Melancholia lui Lars von Trier a dominat în această seară, la Berlin, gala premiilor Academiei Europene de Film. Eterna prezentatoare a ceremoniei, actriţa germană Anke Engelke, a prefigurat momentul final îmbrăcându-se în rochie de mireasă şi intrând pe scenă în slow-motion, precum Kirsten Dunst în film. Von Trier a lipsit de la gală şi s-a încăpăţânat să-şi ţină promisiunea de a nu mai da declaraţii publice (după ce a dat-o în bară cu naziştii, la Cannes), prin urmare n-a transmis nimic Academiei.
SF-ul apocaliptic al regizorului danez a plecat cu trei premii: Cel mai bun film, imagine şi scenografie. E a treia oară când Von Trier câştigă premiul suprem al EFA: în 1996 l-a luat pentru Breaking the Waves, iar în 2000 pentru Dancer in the Dark.
Trofeul pentru regie i-a revenit celei care a luat şi Oscarul pentru Cel mai bun film străin, Susanne Bier, cu In a Better World. Fraţii Dardenne au fost premiaţi pentru scenariul lui Le gamin au velo (excelent film, recompensat cu Marele Premiu la Cannes, care merita ceva mai multă atenţie din partea votanţilor).
Marele nedreptăţit al serii – şi se va vedea probabil la Oscaruri cât de – este The Artist, filmul mut alb-negru al lui Michel Hazanavicius, care nu a obţinut decât un premiu, cel pentru compozitor (Ludovic Bource). The King’s Speech – ale cărui ecouri s-au mai stins, din fericire, din februarie încoace, când a luat Oscarul pentru Cel mai bun film – i-a adus lui Colin Firth un ultim premiu, probabil, pentru acest rol. Tot The King’s Speech a primit cele mai multe voturi din partea publicului (în mod sigur, este filmul pe care l-au văzut majoritatea votanţilor). La interpretare feminină, Tilda Swinton a ieşit învingătoare, pentru rolul mamei din We Need To Talk About Kevin.
Preşedintele Academiei, Wim Wenders, a obţinut – pe bună dreptate – trofeul pentru Cel mai bun documentar cu Pina 3D, iar regizorul Stephen Frears şi actorul Mads Mikkelsen au urcat pe scenă pentru premii de excelenţă.
Doi cineaşti români au fost nominalizaţi la ediţia de anul acesta, ambii pentru scurtmetraje: Anca Miruna Lăzărescu (Apele tac) şi Paul Negoescu (Derby).
Oscarurile Europene se acordă anual în urma voturilor a peste 2500 de profesionişti din cinema-ul european. Deşi, teoretic, ar trebui să fie cele mai importante distincţii de pe continent, influenţa lor e relativ mică (în orice caz, cu mult mai mică decât a premiilor de la Cannes, Veneţia sau Berlin). Spre deosebire de Oscarul american, cel european se confruntă cu faptul că filmele, ca şi starurile, depăşesc mai greu graniţele ţărilor lor.
Puţini dintre regizorii, monteurii, sunetiştii, producătorii sau actorii membri ai Academiei Europene de Film chiar văd cele câteva zeci de filme eligibile, pentru a vota în deplină cunoştinţă de cauză. Prin urmare, au de câştigat producţiile cu ceva notorietate, premiate anterior în festivaluri, care au trecut eventual prin cinematografe şi pot fi măcar recomandate de prieteni.
Cel mai bun film european
- The Artist, regia Michel Hazanavicius
- Le gamin au velo (The Kid with a Bike), regia Jean-Pierre şi Luc Dardenne
- Haevnen (In a Better World), regia Susanne Bier
- The King’s Speech, regia Tom Hooper
- Le Havre, regia Aki Kaurismaki
- Melancholia, regia Lars von Trier
Cel mai bun regizor european
- Susanne Bier, In a Better World
- Jean-Pierre şi Luc Dardenne, The Kid with a Bike
- Aki Kaurismaki, Le Havre
- Bela Tarr, A Torinoi Lo (The Turin Horse)
- Lars von Trier, Melancholia
Cea mai bună actriţă europeană
- Kirsten Dunst, Melancholia
- Cecile de France, The Kid with a Bike
- Charlotte Gainsbourg, Melancholia
- Nadezhda Markina, Elena
- Tilda Swinton, We Need to Talk about Kevin
Cel mai bun actor european
- Jean Dujardin, The Artist
- Colin Firth, The King’s Speech
- Mikael Persbrandt, In a Better World
- Michel Piccoli, Habemus Papam
- Andre Wilms, Le Havre
Cel mai bun scenarist european
- Jean-Pierre şi Luc Dardenne, The Kid with a Bike
- Anders Thomas Jensen, In a Better World
- Aki Kaurismaki, Le Havre
- Lars von Trier, Melancholia
Premiul Carlo di Palm pentru cel mai bun director de imagine
- Manuel Alberto Claro, Melancholia
- Fred Kelemen, The Turin Horse
- Guillaume Schiffman, The Artist
- Adam Sikora, Essential Killing
Cel mai bun monteur european
- Tariq Anwar, The King’s Speech
- Mathilde Bonnefoy, Drei (Three)
- Molly Marlene Stensgaard, Melancholia
Cel mai bun scenograf european
- Paola Bizzarri, Habemus Papam
- Antxon Gomez, La piel que habito (The Skin I Live in)
- Jette Lehmann, Melancholia
Cel mai bun compozitor european
- Ludovic Bource, The Artist
- Alexandre Desplat, The King’s Speech
- Alberto Iglesias, The Skin I Live in
- Mihaly Vig, The Turin Horse
Descoperirea anului: Hans van Nuffel, Oxygen
Cel mai bun documentar: Pina, de Wim Wenders
Cea mai bună animaţie: Chico & Rita – Tono Errando, Javier Mariscal & Fernando Trueba
Premiul pentru întreaga carieră: Stephen Frears
Premiul pentru contribuţia în cinematografie: Mads Mikkelsen
Cel mai bun scurtmetraj: The Wholly Family
Votul publicului: The King’s Speech
,,Melancholia” Lars von Trier http://t.co/kpQ2T63V via @cdplit