Cannes-ul e în fierbere zilele acestea, dar nu pe Coasta de Azur, ci la Paris, acolo unde delegatul general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, şi echipa sa văd ultimele filme şi le împart pe secţiuni, după dezbateri şi negocieri îndelungi. Până pe 14 aprilie, când se vor anunţa titlurile ediţiei cu numărul 64 (11 – 22 mai), în jurul festivalului roiesc zvonurile.
Cei care au surse credibile în echipa lui Thierry Frémaux dau ca sigure unele filme, ca peste câteva zile să afle că au fost tăiate de pe listă ori retrase chiar de producător sau regizor. Orgoliile unora dintre obişnuiţii Cannes-ului sunt atât de mari, încât preferă o premieră la Veneţia sau Locarno în locul uneia în Un Certain Regard (secţiune rezervată în special cineaştilor mai tineri sau aflaţi la începutul carierei), Quinzaine des Réalisateurs sau Une Semaine de la Critique (cele două ultime secţiuni au selectori diferiţi, însă multe dintre filmele care nu ajung în selecţia oficială sunt incluse aici).
O tragicomedie de Mihăileanu, în cărţi
Un singur nume românesc a fost pronunţat deocamdată, dar el nu va participa din partea României, ci a Franţei: Radu Mihăileanu, cu La Source des femmes. Cineuropa.org menţionează filmul într-o enumerare de titluri favorite asupra cărora selectorii de la Cannes nu s-au decis încă. La Source des femmese o comedie despre „confruntarea dintre sexe” – femeile dintr-un sat îşi ameninţă bărbaţii că nu vor mai face sex dacă nu vor aduce apă dintr-un puţ aflat la depărtare, singurul din zonă. În rolurile principale apar Hafsia Herzi (La graine et le mulet), Leïla Bekhti şi Sabrina Ouazani. Unul dintre producători este Luc Besson, iar scenografia şi costumele sunt semnate de Cristian Niculescu şi Viorica Petrovici, restul echipei fiind străină.
Dinspre Bucureşti s-au trimis mai multe filme şi e posibil ca ediţia de anul acesta să nu întrerupă (încă) şirul de premiere româneşti din festival, o „tradiţie” începută acum zece ani, cu Marfa şi banii lui Cristi Puiu. A fost înscrisă la Cannes, cu destule şanse, Din dragoste, cu cele mai bune intenţii, în regia lui Adrian Sitaru, drama unui tânăr (Bogdan Dumitrache) urmărită pe parcursul a patru zile, din clipa în care află că mama lui a suferit un atac cerebral până când pericolul trece.
Loverboy, povestea unui adolescent (George Piştereanu) specializat în racolarea fetelor pentru prostituţie, prin metoda „îndrăgostirii”, ar putea marca întoarcerea lui Cătălin Mitulescu pe Croazetă la şapte ani de la Palme d’Or-ul pentru Trafic. În distribuţie intră şi Ada Condeescu, iar pelicula a fost filmată anul trecut în zona Dobrogei. Visul lui Adalbert, de Gabriel Achim, o tragicomedie cu accente absurde plasată într-o fabrică din România comunistă a anilor 80, a fost trimisă şi ea pe Coasta de Azur. Producţia îl are în rolul principal pe Gabriel Spahiu şi a fost filmată în Super VHS.
Şapte fapte de milostenie, de Gianluca şi Massimiliano De Serio, drama unei basarabence (Olimpia Melinte) care sechestrează un bătrân în Torino, o coproducţie Italia-România, are probabil cele mai mari şanse să intre în selecţia oficială. Speranţe vin şi dinspre Republica Moldova, unde Igor Cobileanski a finisează la La limita de jos a cerului, un film despre prietenie şi trădare în periferia unui oraş moldovenesc, după un scenariu iniţial de Corneliu Porumboiu. Surprize ar putea aduce, ca în fiecare an, secţiunea de scurtmetraje a festivalului.
Apocalipsa lui Von Trier
Printre greii aproape confirmaţi în competiţie se află Lars Von Trier, cu Melancholia (mai multe, aici), un SF psihologic despre apocalipsă şi despre felul în care oamenii încearcă să se împace cu ideea că viaţa pe Pământ va lua sfârşit. Filmările au avut loc astă-vară, cu o distribuţie selectă: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, John Hurt, Charlotte Rampling, Alexander Skarsgaard, Stellan Skarsgaard şi Udo Kier.
Restless (drama unei adolescente bolnave în stadiu terminal – Mia Wasikowska – care se îndrăgosteşte), de Gus Van Sant, ar putea avea premiera tot pe Croazetă, ca şi Faust-ul lui Alexander Sokurov sau cel mai recent film al fraţilir Jean-Pierre şi Luc Dardenne – The Kid With a Bike. Nanni Moretti e aproape sigur în selecţie cu We Have a Pope (cel mai probabil în afara competiţiei, pentru că pelicula va avea premiera în Italia înainte de festival), iar Paolo Sorrentino cu This Must Be the Place, la doi ani după ce a câştigat cu Il Divo. This Must Be the Place e primul film în engleză al regizorului şi e povestea unui fost star rock (Sean Penn) care străbate America în căutarea tatălui său, un fost ofiţer nazist. Tot în competiţie sunt şanse să regăsim şi Le Havre, în regia lui Aki Kaurismäki, sau We Need To Talk About Kevin, de Lynne Ramsay, cu Tilda Swinton în rolul principal.
O soartă incertă are cel mai aşteptat film la Cannes (încă de anul trecut) – Tree of Life, al lui Terrence Malick. Se pare că distribuitorul britanic a luat decizia să ducă filmul cu Brad Pitt şi Sean Penn în sălile din Marea Britanie pe 4 mai, sabotând premiera mondială de la Cannes. Deocamdată, agentul de vânzări american a anunţat că va da în judecată compania britanică, deci finalul poveştii urmează să fie decis în justiţie (detalii, aici).
Coppola nu-şi va termina filmul la timp
Cinci dintre regizorii pe care i-a lansat Cannes-ul s-ar putea întoarce „la locul faptei”: filipinezul Brillante Mendoza, cu Captured, mexicanul Carlos Reygadas cu Post Tenebras Lux, Andrei Zviaginţev – Elena, şi Nuri Bilge Ceylan, cu Once Upon a Time in Anatolia. Al cincilea este şi cel mai interesant – Yorgos Lanthimos, care a făcut furori cu Dogtooth, în 2009, şi anunţă un film şi mai provocator – Alps – despre cum poţi înlocui oameni care au murit cu alţii (încă) vii.
Alte câteva titluri luate în calcul de organizatori sunt Upside Down, regizat de argentinianul Juan Solanas, Tatsumi, al singaporezului Eric Khoo şi Paradise, în regia lui Ulrich Seidl.
Au picat, se pare – conform surselor revistei Le Film Français – câteva nume pe care Frémaux le-ar fi dorit probabil în selecţia oficială: Dangerous Method, de David Cronenberg, despre relaţia dintre Freud şi discipolul său Jung, nu va fi terminat la timp pentru festival, ca şi Twixt Now and Sunrise, cu Val Kilmer, la care Francis Ford Coppola a colaborat din nou cu directorul de imagine Mihai Mălaimare Jr.
Wong Kar-Wai nu-şi va finisa nici el, la timp, biopicul The Grand Master, despre viaţa unui maestru în Kung-Fu. Iar On the Road, adaptarea după Jack Kerouac semnată de Walter Salles, e încă în cabina de montaj şi va mai sta acolo câteva luni. În ce-l priveşte pe Pedro Almodovar, el a decis să le arate întâi spaniolilor filmul său cu Antonio Banderas – La piel que habito – prin urmare îl va lansa direct în cinematografe, în septembrie.
Partea franceză a selecţiei oficiale e în expectativă. Favoriţii selectorilor, după spusele „Paris Match”, ar fi Les biens-aimés (regia Christophe Honoré), Hors Satan (Bruno Dumont), Le Moine (Dominik Moll), Le Terminus des anges (André Téchiné), L’Ordre et la morale (Mathieu Kassovitz) şi Poulet aux prunes, regizat de Marjane Satrapi şi Vincent Paronnaud (Persepolis). Philippe Garrel a lăsat să se înţeleagă că n-ar vrea să aducă pe Croazetă Été brulant, istoria de amor dintre o actriţă (Monica Bellucci ) şi un pictor (Louis Garrel), deci şi soarta acestui film atât de aşteptat în Franţa e incertă.
Aşteaptă o decizie din partea Cannes-ului şi următoarele filme:
- Play – Ruben Ostlund, Suedia
- Miracle – Hirokazu Kore-Eda, Japonia
- Love and Bruises – Lou Ye, China
- The Yellow Sea – Hong-jin Na, Coreea de Sud
- Eran Kolirin – The Exchange, Israel
- Folly – Chantal Akerman, Belgia
- The Woman in the Fifth – Pawel Pawlikowski, Polonia
- Alois Nebel – Tomas Lunak, Cehia
- Thanator – Tawfik Abu Wael, Palestina
- Where Do We Go Now? – Nadine Labaki, Liban
- Beirut Hotel – Danielle Arbid, Liban
- Michael – Markus Schleinzer, Austrai
- Polisse – Maïwen, Franţa
- Pater – Alain Cavalier, Franţa
- L’Apollinide – Bertrand Bonello, Franţa
- Giants – Bouli Lanners, Belgia
- Sponsoring – Malgorzata Szumowka, Polonia
- Halt Auf Freier Strecke – Andreas Dresen, Germania
- The Loneliest Planet – Julia Loktev, SUA
- The Bullet – Luis Hernández Navarro, Mexic