În aşteptarea premiilor: bursa pariurilor la Cannes

CORESPONDENŢĂ DE LA CANNES. Melancolia de sfârşit de festival se întinde uşor-uşor peste Cannes: în sala de presă nu se mai bate nimeni pe locuri şi prize, mulţimile turistice de pe lângă covorul roşu s-au micşorat, vânzătorii ambulanţi cu ochelari de soare sau umbrele, după caz, au dispărut din peisaj, destrăbălările fancy de pe malul mării s-au mai cuminţit, nu mai stă nimeni la coadă să caute prin tomberoanele în care jurnaliştii cu cassier de presse aruncă press kit-urile de care nu au nevoie: ce a fost important s-a terminat deja, şi anume filmele.

O mare parte din oameni deja pleacă, iar leneşii şi party animals care nu s-au deranjat pentru nici una din premierele de la 8.30 dimineaţa abia aşteaptă ziua de mâine, cu reluările tuturor filmelor din competiţie. În jurul Entrée des artistes din Palais des Festivals e un furnicar de tehnicieni care cară căblăraia şi echipamentul pentru ceremonia de diseară, şi zvonurile circulă din ce în ce mai mult.

Probabil că Nanni Moretti, care anul trecut a concurat cu Habemus Papam, sughiţă intens zilele astea, pentru că se vorbeşte mult despre decizia de a-l numi preşedinte al juriului. Se comentează gusturile lui foarte safe şi convenţionale, care s-au văzut şi în filmele lui, şi la Veneţia, unde a fost preşedintele juriului în 2001. Aşadar, n-ar fi exclus ca Michael Haneke să primească cireaşa de pe tort duminică seară, pentru un film pe care toată lumea îl laudă, dar căruia îi lipsesc toate acele elemente pentru care vrei să vezi un film de Haneke. Topurile zilnice din Screen pun După dealuri alături de Amour în topul preferinţelor, dar părerile sunt extrem de împărţite despre filmul românesc. La fel de bine (sau chiar ceva mai bine) stă In the Fog al lui Sergei Loznitsa, primit foarte favorabil de critică. Vlad Ivanov şi-a făcut apariţia la Cannes (are rolul unui căptan nazist), nu însă şi directorul de imagine Oleg Mutu. Dacă e să ne luăm după presa franceză, Jacques Audiard şi al său De rouille et d’os ar merita pe deplin le prix.

Din zona de căldurică cuminte e The Angels’ Share, de Ken Loach, care e foarte plăcut, dar deloc special. Alte filme care sunt pe buzele tuturor (în sensul bun), dar despre care se spune că sunt prea extreme pentru gusturile lui Moretti, sunt Jagten/The Hunt al lui Vinterberg, Killing them Softly, de Andrew Dominik, şi Paradies: Liebe al lui Seidl, care păcătuiesc cu nesimţire, cu sex şi violenţă, chestii care, evident, fac parte din condiţia umană, şi pe care uneori nu ai cum să le eviţi dacă ai ceva de spus despre ea. La polul opus, dezamăgirile au fost Post Tenebras Lux de Reygadas, Like Someone in Love al lui Kiarostami şi Cosmopolis, de David Cronenberg – but then again, după A Dangerous Method, cine ce aşteptări mai avea?

Pe sistemul save the best for last, surpriza supremă a fost Holy Motors, o demenţă de basm contemporan marca Leos Carax, cu un milion de straturi şi chei de lectură şi inside jokes din capul lui Carax şi cadre absolut superbe, care pur şi simplu nu mai vrei să se termine dar care, din nou, e la fel de cuminte (estetic şi narativ vorbind, nu altceva!) ca o escortă de lux. Doar că de multe ori curva street-wise şi plină de paiete de pe aleea întunecată înţelege mai multe despre viaţă decât zece fete cuminţi şi devreme acasă.

Corespondenţă de la Cannes de Andreea Dobre.

Etichete: , , , , , , , , , ,

5 răspunsuri la “În aşteptarea premiilor: bursa pariurilor la Cannes”

  1. Alexandru spune:

    Realizati o incredibila treaba. Felicitari. Am observat ca ati inceput sa scrieti si cateun articol pe zi ceea ce e minunat. Chiar scrieti artivcole de calitate. Articole cinefile. In adevaratul sens al cuvantului.
    Multumesc ca existati! 🙂

    • Florentina spune:

      Multumim pentru mesaj! De obicei, exista cel putin 3 articole pe zi, incercam si mai multe, insa echipa e mica:) Si ne bucuram ca va place!

  2. Alexandru spune:

    Uiii, deci … nu e nevoie de o echipa mare pentru a realiza magia. Cool.
    E bine ca exista presa cinefila de calitate si-n Romania. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *