Noul hit al fraţilor Coen, premiat la Cannes, vine la Bucureşti

0
329

Inside LLewyn Davis

Cel mai nou film al fraţilor Joel şi Ethan Coen, mult-aşteptatul Inside Llewyn Davis, distins cu Marele Premiu la Festivalul de la Cannes, este una dintre surprizele de anul acesta ale evenimentului Les Films de Cannes à Bucarest (25 – 31 octombrie, CinemaPRO, Studio şi Elvira Popescu), anunţă organizatorii.

„Un hit instant de categoria A, marca fraţii Coen: enigmatic, euforic, irezistibil”, cum îl descria „The Daily Telegraph”, Inside Llewyn Davis este o ataşantă incursiune în lumea muzicii folk din New York-ul anilor 60. Excelent scris, jucat şi regizat, filmul distins cu Marele Premiu la Cannes este, totodată, „cel mai inocent” din cariera celor doi regizori şi cel care se distanţează cel mai mult de tot ce au făcut până acum, aşa cum remarca IndieWIRE.com.

Oscar Isaac, Carey Mulligan, Justin Timberlake şi Garrett Hedlund au rolurile unor artişti care încearcă să-şi găsească un loc al lor în cosmopolitul New York, făcând artă de dragul artei. Scenariul este inspirat de biografia muzicianului Dave Van Ronk, ale cărui memorii au fost publicate postum. Toate melodiile din film, majoritatea cântece folk vechi, au fost interpretate live de actori.

Inside Llewyn Davis este al optulea film din carierele lui Joel şi Ethan Coen selecţionat în competiţia de la Cannes şi primul recompensat cu Marele Premiu. În 1991, Barton Fink (1991) a obţinut Palme d’Or, Premiul de regie şi interpretare masculină – John Turturro.

Les Films de Cannes à Bucarest aduce şi filmul Omar, de Hany Abu-Assad, recompensat cu Premiul Juriului secţiunii Un Certain Regard, una dintre primele producţii ale unei cinematografii în formare, cea din Teritoriile Palestiniene.

Omar este drama unui tânăr muncitor într-o brutărie, îndrăgostit de o fată care trăieşte dincolo de zidul ce separă Palestina de Israel. Obişnuit să păcălească obiectivele de supraveghere pentru a-şi întâlni iubita, Omar e capturat după un act de rezistenţă aproape fatal şi devine ţinta poliţiei militare şi a serviciilor secrete. Un întreg proces de intimidare e pe cale să înceapă. Ideea scenariului i-a fost furnizată regizorului de către un prieten, care i-a povestit că fusese abordat de poliţia secretă, cu o propunere de „colaborare”.

În 2006, Hany Abu-Assad a fost nominalizat la Oscarul pentru Cel mai bun film străin şi a primit Globul de Aur pentru Paradise Now, drama a doi palestinieni care pregătesc un atac sinucigaş în Tel Aviv.

Un act de dizidenţă a fost şi prezenţa regizorului iranian Mohammad Rasoulof în selecţia Festivalului de la Cannes, cu Manuscripts Don’t Burn, un film turnat în secret şi păstrat fără generic, pentru a nu-i pune în pericol pe cei care au lucrat la el. Cu acest thriller ambiţios, Mohammad Rasoulof sfidează cenzura regimului iranian, care i-a interzis să mai facă film sau să părăsească ţara timp de 20 de ani.

Filmul este inspirat, se pare, de evenimente reale petrecute între 1988 şi 1998, când regimul a pus la cale uciderea câtorva zeci de intelectuali şi activişti politici care se opuneau Republicii Islamiste şi legii sharia. Personajul principal este un scriitor căruia poliţia secretă încearcă să-i distrugă manuscrisele cu memoriile sale.

Critica internaţională i-a oferit lui Mohammad Rasoulof Premiul FIPRESCI pentru un film din Un Certain Regard, trofeu care se adaugă celui obţinut pentru Goodbye (2011), în aceeaşi secţiune – Premiul de regie. Regizorul a fost condamnat împreună cu Jafar Panahi la 6 ani de închisoare, după ce a filmat fără permis. Ulterior, perioada i-a fost redusă la un an, iar momentan a ieşit pe cauţiune.

Având un singur actor – Robert Redford –, extrem de puţine replici şi imagini foarte puternice, All is Lost, al doilea lungmetraj al regizorului J. C. Chandor (Margin Call), prezentat la Cannes în afara competiţiei, este un film ambiţios şi captivant despre curaj şi supravieţuire. Redford face un tur de forţă într-un rol care îl solicită în întregime, motiv pentru care a primit aplauze puternice şi ovaţii la Cannes.

După doar două filme, J. C. Chandor a devenit unul dintre cei mai promiţători tineri cineaşti americani. Cu debutul Margin Call, a fost în competiţie la Festivalul de la Berlin şi a primit o nominalizare la Oscarul pentru cel mai bun scenariu original.

Biletele s-au pus în vânzare din 23 septembrie, separat pentru fiecare dintre cele trei cinematografe: pentru CinemaPRO, pe www.eventim.ro, pentru Cinema Elvira Popescu, pe www.eventbook.ro, iar pentru Cinema Studio, de la casieria cinematografului. Programul proiecţiilor pentru cele trei filme poate fi consultat pe site-ul www.filmedefestival.ro. Lista filmelor pentru care se pun în vânzare bilete va fi actualizată în permanenţă pe www.filmedefestival.ro.

***

Les Films de Cannes à Bucarest a fost iniţiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux. Ediţia a patra va fi organizată de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films, în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti şi cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi al Ministerului Culturii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here