Toamna filmelor româneşti începe cu „Despre oameni şi melci”


Pentru filmul românesc, toamna lui 2012 e una dintre cele mai sărace (doar 5-6 titluri, în loc de 8-10) , însă e cel puţin interesantă. Cristian Mungiu şi Tudor Giurgiu domină pronosticurile în materie de spectatori – previziuni în esenţă pesimiste, pentru că puţine filme româneşti au depăşit cifra de 50.000 de intrări în ultimul deceniu -, iar poveştile şi genurile sunt ceva mai diverse ca în ceilalţi ani.

Deocamdată, doar şase premiere româneşti sunt cât de cât confirmate pentru această toamnă, două fiind sub semnul întrebării: Killing Time, în regia lui Florin Piersic Jr., o comedie neagră cu asasini plătiţi, şi Turn off the Lights, al Ivanei Mladenovic. Closer to the Moon, primul film în limba engleză a lui Nae Caranfil, cu Vera Farmiga şi Mark Strong, este încă în post-producţie şi rămâne pentru 2013.

Resurse considerabile s-au investit în filmul care deschide sezonul vineri, pe 14 septembrie, Despre oameni şi melci, în regia lui Tudor Giurgiu, o comedie cu Monica Bîrlădeanu, Andi Vasluianu şi Dorel Vişan pentru promovarea căreia s-ar fi cheltuit 100.000 de euro, potrivit distribuitorului Transilvania Film. Conserve cu vizualul filmului au împânzit zonele din preajma cinematografelor, oameni îmbrăcaţi în melc au fost zăriţi târându-se pe trecerea de pietoni, în Bucureşti, iar o paradă cu maşini ARO a traversat oraşul. Râsetele publicului de la TIFF şi Anonimul îi prevăd oarecare succes în săli, deşi reacţiile criticii sunt destul de temperate (o cronică a filmului, aici).

Despre oameni şi melci e o comedie agreabilă, pe alocuri emoţionantă – despre naivităţile noastre ca popor, lăsat de capul lui după 45 de ani de regim comunist – însă destul de stângace în felul în care asamblează situaţii-clişeu din filmele de gen. Monica Bîrlădeanu face un rol care îi consolidează şi mai mult capitalul – pentru cei care nu credeau în talentele ei actoriceşti – iar Andi Vasluianu se descurcă întotdeauna să dea oarece firesc unor replici care sună bine pe hârtie şi mai puţin în viaţă. Memorabil e Dorel Vişan, în rolul de director de fabrică, moştenitor al tuturor zâmbetelor securisto-sarcastice şi al complicităţilor din comunism. Scenariul e inspirat de o întâmplare reală, din România anilor 90, când muncitorii unei uzine în faliment ar fi avut o idee salvatoare cel puţin neobişnuită: să doneze spermă.

Andi Vasluianu şi Diana Dumitrescu, la filmările pentru "Minte-mă frumos"Minte-mă frumos, cu Loredana Groza

În apropierea anilor 90 se plasează şi documentarul lui Radu Gabrea, Trei zile până la Crăciun, despre ultimele zile ale cuplului Nicolae şi Elena Ceauşescu. Lansarea a tot fost amânată de anul trecut, iar premiera ar putea avea loc la finalul lui septembrie, probabil într-un circuit foarte restrâns. Scenariul îi aparţine lui Grigore Cartianu, directorul editorial Adevărul, docu-drama avându-i în rolurile dictatorilor pe Victoria Cociaş şi Constantin Cojocaru. Reconstituirea e completată de interviuri cu martori ai ultimelor clipe din viaţa celor doi.

O a doua comedie – de data asta romantică – vine de la MediaPro şi se numeşte Minte-mă frumos. Regizor este Iura Luncaşu (Pariu cu viaţa, Lacrimi de iubire), iar cap de afiş sunt Andi Vasluianu, Diana Dumitrescu şi Loredana Groza, alături de Antoaneta Zaharia şi Marius Damian. Scenaristul Adrian Lustig înlănţuie mai multe poveşti de dragoste & sex în care Diana Dumitrescu e „o fată dulce, cofetară ucenică”, iar Loredana Groza e „profesoară de ciocolată şi frişcă, o franţuzoaică aclimatizată cu (t)raiul bucureştean, care predă ziua arta savarinei şi noaptea învăţăturile marchizului de Sade către fiii săi masochişti”. Lansarea, pe 19 octombrie.

După dealuri şi O lună în Thailanda

Pe 25 octombrie, va fi proiectat în avanpremieră, la Les Films de Cannes a Bucarest, şi cel mai aşteptat film al toamnei, După dealuri, în regia lui Cristian Mungiu. Presiunea şi aşteptările au crescut constant după premiul pentru scenariu şi cel de interpretare (acordat actriţelor Cosmina Stratan şi Cristina Flutur) obţinute la Cannes şi după ce filmul a fost anunţat în câteva festivaluri mari, precum Karlovy Vary, Toronto, New York, Londra sau AFI Fest din Los Angeles. Pe 26 octombrie, filmul îşi va începe drumul prin cinematografe, paradoxal, cu perspective mult mai mici în cinematografe decât pornea, acum 5 ani, pelicula premiată cu Palme d’Or, 432.

Dan Chişu aduce pe ecrane, pe 2 noiembrie, o tragicomedie despre iluzia îmbogăţirii peste noapte, iluzie pe care două cupluri o trăiesc diferit: unul are un bilet câştigător la loterie, însă cu un alt nume scris pe el, iar celălalt cade în plasa loteriilor online false. Şi caii sunt verzi pe pereţi e al treilea lungmetraj al lui Chişu, unul pe care l-a realizat cu bani proprii, fără sprijin de la CNC. Adrian Titieni, Anca Florescu, Ionuţ Vişan şi Tudor Smoleanu sunt în distribuţie.

Aşteptat este şi debutul în lungmetraj al unuia dintre cei mai premiaţi tineri regizori, Paul Negoescu (28 de ani). O lună în Thailanda a avut premiera mondială în Săptămâna Criticii Internaţionale de la Veneţia şi se va lansa pe 16 noiembrie. După spusele regizorului (un interviu amplu, aici) , e un film despre dragoste şi despre decizii, dedicat generaţiei sale. Protagonistul (Andrei Mateiu) e un tânăr care decide să-şi părăsească prietena în noaptea de Revelion şi să o caute pe fosta iubită.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *