Listă/Grilă

Berlin

O felie de documentar de Berlinală: „El Boton de Nacar” și „Exotica, Erotica, Etc.”

Autor: Raluca Petre  Toată lumea bună știe că de câțiva ani încoace documentarul prinde din urmă filmul de ficțiune, din punct de vedere al popularității, în festivaluri și la publicul larg, dar și din cel al formei, al creativității și inventivității în a spune o poveste. Berlinul nu s-a lăsat nici el mai prejos, cu o selecție serioasă de documentare și o secțiune special... Continuare →

Premianții de la Berlin: „Taxi” și „45 Years”

Taxi, al lui Jafar Panahi, care tocmai a câștigat Ursul de Aur la Berlin, e o lecție de cinema. Regizorul iranian are interdicția de a-și părăsi țara și de a face filme, dar reușește cumva să strecoare producții noi în festivaluri periodic. Scaunul lui Panahi e mereu gol în juriul din festival, e așteptat cu prima ocazie posibilă. În noul său film, aparent simplu, el însuși e... Continuare →

Radu Jude, Ursul de Argint pentru regie la Berlin! Jafar Panahi câștigă Ursul de Aur

Regizorul Radu Jude a câștigat în această seară Ursul de Argint pentru regie la Festivalul de la Berlin cu filmul Aferim!, un film alb-negru plasat în 1835 despre un zapciu și fiul său porniți pe urmele unui rob țigan fugit de la stăpân. Același premiu i-a fost oferit ex aequo și regizoarei Malgorzata Szumowska, pentru Body.  „Dacă știam că voi câștiga un premiu atât de important,... Continuare →

„Aferim!”. Ce s-a schimbat în aproape 200 de ani?

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN. Era după ora două după-amiază, ieșisem de la Berlinale Palast de la un film pe care chiar nu l-am putut suporta până la final, afară era frig, dar aerul era proaspăt și capul meu asta cerea: să fie scos la aer. Lângă Berlinale e o brutărie cu tot felul de nebunii, am ales ceva cu ochii închiși, am trecut pe lângă cei patru urși albi și am zărit o bancă... Continuare →

„Aferim!” de la Berlin. Despre moravuri și prejudecăți

Autor: Raluca Petre CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN. Ieri a fost ziua filmului românesc la Berlin, cu premiera mondială a lui Aferim! al lui Radu Jude în competiție, și De ce eu?, regizat de Tudor Giurgiu, în secțiunea Panorama. O zi cu proiecții sold out și nume românești pe covorul roșu. Aferim! este o oglindă în care mulți spectatori români se vor recunoaște (sau, cel puțin, sper... Continuare →

„De ce eu?”. Pentru că merită văzut

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN. Pe 6 februarie, la Cinestar, la doi pași de Berlinale Palast și Hyatt Hotel, unde își are sediul centrul de presă al Berlinalei, a avut loc prima vizionare cu public a filmului lui Tudor Giurgiu, De ce eu?. Embargoul pentru cronicile despre film a ținut însă până la premiera oficială de pe 11 februarie, la 19.30, la faimosul Kino International, din estul Berlinului,... Continuare →

Cum funcționează timpul la Berlin

Autor: Raluca Petre CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN, Mi-a stat ceasul în prima zi de Berlinală. Prima zi din prima Berlinală. M-am gandit că nu-i de bine, având deja presentimentul că va fi haos, eu aterizând cu o zi după deschidere. Am ajuns în Potsdamer Platz să-mi ridic badge-ul chiar când se strânsese o groază de lume la Berlinale Palast pentru a întâmpina nu-știu-ce staruri, care... Continuare →

Berlin 2015. Un basm de Werner Herzog

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN. La Berlinală sunt peste 400 de filme, dintre care peste 140 de premiere mondiale (despre care nu ai voie să scrii nimic până la începutul galelor oficiale), nenumărate secțiuni, dezbateri și Q&A-uri. Marketul european duduie de proiecte și deal-uri, cozile la casele de bilete sunt fără sfârșit, e plin ochi de lume prin cinema-uri, în tot orașul. În... Continuare →

„Aferim!”, în regia lui Radu Jude, concurează pentru Ursul de Aur

Aferim!, noul lungmetraj regizat de Radu Jude, va avea premiera mondială în competiția oficială a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (5-15 februarie 2015). Este al doilea film românesc anunțat în selecția Berlinalei, De ce eu?, semnat de Tudor Giurgiu, fiind inclus în secțiunea Panorama Special. Filmul de epocă va concurca pentru Ursul de Aur cu producții precum Queen of... Continuare →

Berlin: Ursul de Aur merge în China

Regizorul Diao Yinan a câştigat în această seară, la gala de la Berlinale Palast, Ursul de Aur pentru o dramă tulburătoare Bai Ri Yan Huo / Black Coal, Thin Ice. Plasat la începutul anilor 2000, într-un orăşel din China, filmul cu accente noir are ca protagonişti un detectiv şi o tânără legată în mod misterios de mai multe crime. „Spiritele lui Raymond Chandler şi James M. Cain... Continuare →

Berlin: „Boyhood” și experimentul lui Porumboiu

Autor: Anca Fronescu CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN. Pe Richard Linklater l-am studiat în facultate. Și l-am întâlnit de câteva ori la New York, prin festivaluri și pe la Q&A-uri. E unul dintre motivele pentru care am ținut să văd Boyhood, filmat de-a lungul a 12 ani, răstimp în care cineastul urmărește evoluția, atât în film cât și în realitate, a lui Mason (Ellar Coltrane) și... Continuare →

Berlin: Jocurile lui Porumboiu

Miercuri a fost ziua lui Corneliu Porumboiu în secţiunea Forum a Berlinalei, un eveniment suficient de important pentru presă încât să se stea la coadă la CinemaxX. Sala s-a umplut în câteva minute şi a stat în formaţie până la sfârşit, cu excepţia a cam zece jurnalişti care au părăsit-o după jumătate de oră (un procent obişnuit aici). La sfârşit, se strânseseră ciorchine... Continuare →

Berlin: Nick Cave şi cele 20.000 de zile pe pământ

Autor: Anca Fronescu CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN. Ca să nu mă mai complic cu eterna dilemă când, unde, cum să merg la care film, am decis să merg dimineaţa la filmele din competiţie, eventual după-amiază la încă unul şi, în rest, la câte un titlu din secţiunile Forum şi Panorama. Doar că, bineînţeles, în fiecare dimineaţă dau cu nasul de pancarta imensă cu conferinţele de... Continuare →

Berlin: Primii candidaţi la Ursul de Aur

La jumătate de drum, Berlinul începe să devină cu adevărat interesant. Cel puţin trei filme excelente ar avea dreptul la un Urs din oficiu: thriller-ul ’71, al lui Yann Demange, comedia neagră In Order of Disappearance, de Hans Petter Moland, şi Stations of the Cross, regizat de Dietrich Brüggemann. Cel din urmă e primul în topul criticilor publicat zilnic de revista „Screen International”,... Continuare →