Listă/Grilă

Cronică de film

CRONICĂ. Pororoca – Dispariția

Trebuie să admit că îmi scapă semnificația titlului filmului lui Constantin Popescu (Portretul luptătorului la tinerețe, Principii de viață), raportându-mă la ce am văzut. În fine, presupun că este un cârlig destul de eficient și o ocazie bună să mai deschidem câte o enciclopedie. Din fericire, filmul propriu-zis e mai direct și mai puțin pretențios decât titlul său. Pororoca... Continuare →

Filmele lui 2017 – Topurile Filmreporter.ro (III)

Din păcate, 2017 nu a fost un an foarte „mare” pentru cinema, cel puțin din perspectiva mea – nu am avut parte de filme de calibrul unor The Wailing (곡성), Arrival, The Handmaiden (아가씨)  sau Shin Godzilla (シン・ゴジラ). Ne-a dat, în schimb, pe lângă niște filme bune, dar departe de a fi capodopere (cu o foarte mare excepție, desigur), niște filme overrated sau pur... Continuare →

Filmele lui 2017 – Topurile Filmreporter.ro (II)

  Andrei Bangu Mai morocănos din fire decât fostul meu coleg Dragoș Marin (de liceu și de breaslă, că tot nu o mai practic de ceva vreme), 2017 mi s-a părut un an cinematografic slăbuț, dar important, în sensul că a marcat o expansiune clară (și mai mult decât binevenită) a festivalurilor, în număr și în diversitate a selecțiilor. Nici oferta de filme lansate “larg” (mai... Continuare →

CRONICĂ. Soldații. Poveste din Ferentari

Într-o secvență de efect din Soldații. Poveste din Ferentari, camera îl urmărește pe doctorandul în manele Adi (jucat de Adrian Schiop, autorul romanului cu același nume și co-scenarist), plimbându-se cu bicicleta prin inima Ferentarilor, printre blocuri mizerabile și sărăcie. Ce face ca momentul să fie remarcabil și frapant nu sunt naturalețea și exoticul, cât conștientizarea... Continuare →

“The Square” – încadrări

Cu Palme d’Or-ul luat pentru The Square/Pătratul anul acesta, Ruben Östlund se alătură unui număr consistent de regizori care au câștigat trofeul festivalului cu filmul făcut abia după vârful lor de până acum. Li s-a întâmplat și lui Jacques Audiard, Nuri Bilge Ceylan, (Michael Moore se pune?) să vină la Cannes pe valul creat de un film care le-a creat sau consolidat prestigiul... Continuare →

CRONICĂ: “It” – o să plutiți și voi

Puține lucruri pe lumea aceasta sunt mai înfricoșătoare și mai greu de înțeles decât clovnii. Poate doar pagina de Wikipedia a lui John Wayne Gacy. Sau să crezi că ai rămas blocat în parcarea unui mall, la 12 noaptea (pentru că au sigilat deja parcarea), după ce ai văzut It, cea mai recentă adaptare a romanului lui Stephen King pe care cei înscriși în World Clown Association îl... Continuare →

Blockbuster comun (II) – „Planeta Maimuțelor: Războiul”

Un blockbuster aclamat al verii, instalat vara asta în cinematografe, War for the Planet of the Apes/ Planeta Maimuțelor: Războiul este un nou exemplu de mediocritate (stilistică, de storytelling etc) de „modă veche” ridicată în slăvi de critica anglo-americană. Lansată în 2011, noua interpretare a Planetei maimuţelor pornea de la un cercetător care, încercând să vindece Alzheimer-ul... Continuare →

Blockbuster rafinat (I) – Dunkirk

Chiar şi criticii cei mai acizi ai lui Christopher Nolan (adică aceia care se indignează la comparaţia, invocată din ce în ce mai frecvent, cu Stanley Kubrick) par să îi recunoască abilitatea de creator şi dezvoltator de probleme narative. În Memento, povestea unui fost investigator de asigurări ale cărui amintiri pe termen scurt continuau să se dizolve, odată la 5-10 minute, într-o... Continuare →

On Body And Soul – corespondență de la TIFF

Marele premiu al Festivalului de la Berlin de anul acesta, On Body And Soul/Despre trup și suflet a stârnit un interes maxim și la TIFF – 2 proiecții sold-out deja din primele zile, ale unui film prezentat în avanpremieră internațională în România de către un distribuitor aflat la început de drum, Bad Unicorn. Din sinopsis, filmul lui Ildikó Enyedi (regizând din nou un lungmetraj după... Continuare →

(M)ucenicul – Patimile lui Veniamin

(M)ucenicul/ The Student, prezentat în secțiunea Un Certain Regard la Cannes anul trecut, ajunge pe ecranele noastre într-un moment cum nu se poate mai prielnic, pe fondul delirantelor inițiative ale Coaliției pentru familie, marșurilor BOR împotriva avortului și dezbaterilor anuale legate de statutul predării religiei în școli. Bazat pe o piesă de teatru a germanului Marius von Mayenburg,... Continuare →

CRONICĂ. „Ana, mon amour” – terapie de cuplu

Ce știi despre psihanaliză?, îl întreabă terapeutul (Adrian Titieni) pe Toma (Mircea Postelnicu), noul său client venit să-și scoată la soare balaurii din dulap. Mai ales pe cel mai mare dintre ei – Ana (Diana Cavallioti), fata de care se îndrăgostise în facultate și cu care intrase într-o relație de co-dependență. Cu Ana, mon amour (inspirat de un roman de Cezar Paul-Bădescu),... Continuare →

Arrival – Limbajul e un virus

Atenție: acest text conține „spoilers”. William S. Burroughs susținea că language is a virus (și, prin împrumut, Laurie Anderson prelua sintagma pentru piesa cu același nume, parte din albumul și showul Home of The Brave din 1986) și că limbajul ne limitează prin însăși existența sa și prin constrângerile pe care ni le aplică gramatica și vocabularul. Noul film al lui Denis... Continuare →

Arrival – universul interior

În materie de ficțiune speculativă, e greu să găsești ceva mai plin de miez și bine șlefuit decât povestirile și nuvelele lui Ted Chiang, autor multipremiat  și chinuitor de neprolific, cu mulți fani devotați. Ceea ce face perspectiva unei adaptări după Story Of Your Life (una dintre lucrările sale cele mai cunoscute), regizată de Denis Villeneuve (Incendies, Sicario, Prisoners),... Continuare →

Cronică. Toni Erdmann – life coaching

După premiera din competiția de anul acesta de la Cannes, toată presa de specialitate vuia despre Toni Erdmann, comedia germană de 160 de minute filmată în mare parte la București pe care o vedea favorită la câștigarea Palme d’Or-ului. N-a fost să fie, dar filmul lui Maren Ade a luat premiul FIPRESCI și a spart, la propriu, gura târgului, dând năvală unui torent uriaș de epitete... Continuare →