Making Waves (4). Noul cinema românesc, „miracolul neaşteptat”

0
154
Dominique Nasta şi MIhai Chirilov, la Film Society of Lincoln Center
Dominique Nasta şi MIhai Chirilov, la Film Society of Lincoln Center

Unul dintre cele mai importante studii despre filmul românesc, primul în limba engleză, a fost lansat duminică, 1 decembrie, la festivalul Making Waves: New Romanian Cinema, în prezenţa autoarei Dominique Nasta. „Contemporary Romanian Cinema. The History of an Unexpected Miracle” (Wallflower Press, Columbia Press) a repus în discuţie rădăcinile, mărcile şi influenţele Noului Val. S-a pomenit des cuvântul „miracol”, termen pe care Richard Peña, istoric de film, fost director de programe al Film Society of Lincoln Center şi bun cunoscător al cinema-ului românesc, nu l-ar folosi – după cum a declarat – convins fiind că „nu există ceva care să apară din nimic”.

Dominique Nasta, istoric de film şi profesoară la Université Libre din Bruxelles, a emigrat din România în 1984, dar a rămas permanent în legătură cu cineaşti, istorici şi critici de film din ţară. „Când am scris un capitol pentru o enciclopedie, La storia di cinema mondiale, în anul 2000, nu s-a produs nici un film românesc. Deci, am încheiat capitolul spunând că sper că situaţia se va schimba şi că vor apărea noi filme. Şi, practic, în 2001 a apărut Marfa şi banii al lui Cristi Puiu. Aşa de tare m-am bucurat când fenomenul s-a generalizat, încât nu numai că am vrut să scriu o carte, dar am vrut să arăt că e aproape de ordinul miracolului”, a explicat autoarea pentru Filmreporter.ro.

Revoluţionar şi, totuşi, familiar

Titlul de lucru al cărţii a fost altul. „Primul subtitlu pe care l-am sugerat editorului a fost Eastern Europe’S Unexpected Cinderella. Îmi imaginam cinema-ul românesc ca pe o Cenuşăreasă. Ungaria, Rusia, Cehia, toate aveau cinematografii renumite, cineaşti cunoscuţi, doar despre România nu se ştia nimic. Şi dintr-o dată, iat-o, a apărut, tânără şi frumoasă! Editorul a sesizat apoi că poate ar fi un titlu prea ţintit şi a propus să alegem altceva, dar să fie ceva tot din domeniul miraculosului. Este un fenomen, am văzut aici, la New York, că sălile sunt pline, nu mai existau bilete şi oamenii tot insistau”, a adăugat Dominique Nasta.

„Miracolul” ar avea două mari explicaţii: nu exista nici un trend important în Europa la momentul în care a apărut Noul Val – „se simţea nevoia unui astfel de curent”; şi, potrivit autoarei, „există ceva extrem de uman în filmele româneşti, lucru de care oamenii aveau nevoie”.

Văzând Moartea domnului Lăzărescu, Dominique Nasta a găsit în el lucruri noi, groundbreaking, dar şi  ceva extrem de familiar, de la tehnică la jocul actorilor. Nu poţi înţelege cinema-ul de astăzi dacă nu te uiţi în trecut. „Am început să scriu după ce am realizat cât de importantă este relaţia dintre trecut şi prezent în ce s-a întâmplat în ultimii 10 ani în cinema-ul românesc. Dar cred că declanşatorul a fost Reconstituirea lui Lucian Pintilie. Pentru că aproape toţi cineaştii din Noul Val cu care am vorbit l-au indicat pe el drept model. El e, într-un fel, ce a fost Jean-Luc Godard pentru cinema-ul francez. Ce a făcut el în anii 60-70 a influenţat profund ce s-a întâmplat 30 de ani mai târziu”.

Analiza de peste 250 de pagini – pentru care autoarea a văzut câteva sute de filme din Arhiva Naţională de Filme – cuprinde şi contextul cultural şi politic. „E ceva tipic în cinema-ul românesc, care e legat de literatură, de arte vizuale, de teatrul absurdului, de aceea o analiză completă este şi o analiză a spaţiului cultural în care au apărut aceste filme”, a explicat Nasta, indicând, printre altele, valul ceh ca sursă de inspiraţie majoră.

„E doar un început”

Cartea nu conţine însă analiza unor filme recente precum După dealuri, Poziţia copiului sau Aurora (doar o jumătate de pagină), a remarcat o cititoare la lansare. „Din păcate, din raţiuni de timp, nu am putut include tot ce mi-aş  fi dorit. Mai e foarte multă informaţie de inclus, de la animaţie la filmele pentru copii. E doar un început. Am încercat să abordez subiecte de care ştiam că vor fi interesaţi cei din afara ţării, care nu au acces la materialele în limba română”, a explicat autoarea.

Dan Piţa, Mircea Daneliuc, Lucian Pintilie şi Cristian Mungiu sunt câţiva dintre autorii trataţi separat în capitolele cărţii. „După dealuri al lui Mungiu nu am apucat să-l analizez şi sunt acolo câteva planuri-secvenţă antologice pe care aş vrea să le adaug. „Cred că Mungiu este un fenomen de scară largă şi l-am analizat separat. Cred că el e mai mult decât un regizor – ce a făcut în jurul filmului, caravana prin ţară, ca în Rusia sovietică, şi toate celelalte campanii sunt foarte importante”.

Capitole:

  1. Difficult Beginnings
  2. Bright Intervals: Romanian’s Short Thaw
  3. Romanian Cinema in the 1970s: Versatility on the Menu
  4. Dan Piţa: A Filmmaker for all Seasons
  5. Mircea Daneliuc: Romanian Cinema’s Rebel with a Cause
  6. The 1989 Moment: Film and History in the Early 1990’s
  7. Through a Glass, Darkly: Lucian Pintilie as Past and Present Model
  8. The Films of Nae Caranfil: A Taste of Turn-of-the Century Sophisticated Comedy
  9. Short Films on the Crest of the New Wave
  10. Less is More: Puiu, Porumboiu, Muntean and the Impact of Romanian Film Minimalism
  11. The 432 Paradigm: Cristian Mungiu’s Large-scale Phenomenon
  12. Making Films for Wider Audiences: Romanian Cinema Turns Global
  13. Romanian Exilic and Diasporic Cinema: The Case of Radu Gabrea

UPDATE. Primul tiraj al cărţii a fost aproape epuizat. Volumele s-au vândut în timpul festivalului Making Waves: New Romanian Cinema, dar şi în librării din New York.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here