Membrii Consiliului de Administrație al Centrului Național al Cinematografiei și cineaștii semnatari solicită membrilor Camerei Deputaților respingerea Proiectului de respingere a OUG 91/2016 și întoarcerea Proiectului de adoptare a OUG 91/2016 la Comisia pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă pentru o dezbatere publică reală. Acest act normativ a fost conceput, după un îndelung proces de consultare și dezbatere publică, pentru a răspunde unor nevoi critice ale sectorului cinematografic, un domeniu de maximă vizibilitate și impact pentru România, și merită o atenție reală din partea Parlamentului României și o dezbatere cu toți actorii cheie ai domeniului care să asigure instrumentele legislative necesare pentru o dezvoltare și consolidare a acestuia în continuare.
În data de 16 mai Comisia pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă a Camerei Deputaților a avut pe agendă, anunțată cu doar câteva zile înainte, Ordonanța Guvernului nr. 91/2016 de modificare a cadrului normativ privind cinematografia. În doar câteva minute, în lipsa oricărei dezbateri publice, fără invitarea și consultarea nici unui reprezentant al domeniului vizat de actul normativ și pe baza unor argumente neadevărate (precum faptul că ordonanța de urgență ar fi fost adoptată pe perioada vacanței parlamentare) sau ridicole, fără nici o legătură cu conținutul său, comisia condusă de domnul deputat Gigel Știrbu a acordat acesteia un aviz negativ. Mai mult, raportul scris al Comisiei, redactat astăzi, 22 mai, nu include nici un argument cu privire la avizul negativ oferit.
Or, OUG 91/2016 a fost adoptată de Guvernul Cioloș, la inițiativa Ministrului Culturii, doamna Corina Șuteu, în ședința Guvernului din data de 29 noiembrie 2016, în urma unui amplu proces de elaborare și consultare publică derulat de-a lungul anului 2016. Acesta s-a bazat pe activitatea unui grup de lucru format de reprezentanți ai sectorului (din care au făcut parte Tudor Giurgiu, Florin Mihăilescu, Cristian Mungiu, Bogdan Mustață, Paul Negoescu, Oana Radu și Andrei Rus) și a unei largi echipe și a inclus mai multe reprize de consultări, o audiere publică la care au participat aproape o sută de reprezentanți ai breslei, o consultare cu ministrul francez, care a susținut această inițiativă, precum și un amplu proces de avizare inter-instituțională a actului normativ, care a obținut avizul a numeroase ministere și instituții cu mandat în domeniile vizate, printre care Ministerul Justiției, Consiliul Legislativ și Consiliul Concurenței.
Acest act normativ a venit ca răspuns la solicitările făcute de ani de zile de breasla cinematografică, dar și de partenerii străini, pentru a răspunde unor probleme critice ale acestui sector și unei legislații învechite, care nu mai răspundea evoluției sectorului cinematografic românesc și pe plan european. Astfel, ordonanța de urgență îmbunătățește mecanismul de alocare a sprijnului financiar, prin organizarea unor concursuri deschise și transparente, care să încurajeze performanța, tinerii cineaști și producători, și o diversificare a actorilor activi în acest domeniu; mai mult, noul act normativ stabilește cadrul de bază și permite stabilirea a numeroase aspecte ale concursului de proiecte prin regulamentul adoptat prin ordin al ministrului culturii, permițând astfel adaptarea sa mai flexibilă în funcție de evoluția sectorului și a pieței. Ordonanța înlătură, de asemenea, riscul unor falimentări în masa a companiilor care au produs filme în ultimii zece ani prin plata TVA acolo unde aceasta nu a fost prevăzută și bugetată. Ordonanța instaurează principiul reciprocității în susținerea din fonduri publice a coproducțiilor minoritare (a unui film precum „Toni Erdmann”, în care producătorul român nu este majoritar), permițând astfel filmelor majoritar românești să obțină un sprijin similar din alte state europene (și evitând astfel întreruperea unui asemenea sprijin, așa cum mai multe state au avertizat că o vor face). Pe de altă parte, ordonanța își propune să acționeze asupra uneia din cele mai mari probleme ale sectorului cinematografic, și anume cinematografele, care afectează negativ accesul publicul românesc la filme, dar și capacitatea filmelor românești de a obține încasări pe piața locală; astfel, ordonanța facilitează autorităților locale care au preluat săli de cinema obținerea finanțării pentru reabilitarea lor, inclusiv prin sprijin financiar acordat de CNC pentru retehnologizarea acestora. Nu în ultimul rând, actul normativ și-a propus să răspundă situației actuale extrem de precare a patrimoniului cinematografic național, prin consolidarea instituțională a Arhivei Naționale de Filme, precum și sprijinul în conservarea viitorului patrimoniu cinematografic național.
În aceste condiții, solicităm membrilor Camerei Deputaților un vot responsabil privind un domeniu cheie al culturii române prin crearea unui cadru de dezbatere parlamentară reală, cu implicarea tuturor actorilor vizați de acest act normativ, și de îmbunătățire a actului normativ vizat (OUG 91/2016) și nu de respingere în bloc a unui important demers de necesară îmbunătățire a funcționării sectorului cinematografic.
Membrii Consiliului de administrație al Centrului Național al Cinematografiei:
Melinda Boros
Oana Radu
Horia Romanescu
Andrei Rus
Membri ai breslei cinematografice:
Cătălin Anchidin, PR industrii creative
Ilinca Belciu, distribuitor de film
Andreea Berechet, cercetător
Miruna Berescu, director, Festivalul International de Film ANONIMUL/producător
Ileana Bîrsan, critic și educator de cinema
Iulia Blaga, journalist și critic de film
Ștefan Bradea, distribuitor de film
Matei Branea, cineast, prorector UNATC București
Ioana Bugarin, actriță
Anca Buja, scenarist
Nae Caranfil, regizor
George Chiper-Lillemark, director de imagine, regizor
Mihai Chirilov, director artistic, Festivalul Internațional de Film Transilvania/ Festivalul Making Waves
Cătălin Cristuțiu, monteur
Ana Drăghici, director de imagine
Anca Drăgoi, sponsorship executive, Partnership for the Arts
Raluca Durbacă, critic de film
Helga Fodorean, producător
Stere Gulea, regizor
Oana Giurgiu, producător
Tudor Giurgiu, regizor/producător
Alina Grigore, actriță
Jamil Hendi, regizor
Valentin Hotea, regizor
Cristi Iftime, regizor
Yvonne Irimescu, director, Festivalul de film Next
Radu Jude, regizor
Tudor Cristian Jurgiu, regizor
Monica Lăzurean-Gorgan, regizor
Tudor Lucaciu, director de imagine
Tudor Mircea, director de imagine
Bogdan Mirică, regizor
Ioana Mischie, scenarist
Velvet Moraru, producător, care nu a susținut OUG 91/2016, dar care solicită Camerei Deputaților realizarea unei necesare dezbateri publice
Radu Muntean, regizor/producător
Boglárka Nagy, Responsabil de proiecte de film și al cinematografului Elvire Popesco, Institutul Francez din România
Alexander Nanau, regizor
Paul Negoescu, regizor/producător
Mona Nicoară, regizor
Marius Panduru, director de imagine
Emanuel Pârvu, regizor/actor
Luiza Pârvu, regizor
Toma Peiu, producător
Adina Pintilie, regizor/director artistic, Festivalul de film experimental BIEFF
Maria Popistașu, actriță
Iosif Prodan, critic de film
Mirona Radu, regizor
Iulia Rugină, regizor
Adrian Sitaru, regizor/producător
Ada Solomon, producător
Alexandru Solomon, regizor
Ana Szel, regizor
Roxana Szel, monteur
Nicolae Constantin Tănase, regizor
Andreea Vasile, actriță
Andreea Vălean, regizor/scenarist
Iulia Alexandra Voicu, asistent universitar și doctorand, UNATC București

Un răspuns la “Scrisoare deschisă pentru susținerea noii Legi a Cinematografiei”
[…] va acumula suma de 20 de milioane de lei – fiindcă, în ciuda protestelor breslei din 2016 și din 2017, care cereau, printre altele, și înființarea unei secțiuni dedicate debutului în scurtmetraj, […]