Regizorii americani protestează împotriva „canibalizării” cinematografelor

0
353

VOD este prescurtarea care le dă fiori, zilele acestea, proprietarilor de cinematografe şi regizorilor de pretutindeni, în special celor americani, acolo unde se compune „cântecul de lebădă” al industriei de cinema în înfăţişarea ei de acum.

Pe 1 mai, peste 20 de regizori americani, printre care James Cameron, Peter Jackson, Guillermo del Toro, Robert Zemeckis, Roland Emmerich şi Michael Mann – majoritatea beneficiari de bugete de producţie uriaşe şi de încasări asemenea – au trimis marilor studiouri hollywoodiene o scrisoare de protest împotriva deciziei de a lansa filmele online, în sistem Video-on-demand (VOD – plăteşti şi vezi filmul pe computer), la doar 60 de zile de la debutul traseului lor în cinematografe. În acest moment, potrivit „The Guardian”, cinematografele au exclusivitate pe distribuţia filmelor de 120 de zile. Săptămâna trecută însă, Just Go With It, cu Jennifer Aniston şi Adam Sandler, distribuit de Sony, a fost lansat pe Internet, la 70 de zile de la premieră.

Scrisoarea o dublează pe cea expediată pe 21 aprilie de National Association of Theatre Owners şi semnată de 21 de cineaşti cu greutate, printre care şi cei enumeraţi mai sus. Regizorii se declară „şocaţi” de faptul că Sony Pictures Entertainment, 20th Century Fox, Universal Studios şi Warner Bros. sunt de acord ca aceste filme să fie disponibile pe calculatoarele a milioane de utilizatori în timp ce încă se mai află în cinematografe. Consecinţele ar fi uşor de prevăzut: încasări mai mici în box office şi moartea lentă a sălilor, pentru început a celor care se menţineau la suprafaţă.

„De ce Dumnezeu ai invita audienţa să sară peste cea mai bună formă de vizionare a filmului tău?”, a exclamat regizorul Avatarului, James Cameron, pentru care viaţa unei producţii în săli ar trebui să fie lungă şi sănătoasă. Acest tip de lansare dublă, în cinema şi pe online, se practică deja pentru producţii mai mici (inclusiv în România, pe webkino.ro, unde peliculele sunt disponibile simultan cu premiera lor la cinema), însă faptul că giganţii Hollywood-ului adoptă modelul e un semnal puternic că piaţa se schimbă. Motivul ar fi scăderea masivă a vânzărilor de DVD-uri, ceea ce generează automat diminuarea profiturilor marilor studiouri, care se pliază pe trenduri pentru a-şi umple golurile. Zvonul că Youtube.com va deschide un serviciu VOD dublează îngrijorarea cineaştilor şi proprietarilor de reţele de cinema.

„Unele cinematografe se vor închide”

Temerile lor se leagă şi de faptul că site-urile care oferă filme în sistem VOD pot fi piratate de internauţi pricepuţi, ceea ce ar însemna copii mai bune pentru portalurile de torrente. Decizia ar putea „afecta irevocabil modelul financiar al industriei noastre de film” şi va „canibaliza vânzările de bilete la cinema”. „Unele cinematografe se vor închide. Competiţia pentru ecranele care rămân va deveni mai puternică, excluzând din program toate producţiile, mai puţine pe cele comerciale”, se arată în scrisoarea de protest.

Phil Clapp, directorul executiv al Cinema Exhibitors’ Association din Marea Britanie, este de părere că măsura va fi în mod special distructivă pentru micile săli de cinema, care vor deveni nerentabile din cauza reducerii numărului de spectatori. Pentru cineaştii independenţi, ar însemna refugiul în cinemateci sau galerii de artă contemporană, ceea ce se întâmplă deja, însă nu la nivelul prognozat de modelul de business axat pe VOD

Există însă şi optimişti ai industriei viitorului. Producătorul britanic Stephen Margolis, managerul Future Films, consideră că industria filmului ar trebui să evite greşelile pe care le-a făcut cea a muzicii. „Trebuie să vadă realitatea şi să înţeleagă ce nevoi are consumatorul. Cu VOD, poţi vedea un film când vrei, nu trebuie să mai angajezi babysitter, nu te mai costă 100 de lire seara, ci poate 15 sau 25 de lire”, a declarat Margolis pentru „The Guardian”. Future Films a lansat Flawless, cu Demi Moore şi Michael Caine, pe VOD, cu trei săptămâni înainte de premiera la cinema.

În acest moment, Apple iTunes este liderul pe piaţa VOD americană, cu o cotă de circa 65%, urmat de Netflix. În Franţa, valoarea pieţei VOD a crescut în 2010 cu 40%, până la suma de 135 de milioane de euro, în timp ce în Marea Britanie valorează 78 de milioane de lire sterline.

În România, piaţa este la început şi are patru principali concurenţi: muvix.ro (de departe cel mai bun în ofertă), mediadirect.ro, filmbox.ro şi webkino.ro (acesta din urmă lansat de nici o lună şi axat pe filme româneşti).

Citeşte şi:

Experimentul anului în film: vor plăti românii pentru o premieră pe Internet?

Vom închiria filme pe YouTube cu 2 dolari

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here