Listă/Grilă

Festivaluri

Zilele filmului românesc – corespondență de la TIFF (III)

Poate că Zilelor Filmului Românesc de anul acesta de la TIFF le-a lipsit o avanpremieră high-profile ca cele de anul trecut de la Câini și Sieranevada, pe fondul neselectionării la Cannes a niciunui film românesc și deciziilor luate de unii cineaști, în mare parte debutanți în lungmetraj, să își păstreze filmele pentru case mai mari. Așa se face că le așteptăm pe cele mai promițătoare... Continuare →

Procesul – corespondență de la TIFF (II)

Prima proiecție integrală cu public a documentarului Procesul, de Claudiu Mitcu și Ileana Bârsan, s-a lăsat la TIFF cu cea mai lungă sesiune de Q&A la care am participat până acum, pe marginea unei realități care bate orice scenariu de Hollywood. Cazul lui Mihai Moldoveanu, condamnat în 1996 pentru uciderea unui taximetrist, alături de doi cunoscuți de-ai săi, în urma unor simulacre... Continuare →

On Body And Soul – corespondență de la TIFF

Marele premiu al Festivalului de la Berlin de anul acesta, On Body And Soul/Despre trup și suflet a stârnit un interes maxim și la TIFF – 2 proiecții sold-out deja din primele zile, ale unui film prezentat în avanpremieră internațională în România de către un distribuitor aflat la început de drum, Bad Unicorn. Din sinopsis, filmul lui Ildikó Enyedi (regizând din nou un lungmetraj după... Continuare →

Jurnal de Cannes (2): Netflixgate

Autor: Anca Fronescu Îmi propun în fiecare an să văd mai multe filme din Semaine de la Critique şi Quinzaine des Réalisateurs, cele două secţiuni paralele unde se zice că prinzi gust de voci noi, puternice, proaspete. Doar că în fiecare an constat că, dacă vreau să ajung la Quinzaine şi Semaine, pe lângă că trebuie să traversez o bună parte a Croazetei (şi, da, fiecare metru parcurs... Continuare →

Jurnal de Cannes (1)

Autor: Anca Fronescu Am sosit la Cannes de aproape o săptămână. Am mers să îmi ridic acreditarea după ce m-am cazat la 15 minute de Croazetă (şi, aşadar, pentu mulţi mi-am şi pierdut statutul de coolness à Cannes – vai, dar e departe, vai dar seara cum faci să ajungi şi la petreceri, şi la filme?! etc. etc. etc.) Între timp, însă, să stai la 15 minute de Palais des Festivals... Continuare →

Les Films de Cannes à Bucarest – jocuri de putere și drepturi civile

Elle   Paul Verhoeven se apropie de 80 de ani, dar n-ai zice asta dacă vezi Elle, primul său film vorbit în franceză, cu Isabelle Huppert in zi de grație. De-a lungul carierei sale, omul care a fost catalogat drept instigator, misogin, lipsit de scrupule și de gust, scandalos și  kitsch, nu a încetat să-și provoace publicul. Iar Elle, încă un poveste în care sexul și jocurile de putere... Continuare →

Cronică. Toni Erdmann – life coaching

După premiera din competiția de anul acesta de la Cannes, toată presa de specialitate vuia despre Toni Erdmann, comedia germană de 160 de minute filmată în mare parte la București pe care o vedea favorită la câștigarea Palme d’Or-ului. N-a fost să fie, dar filmul lui Maren Ade a luat premiul FIPRESCI și a spart, la propriu, gura târgului, dând năvală unui torent uriaș de epitete... Continuare →

TIFF 15. Bronz, hasidism și posedări

La TIFF e forfotă mare, orașul se pregătește de ofensiva ultimului weekend, tradițional cea mai aglomerată perioadă a festivalului, cu Zilele Filmului Românesc, Sophia Loren și Mădălina Ghenea. Până una-alta, filmele nu duc lipsă de spectatori – la o proiecție de marți de la Cinema Mărăști, cinematograf de cartier amenajat de primărie (!), sala era aproape plină. Suntan... Continuare →

TIFF 15. Tocuri, terrieri și coșuri

  Anul acesta, TIFF-ul nu îmi mai face programul, ci mă duc la el în funcție de ce-mi permite familia. Dar având în vedere că numărul filmelor sare bine de 200 – TIFF-ul crescând de la an la an exponențial, ca numărul de personaje dintr-un film cu supereroi – iar proiecțiile unor secțiuni ca Fără Limită și Umbre sunt adesea împinse spre miezul nopții, nu am de ce să ... Continuare →

Dezbaterile Les Films de Cannes à Bucarest – Pirateria și cinema-ul & Cum, de ce și pentru cine mai scriem despre filme?

În cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest au avut loc, în zilele de 24 și 25 octombrie, două dezbateri, una extrem de încinsă și pe alocuri polarizantă (Pirateria și cinema-ul), iar cealaltă extrem de interesantă și destul de edificatoare pentru starea criticii contemporane și influența negativă (sau nu) pe care o are democratizarea oferită de internet (Cum, de ce și... Continuare →

Les Films de Cannes à Bucarest. LOVE – Explicit, emoționant, epuizant

Love, mult discutata/așteptata melodramă tridimensională a lui Gaspar Noé, își joacă spectatorul pe degete încă din titlu. Nu e neapărat un film despre dragoste, cât despre autodistrugere și despre incapacitatea de asumare a unei coerențe comportamentale și sentimentale într-o relație. În plus, atât posterul cât și trailerul și materialele promoționale duc spectatorul pe un făgaș... Continuare →

Les Films de Cannes à Bucarest – The Lobster

Primele minute din The Lobster/Homarul mi-au frânt inima. O doamnă între două vârste coboară din mașină  în mijlocul unui câmp și împușcă un măgăruș care păștea pașnic pe marginea drumului. Vedeți voi, măgărușii sunt animalele mele preferate.  Din fericire, nu mai există niciun gest la fel de lipsit de suflet până pe la jumătatea filmului. Într-un viitor neprecizat,... Continuare →

De văzut la Les Films de Cannes à Bucarest: „Love”, asiatici și thrillere românești

Vineri, 23 octombrie, se declanșează din nou frenezia cinematografică în stil Croazetă: Les Films de Cannes à Bucarest, cu cele șapte zile ale sale (festivalul se încheie joi, 29 octombrie) pline de filme – ba premiate, ba nominalizate -, și de conferințe și proiecții speciale. Fiind vorba de o cantitate potențial copleșitoare de filme, pentru a le face viața mai ușoară cinefililor... Continuare →

„Be My Cat: A Film for Anne”

Be My Cat: A Film for Anne a primit la Festivalul de Film Dracula (Brașov, 2015, ediția nr. 3) una din cele două mențiuni ale juriului. Explicația gestului inexplicabil a fost că filmul lui Adrian Țofei, scenarist, actor principal, regizor – practic, un Sergiu Nicolaescu al found footage-ului -, este sinistru, neliniștitor și dureros de privit. Nimic mai adevărat. Aș puncta și faptul... Continuare →