să scoată o replică aparent ușoară („De-ar fi atât de simplu!”) de la Hobie Doyle (Alden Ehrenreich, excelent) unul dintre actorii săi principali, pe care studioul de producție i-l băgase pe gât pentru că devenise popular în western-urile... Continuare →

Filmele rusești ale anului 2015

Autor: Vasile Ernu E o selecţie subiectivă care vrea mai degrabă să sublinieze tendinţele cinematografiei ruse. Nu e un top. Câteva observații: a. Avem câteva debuturi foarte bune. b. Confirmă regizorii care se consideră „încă tineri”. c. Revine comedia cu notă ironică, gen cu tradiție, dar care dispăruse din cinematografia rusă. d. Şi mi se pare că există o tendinţă de revenire... Continuare →

Deadpool – supereroul de care aveam nevoie

Nu există niciun oscior de originalitate în povestea din Deadpool, primul film cu supereroi interzis celor sub 15 ani de multă vreme încoace. Cei care au lucrat la film sunt primii care o recunosc, pe genericul care enumeră personajul negativ cu accent britanic, pe cel generat pe calculator, cameo-ul gratuit și prietenul ce funcționează pe post de comic relief. Dar oamenilor din spatele filmului,... Continuare →