Listă/Grilă

La cinema - Cronici

(M)ucenicul – Patimile lui Veniamin

(M)ucenicul/ The Student, prezentat în secțiunea Un Certain Regard la Cannes anul trecut, ajunge pe ecranele noastre într-un moment cum nu se poate mai prielnic, pe fondul delirantelor inițiative ale Coaliției pentru familie, marșurilor BOR împotriva avortului și dezbaterilor anuale legate de statutul predării religiei în școli. Bazat pe o piesă de teatru a germanului Marius von Mayenburg,... Continuare →

CRONICĂ. „Ana, mon amour” – terapie de cuplu

Ce știi despre psihanaliză?, îl întreabă terapeutul (Adrian Titieni) pe Toma (Mircea Postelnicu), noul său client venit să-și scoată la soare balaurii din dulap. Mai ales pe cel mai mare dintre ei – Ana (Diana Cavallioti), fata de care se îndrăgostise în facultate și cu care intrase într-o relație de co-dependență. Cu Ana, mon amour (inspirat de un roman de Cezar Paul-Bădescu),... Continuare →

Arrival – Limbajul e un virus

Atenție: acest text conține „spoilers”. William S. Burroughs susținea că language is a virus (și, prin împrumut, Laurie Anderson prelua sintagma pentru piesa cu același nume, parte din albumul și showul Home of The Brave din 1986) și că limbajul ne limitează prin însăși existența sa și prin constrângerile pe care ni le aplică gramatica și vocabularul. Noul film al lui Denis... Continuare →

Arrival – universul interior

În materie de ficțiune speculativă, e greu să găsești ceva mai plin de miez și bine șlefuit decât povestirile și nuvelele lui Ted Chiang, autor multipremiat  și chinuitor de neprolific, cu mulți fani devotați. Ceea ce face perspectiva unei adaptări după Story Of Your Life (una dintre lucrările sale cele mai cunoscute), regizată de Denis Villeneuve (Incendies, Sicario, Prisoners),... Continuare →

Cronică. Toni Erdmann – life coaching

După premiera din competiția de anul acesta de la Cannes, toată presa de specialitate vuia despre Toni Erdmann, comedia germană de 160 de minute filmată în mare parte la București pe care o vedea favorită la câștigarea Palme d’Or-ului. N-a fost să fie, dar filmul lui Maren Ade a luat premiul FIPRESCI și a spart, la propriu, gura târgului, dând năvală unui torent uriaș de epitete... Continuare →

CRONICĂ: Două lozuri

Autor: Victor Morozov Tânărul Paul Negoescu semnează, cu lungmetrajul Două lozuri, o replică izbutită adusă izvorului caragialian: un film cu certă priză la public, fapt care însă nu-i descalifică umorul justificator, fie el de calitate, pur grosier – în scopuri moralizatoare – sau chiar estetizant. Detective story mioritic combinat cu road movie, Două lozuri – adică povestea... Continuare →

„Câini”. Filmul pe care-l așteptai

„Mai bine te urci în mașină și te duci acasă”, i se spune în repetate rânduri lui Roman (Dragoș Bucur), un tânăr bucureștean venit în Dobrogea să vândă terenurile moștenite de la bunicul său. Însă nici avertizările primite de la un fost angajat al tatălui său și de la polițistul local Hogaș (Gheorghe Visu), nici lătratul nocturn al câinelui Poliția nu reușesc să îi... Continuare →

CRONICĂ. „Bacalaureat” – părinți și copii

Romeo Aldea  (Adrian Titieni) – doctor cinstit de provincie, care nu bagă în buzunar – are sacul plin : o viață de familie complicată, o amantă căreia i s-a cam dus răbdarea, o mamă bătrână și bolnavă și multe alegeri de făcut. Toți așteaptă ceva de la el, și tuturor trebuie să le promită că “o să se ocupe”. Cu Bacalaureat, Cristian Mungiu se apropie de spectator probabil... Continuare →

Avengers vs. Avengers – Captain America și războiul civil

Când cele două tabere ale Răzbunătorilor se așează față în față, după 90 de minute de deliberări despre condiția supereroului și victime colaterale, primele gânduri care îți trec prin minte sunt “și totuși, de ce se bat ăștia unii cu alții? Hawkeye și-ar tăia o mână de dragul lui Black Widow!” și “Maaamă, treaba asta seamănă așa de mult cu Țară, țară, vrem... Continuare →

Batman, Superman și apusul rațiunii

În permanenta căutare a studiourilor hollywoodiene de a aduce ceva nou fără a schimba de fapt nimic, anul acesta a venit rândul filmelor și serialelor cu supereroi puși să își dea unul altuia pumni în gură înainte să treacă la lucruri mai importante – într-o continuare inevitabilă ce va apărea în următorii doi ani. Așa se face că în această primăvară avem parte de Daredevil... Continuare →

CRONICĂ. „Fiul lui Saul”, un film de difuzat în școli

Într-o cronică recentă la Fiul lui Saul/Saul Fia publicată în The New Yorker, Richard Brody, de felul lui critic de film analitic până la mizantropie, admite caracterul util și provocator al filmului, dar îl consideră o experiență aproape superfluă, în umbra lui Shoah, marele documentar al lui Claude Lanzmann și cea mai importantă colecție de mărturii pe celuloid a Holocaustului. E... Continuare →

Ave, Cezar! Trăiască frații Coen!

Într-o secvență din Hail, Caesar!/ Ave, Cezar!, cel mai recent film al fraților Coen, regizorul Laurence Laurentz (Ralph Fiennes) încearcă să scoată o replică aparent ușoară („De-ar fi atât de simplu!”) de la Hobie Doyle (Alden Ehrenreich, excelent) unul dintre actorii săi principali, pe care studioul de producție i-l băgase pe gât pentru că devenise popular în western-urile... Continuare →

Deadpool – supereroul de care aveam nevoie

Nu există niciun oscior de originalitate în povestea din Deadpool, primul film cu supereroi interzis celor sub 15 ani de multă vreme încoace. Cei care au lucrat la film sunt primii care o recunosc, pe genericul care enumeră personajul negativ cu accent britanic, pe cel generat pe calculator, cameo-ul gratuit și prietenul ce funcționează pe post de comic relief. Dar oamenilor din spatele filmului,... Continuare →

Cei opt odioși. Și cu Tarantino, nouă

Povestea celui de-al optulea film al lui Quentin Tarantino, căruia îi mai trebuie o singură peliculă pentru a se autoproclama regizor de westernuri, încape fără probleme într-o formulă de anecdotă: doi vânători de recompense, un călău, un șerif, un general în rezervă, un hangiu mexican, o răufăcătoare și un tip care-și scrie memoriile sunt blocați de viscol într-o prăvălie.... Continuare →