Cele mai bune filme din 2011. Topurile criticilor români


UPDATE. Dacă în 2010 Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu domina clasamentele celor mai bune filme lansate în cinematografe, anul acesta e rândul lui Cristi Puiu, al lui Lars von Trier şi al unui nume puţin cunoscut până de curând – Nicolas Winding Refn. Aurora lui Puiu nu lipseşte din lista nici unuia dintre cei 11 critici invitaţi de Filmreporter.ro să facă bilanţul anului care se încheie: Andrei Gorzo, Iulia Blaga, Andrei Creţulescu, Codruţa Creţulescu, Anca Grădinariu, Cristi Luca, Alexandra Olivotto, Alin Ludu-Dumbravă, Ileana Bîrsan, Florin Barbu şi Cristina Zaharia. Echipa Filmreporter.ro – Andreea Dobre, Ruxandra Grecu, Andreea Drogeanu, Dragoş Marin şi Florentina Ciuverca – completează retrospectiva cu propriile preferinţe.

Criticul Andrei Gorzo plasează filmul românesc pe prima poziţie în clasamentul său pe 2011, iar argumentaţia pentru toate preferinţele sale o găsiţi în următoarele numere din „Dilema Veche”. Pe locul al doilea vine un alt film menţionat în aproape toate listele – Melancholia lui Lars von Trier. De aceeaşi consideraţie în rândul criticii se bucură şi Drive, neo-noir-ul lui Nicolas Winding Refn, cu Ryan Gosling în rolul principal.

Another Year, Balade triste de trompeta, A Dangerous Method, La piel que habito, Midnight in Paris, True Grit – sunt alte câteva titluri pe care le veţi regăsi în majoritatea topurilor şi pe care, dacă le-aţi ratat, n-ar fi rău să le recuperaţi. Crulic – Drumul spre dincolo şi Din dragoste, cu cele mai bune intenţii sunt, alături de Aurora, cele mai apreciate producţii româneşti lansate în 2011.

În principiu, clasamentele pe 2011 se referă exclusiv la filmele care au rulat în cinematografele din România. Însă, pentru că multe dintre descoperirile anului au fost făcute în festivaluri, unii critici au alcătuit separat clasamente cu filme care nu au ajuns încă – şi nu se ştie dacă vor ajunge – în săli. Este, dacă vreţi, un preview pentru 2012, în speranţa că aceste filme vor circula şi prin cinematografele noastre.

Andrei Gorzo

1. Aurora (Cristi Puiu)
2. Melancholia (Lars von Trier)
3. Pielea în care trăiesc / La piel que habito (Pedro Almodóvar)
4. Metodă periculoasă / A Dangerous Method (David Cronenberg)
5. În patru timpi / Le quattro volte (Michelangelo Frammartino)
6. Unchiul Boonmee / Loong Boonmee raleuk chat (Apichatpong Weerasethakul)
7. Din dragoste, cu cele mai bune intenţii (Adrian Sitaru)
8. Contagion (Steven Soderbergh)
9. Planeta maimuţelor – Invazia / Rise of the Planet of the Apes (Rupert Wyatt)
10. Film socialisme (Jean-Luc Godard)

Notă: Deşi nu toate aceste filme au fost distribuite oficial în reţeaua cinematografică românească, toate au rulat, în decursul anului 2011, în cel puţin un cinematograf şi într-un regim cât de cât apropiat de acela al difuzării comerciale (adică nu doar o proiecţie, două, trei, în cadrul unui festival, ci mai multe, în zile consecutive).

Iulia Blaga

Top filme străine care au rulat la noi, cu precizarea că în anul 2011 nivelul general al filmelor care au rulat la noi – nu premiere în întreaga lume – a fost scăzut. Noroc că o parte din filmele realmente de calitate au mai venit prin festivaluri:

  • Melancholia
  • Domnişoare de onoare/ Bridesmaids
  • Miezul nopţii în Paris/ Midnight in Paris
  • Pina
  • Un an din viaţă/ Another Year

Lista de mai sus nu vreau să fie luată ca un top. În ea ar mai fi putut intra şi Discursul regelui, dar el e totuşi un pic mai vechi. În cinematograful european şi mondial se simte un aer proaspăt – pe când cel american e în continuare dominat de francize, plus câteva filme bunuţe, dar nu rupte din soare făcute în cinemaul independent – cu excepţia lui Bridesmaids, o comedie hilariantă. În disputa dintre francize şi francezi, în 2011 au câştigat francezii care au făcut The Artist , film care îi bate pe americani pe terenul lor (e producţie franceză filmată în SUA despre o perioadă de aur a Hollywoodului) şi care poate fi psihanalizabil din multe unghiuri.

Filme străine care nu au rulat încă la noi:

  • Le Havre
  • Le gamin au velo
  • Arirang
  • Martha Marcy May Marlene
  • A torinoi loi/ The Turin Horse
  • Jodaeiye Nader az Simin/ Nader and Simin: A Separation

(Cu precizările că nu e vorba nici aici de un top şi că nu am văzut decât o parte din filmele de la Veneţia, nu şi Shame sau Faust).

A fost un an bun prin festivaluri, cu multe filme interesante şi unele inovatoare. Paradoxal, inovator înseamnă azi să te întorci la trecut, căci „old is the new new” – vezi filmele lui Hazanavicius, Woody Allen, Kaurismaeki sau Bela Tarr.

Filme româneşti:

  • Crulic – Drumul spre dincolo
  • Din dragoste, cu cele mai bune intenţii
  • Periferic
  • Aurora
  • Principii de viaţă

Nici aici nu am făcut un top, dar vreau să evidenţiez noutatea pe care o aduce Crulic – Drumul spre dincolo. Totuşi, nu mi s-a părut că a fost un an foarte bun pentru premierele româneşti – de fapt, nu am întâlnit un singur film de nivelul lui Poliţist, adjectiv, 432 sau Moartea domnului Lăzărescu. Unul dintre puţinele lucruri bune la cele circa 20 de premiere, multe reportate de anul trecut/anii trecuţi, e începutul de diversificare tematică. Altfel, mult nu înseamnă şi bun…

Andrei Creţulescu

Cele mai bune 10+1 filme care au rulat în România în 2011 (deşi 5 dintre ele sunt campioane din 2010)

1. La piel que habito – regia Pedro Almodovar
2. Drive – regia Nicolas Winding Refn
3. Aurora – regia Cristi Puiu
4. Balada triste de trompeta – regie Alex de la Iglesia
5. Tournée – regia Mathieu Amalric
6. Another Year – regia Mike Leigh
7. Melancholia – regia Lars von Trier
8. Rango – regia Gore Verbinski
9. Mammuth – regia Benoit Delepine & Gustave Kervern
10. Super 8 – regia J.J. Abrams /The Adventures of Tintin – regia Steven Spielberg

Cele mai bune 10+1 filme din 2011 (care vor veni în România la anul… sau nu vor veni deloc – deocamdată în ordine alfabetică)

  • The Artist – regia Michel Hazanavicius
  • Bullhead – regia Michael Roskam
  • Damsels in Distress – regia Whit Stillman
  • The Guard – regia John Martin McDonagh
  • Killer Joe – regia William Friedkin
  • Le Havre – regia Aki Kaurismaki
  • The Murderer – regia Na Hong-jin
  • Oslo, 31 August – regia Joachim Trier
  • Red State – regia Kevin Smith
  • Shame – regia Steve McQueen
  • Tinker Tailor Soldier Spy – regia Tomas Alfredson

Codruţa Creţulescu

1. Drive – regia Nicolas Winding Refn
2. Aurora – regia Cristi Puiu
3. Melancholia – regia Lars von Trier
4. La piel que habito – regia Pedro Almodovar
5. Balada triste de trompeta – regie Alex de la Iglesia
6. Rango – regia Gore Verbinski
7. Another Year– regia Mike Leigh
8. Incendies – regia Denis Villeneuve
9. Hanna – regia Joe Wright
10. Tournée – regia Mathieu Amalric / Pina – regia Wim Wenders

Invariabil, în fiecare an, în apropiere de „sezonul topurilor”, începe să ne plângem de calitatea recoltei actuale de filme. Ei bine, în anul pe cale să se termine, astfel de nemulţumiri nu-şi au locul – începând cu luna februarie, când Berlinul a dat, ca în nici un alt an, o serie de filme bune şi foarte bune (A Separation, The Guard, Bullhead, Pina, Margin Call, etc.), continuând cu festivalurile de la Cannes, Locarno şi Veneţia (menţionarea tuturor titlurilor memorabile ar ocupa prea mult spaţiu) şi încheind cu ultimele luni, când mai toate studiourile lansează filmele „oscarizabile”, 2011 a fost un an excelent.

A fost anul auteurilor (Von Trier, Kaurismaki, Almodovar, etc.), al filmului de gen (Drive) şi, mai ales, al surprizelor extrem de plăcute – în fond, 2011 a fost anul în care The Artist, un film franţuzesc făcut de un cvasi-necunoscut pe plan internaţional, cu două vedete la fel de puţin faimoase în rolurile principale, a cucerit lumea în cel mai neaşteptat mod cu putinţă: alb/negru, mut şi în format 1.33:1. În acest context, 2012 are o misiune teribil de grea şi de ingrată…

Top 10 nedistribuite în cinema (comun şi în ordine alfabetică)

  • The Artist – regia Michel Hazanavicius
  • Bullhead – regia Michael Roskam
  • Damsels in Distress – regia Whit Stillman
  • The Exchange – regia Eran Kolirin
  • The Guard – regia John Martin McDonagh
  • Killer Joe – regia William Friedkin
  • Le Havre – regia Aki Kaurismaki
  • Red State – regia Kevin Smith
  • Shame – regia Steve McQueen
  • Tinker Tailor Soldier Spy – regia Tomas Alfredson

Anca Grădinariu

Top filme străine

1. Des Hommes et des Dieux
2. The Kids are All Right
3. Melancholia
4. 127 Hours
5. Drive
6. Source Code
7. Contagion
8. Harry Potter şi Talismanele Morţii – Partea a 2-a
9. Tilva Ros
10. The Lincoln Lawyer

Top filme româneşti

1. Din dragoste, cu cele mai bune intenţii
2. Crulic – Drumul spre dincolo
3. Bună! Ce faci?

Alin Ludu-Dumbravă

1. Drive
2. Hanna
3. Balada triste de trompeta
4. The Adventures of Tintin
5. La Piel que Habito
6. True Grit
7. Melancholia
8. Rango
9. Aurora
10. Midnight in Paris

*Din acest top am văzut în 2010 Aurora, True Grit, care e şi titlu de 2010, la fel ca Balada triste de trompeta.

Top real 2011 (adică filme din 2011, văzute în 2011)

1. The Artist
2. Drive
3. Hanna
4. The Adventures of Tintin
5. This Must Be the Place
6. La piel que habito
7. Melancholia
8. Tinker Tailor Soldier Spy
9. The Murderer (aka The Yellow Sea)
10. Rango

De aceea nu au intrat: Balada triste de trompeta (2010), Essential Killing (2010), Snabba Cash (2010), Rare Exports (2010), Dom zly (2009), The Way Back (2010), Rango (2011), şi, nah, Midnight in Paris (2011).

Cristi Luca

Topul premierelor din România:

1. Melancholia
2. Drive
3. Moneyball
4. Amador
5. Another Year
6. True Grit
7. Aurora
8. Pina
9. Tilva Ros
10. A Dangerous Method

Top filme româneşti

1. Aurora
2. Din dragoste cu cele mai bune intenţii
3. Crulic – drumul spre dincolo

Top filme ce nu au avut premiera în România:

1. The Kid with a Bike
2. Nader and Simin: A Separation
3. Le Havre
4. The Tree of Life
5. The Turin Horse

Alexandra Olivotto

Top 5 filme strǎine

1. Un an din viaţă/ Another Year (Transilvania Film)
2. Discursul Regelui/ The King’s Speech (Ro Image 2000 Prorom)
3. Adevǎratul curaj/ True Grit (Ro Image 2000)
4. Să nu mă părăseşti/ Never Let Me Go (Transilvania Film)
5. Oameni şi Zei/ Des hommes et des dieux (Independenţa Film)

Top 5 filme româneşti

1. Aurora (Mandragora SRL)
2. Periferic (Voodoo Films)
3. Crulic – drumul spre dincolo (Independenţa Film)
4. Dacă bobul nu moare (ICON Production)
5. Loverboy (Strada Film)

Ileana Bîrsan

1. Drive (2011), regia Nicolas Vinding Refn
2. Aurora (2010), regia Cristi Puiu
3. True Grit (2010), regia Ethan Coen & Joel Coen
4. Pina (2011), de Wim Wenders
5. Des Hommes et des dieux (2010), de Xavier Beauvois
6. Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010), regia 
Apichatpong Weerasethakul
7. Balada triste de trompeta (2010), Alex de la Iglesia
8. Another Year (2010), de Mike Leigh
9. Super 8 (2011), de J.J. Abrams
10. Din dragoste, cu cele mai bune intenţii (2011), de Adrian Sitaru

Notă: Topul este alcătuit exclusiv din filme care au rulat în cinematografele bucureştene în 2011, chiar dacă şase titluri sunt producţii 2010. Filmele româneşti sunt pe picior de egalitate cu cele străine, nu cred că au nevoie de un top separat.

Florin Barbu

Filme străine

1. Super 8
2. Destul de aproape de locul 1, dar… Drive
3. Pina
4. Balada triste de trompeta
5. Your Highness

Filme româneşti

1. Aurora,
2. Aproape de cer
3. Film pentru prieteni (pentru că a fost o propunere curajoasă & interesantă)

Cristina Zaharia

Top cele mai bune filme

1. Drive/ Cursa
2. Super 8
3. Never Let Me Go/ Să nu mă părăseşti
4. Melancholia
5. Miezul nopţii în Paris
6. Pina
7. Kung Fu Panda 2
8. Cars 2
9. Discursul Regelui
10. Tangled/ O poveste încâlcită

Top filme româneşti

1. Crulic
2. Aurora
3. Bună! Ce faci?
4. Periferic
5. Din dragoste cu cele mai bune intenţii

Topurile Filmreporter.ro

Andreea Dobre

Top filme care au rulat la cinema

1. Drive/Cursa (r. Nicolas Winding Refn, SUA): nu, nu pentru Ryan Gosling, ci pentru că dacă toate filmele de acţiune de la Hollywood s-ar face aşa, n-ar fi exclus să evolueze un pic criteriile maselor (ok, poate şi IQ-ul).

2. Melancholia (r. Lars von Trier, Danemarca): cel mai accesibil film al danezului, în care o lasă mai moale cu simbolistica de dragul esteticii, şi o face chiar bine. Şi hai să recunoaştem: depresia n-a arătat nicicând atât de frumos!

3. Another Year/Un an din viaţă (r. Mike Leigh, UK): pentru că trebuie să fii cam maestru ca să te atingi de o temă ca libertini vs oameni la casa lor fără să devii didactic.

4. Din dragoste, cu cele mai bune intenţii (r. Adrian Sitaru, România): comedie românească fără ridicol, cu cap şi cu suflet? Uite că se poate!

5. Aurora (r. Cristi Puiu, România): excelent gândit şi regizat, dar overall, din seria există-oameni-care-au-lucruri-foarte-interesante-în-cap-dar-poate-că-filmul-nu-e-chiar-cel-mai-bun-mediu-în-care-să-le-exprime.

6. Tourneé/În turneu (r. Mathieu Amalric, Franţa): dansatoare de cabaret, sclipici, ratare şi Amalric!

7. Never Let Me Go (r. Mark Romanek, SUA), pentru că „lumea paralelă” în care se petrece totul scoate minuni dureros de frumoase dintr-o poveste care ar fi fost extrem de banală în „lumea reală”; e drept că ăsta e meritul romanului pe care se bazează, dar fără atmosfera creată de Romanek ar fi fost imposibil.

8. Periferic (r. Bogdan George Apetri, România), pentru că filmul românesc are nevoie de personaje feminine con cojones.

9. Crulic – Drumul spre dincolo, de Anca Damian: da, e primul lungmetraj de animaţie românesc de după ’89, dar ăsta nu e în nici un caz singurul motiv pentru care merită atenţie!

10. Black Swan (r. Darren Aronofsky, SUA), sau Pianista goes to Hollywood

Top filme văzute în festivaluri

1. Abendland (r. Nikolaus Geyrhalter, Austria – Diagonale, Festivalul Filmului Austriac): tot ce-i mai decadent şi mai trist pe lumea asta post-modernă, într-un documentar observaţional, rece, stil Ulrich Seidl, dar la scară macro. Da, toţi ştim lucrurile astea, dar nu toţi scoatem cinema de excepţie din ele!

2. Whore’s Glory (r. Michael Glawwoger, Austria – Veneţia, Orizzonti): în primul rând genul ăla de documentar care îţi arată locuri în care e puţin probabil să ajungi vreodată (cum ar fi un bordel din Bangladesh).

3. Hail, de Amiel Courtin-Wilson, Australia (Veneţia, Orizzonti): o bijuterie docu-ficţiune-experimental care reuşeşte să pună pe ecran foarte direct cele mai puternice sentimente dintr-un om simplu dar intens.

4. Bir Zamanlar Anadolu’da/Once upon a Time in Anatolia (r. Nuri Bilge Ceylan, Turcia – Les Films de Cannes à Bucarest): metafizică şi balcanisme, cu răbdare, într-un clarobscur care taie în carne vie. Alături de Drive şi Apflickorna, un must-see pentru orice student la imagine.

5. Apflickorna/She Monkeys (r. Lisa Aschan, Suedia – TIFF, Competiţie): suedeze blonde, arme şi acrobaţii cu cai – need I say more? Desigur: regie excelentă într-o investigare subtilă dar memorabilă a feminităţii.

6. Film pentru prieteni (r. Radu Jude, România – NexT, Festival Friends): nu-i aşa că şi voi abia aşteptaţi să scalde cineva în sânge scara aia de bloc tipică în care s-ar fi blocat noul cinema românesc??

7. Play (r. Ruben Östlund, Suedia – Veneţia, LUX Prize Nominees): îţi trebuie ceva curaj să faci un film despre cât de incorect e întregul concept de politically correct şi îţi trebuie şi mai mult creier să îl faci atât de bine.

8. Le Havre (r. Aki Kaurismaki, Finlanda – Les Films de Cannes à Bucarest): păcat că regia de film nu se poate pune în ramă.

9. Into Eternity (r. Michael Madsen, Finlanda – TIFF, What’s up, Doc?)

10. Alpeis, de Yorgos Lanthimos, Grecia (Veneţia, Competiţie): un pic dezamăgitor pentru cine a văzut Kynodontas şi un deja-vù pentru cine a văzut Kinetta, dar la fel de fucked up.

Ruxandra Grecu

Top filme străine care au rulat la cinema

1. Drive/Cursa: De când Ryan Gosling se urcă prima oară la volan, nu mai poţi să părăseşti…  şoseaua. Cu un personaj care reconciliază şi violenţa şi iubirea sfioasă şi o distribuţie fantastică (Gosling, Mulligan, Perlman, Brooks, Cranston, Hendricks) e o plăcere să ajungi la finiş.

2. Bridesmaids/Domnişoare de onoare: O comedie scrisă de femei, cu actriţe subestimate (până acum), personaje autentice şi coerente şi conflicte lesne de înţeles şi neumflate cu pompa, ca să nu mai spunem de umor. Sper să spargă gheaţa pentru proiecte asemănătoare (dar nu copiate fără fond şi fără sequeluri!)

3. Melancholia: Dacă se termină lumea în 2012, aşa ar fi frumos să se întâmple!

4. Another Year:  Un film la care m-am gândit timp de câteva luni, după ce l-am văzut (în Sarajevo, iulie 2010), în care un cuplu fericit îi face nefericiţi pe cei din jur, care n-au avut la fel de mult noroc ca ei.

5. Balada triste de trompeta: Câteodată dezlânat şi exagerat, la fel de absurd ca orice fel de violenţă în opinia mea umilă, războiul dintre  clovnul trist şi cel vesel n-o să vindece pe nimeni de coulrofobie, dar e al naibii de entertaining.

6. Moneyball: Nu m-a şocat deloc că mi-a plăcut un film construit în jurul unui sport foarte american (mi s-a mai întâmplat până acum). Iar filmul în care Brad Pitt face un rol complet diferit de cele de până acum nici nu e unul tradiţional: are o echipă de underdogs, dar care câştigă prin matematică şi baftă, nu prin îndârjire, ambiţie şi miracole.

7. Harry Potter and the Deathly Hallows Part II: Ultimul capitol al francizei a făcut totul perfect, cultivând acelaşi stil întunecat de la filmul #3 Prizonierul din Azkaban, dar şi energie, emoţie şi respect pentru materialul-sursă.

8. True Grit: Pare ciudat că filmul ăsta a fost în 2011 la cinema, pentru că era peste tot în topurile din 2010. Jeff Bridges e eclipsat de o puştoaică vulcanică de 14 ani, pe care abia aştept s-o mai văd şi în alte filme. Westernul n-a murit!

9. Crazy Stupid Love: E imposibil să nu-mi placă un film cu Steve Carrell (care oricât se maimuţăreşte plânge cel mai frumos dintre actorii de comedie), Ryan Gosling (care nu e de hulit pentru că merge mainstream, ci de lăudat pentru că încearcă ceva nou), Emma Stone şi Julianne Moore. Deşi are o structură de spus şi aparţine de genul hulit comedie romantică, filmul are multe de spus.

10. Super 8: Da, JJ Abrams a încurcat pe alocuri ideea de omagiu adus lui Spielberg cu ideea de a face un film de Spielberg, însă părţile cu copiii obsedaţi de filme, care lucrează la propria lor peliculă, sunt de aur.

Filme româneşti care au rulat în cinema: Crulic – drumul spre dincolo, care a tăiat din tragismul poveştii cu ajutorul animaţiei fermecătoare, şi Periferic, cu o eroină feminină (Ana Ularu) care merită să fie urmărită.

Filme văzute în festivaluri: Tinker Tailor Soldier Spy, Visul lui Adalbert, Once Upon a Time In Anatolia, Mâinile tatălui meu/ Winter’s Bone.

 Andreea Drogeanu

1. Certified Copy
2. Drive
3. A Separation
4. Moneyball
5. Melancholia
6. Martha Marcy May Marlene
7. Beginners
8. The Future
9. The Inside Job
10. Tree of Life

Menţiuni speciale – bonus

11. Pariah
12. Shame
13. Aurora
14. Tinker Tailor Soldier Spy
15. Incendies
16. The Artist
17. Carnage
18. Beats Rhymes&Life:The Travels of a Tribe Called Quest
19. The Trip
20. Le Havre
21. Of Gods and Men
22. Tournee
23. The Double Hour
24.  Marţi după Crăciun
25.  My Week with Marilyn

* O parte din filmele incluse în topul meu nu au rulat încă în România dar au fost proiectate în cinematografele din New York în 2011. Nu am confecţionat separat un top al filmelor româneşti pentru că sunt de părere că Marţi după Crăciun şi Aurora concurează de la egal la egal cu alte pelicule importante. Am ales 25 de titluri pentru că din punct de vedere valoric toate merită menţionate şi nu există un decalaj calitativ semnificativ între ele. Ma refer in special la partea a doua a clasamentului.

Dragoş Marin

1. Drive – pe deplin satisfăcător şi ca peliculă de gen şi ca film de artă. Erou de filme de serie B prin excelenţă, şoferul e determinat, laconic şi solitar, cu privirea bântuită şi simţ al dreptăţii exacerbat. Scena din lift trebuie văzută pentru a fi crezută.

2. Le Havre – Aki Kaurismaki mută din Finlanda în Franţa temele lui predilecte, traducându-şi stilul inconfundabil. Plin de optimism, amintind de Jacques Tati şi de Jim Jarmusch, dar încadrându-se de minune în opera lui Kaurismaki.

3. Melancholia – Mai coerent şi mai accesibil decât ultimele sale creaţii, totodată plin de emoţie pură şi beneficiind de două interpretări de excepţie, Melancholia e cel mai bun film al lui von Trier de la Dogville încoace.

4. Midnight in Paris – Erudit şi totodată accesibil, experienţă de cinema de neratat.

5. Hanna – Deoarece îşi asumă cu dezinvoltură premiza de film de serie B: nu se fereşte de umor negru şi excentricităţi citează liber din filme ca Matrix , The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford şi din…poveştile fraţilor Grimm.

6. Balada Triste de Trompeta – pe rând tragic-cenuşiu, amuzant-colorat, grotesc, de un prost gust asumat, absurd, şi dezlânat. Împrumutând din filmele de serie B de pe vremuri, şi o confruntare a la North by Northwest, într-un cocktail de sânge şi circ, filmul lui Iglesia şochează şi surprinde prin exces.

7. Tournée – un film asamblat din momente, multe improvizate, deschis şi greu de cuprins dintr-o vizionare. Un efort regizoral remarcabil din partea lui Matthieu Amalric.

8. True Grit – Fraţii Coen au făcut toată viaţa westernuri. De această dată, nevoalat. Pentru cei cărora le era dor de The Dude, Jeff Bridges se întoarce în glorie.

9. Rango – Cea mai atipică animaţie a anului. Plină de referinţe mai mult sau mai puţin obscure la westernurile anilor ´60, Carlos Castaneda şi actriţe din filme de Hitchcock. A se vedea cel mai delirant schimb de replici ascultat într-un film de animaţie: Rango: Is this Heaven? Spirit of the West: If it were, wouldn’t we be eating strawberry Pop-Tarts with Kim Novak?

10. Bridesmaids – Cea mai distractivă şi bine ritmată comedie a anului.

* Top alcătuit exclusiv filme văzute în cinematografele bucureştene anul acesta

Florentina Ciuverca

Filme străine

1. Drive
2. Pina
3. Moneyball
4. True Grit/ Another Year
5. Melancholia

 Filme româneşti

1. Aurora
2. Crulic – Drumul spre dincolo
3. Periferic
4. Din dragoste, cu cele mai bune intenţii
5. Principii de viaţă

 


6 răspunsuri la “Cele mai bune filme din 2011. Topurile criticilor români”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *