Experimente de la Berlin şi Rotterdam, la Bucureşti

0
355
The Man that Got Away, regia Trevor Anderson
The Man that Got Away, regia Trevor Anderson

Câteva dintre cele mai interesante „lecții de cinema” în materie de scurtmetraj ale anului, proiectate la Berlinale şi Rotterdam, vin în premieră în România, în Competiția Festivalului Internațional de Film Experimental București 2012, anunţă organizatorii BIEFF într-un comunicat.

Câștigător al Premiului DAAD în competiția de scurtmetraj Berlinale 2012 și premiat la numeroase alte festivaluri precum Sarajevo, Melbourne, Hotdocs, The Man That Got Away este un musical documentar, un feel-good movie ce spune povestea reală a vieţii unui dansator de pe Broadway (unchiul regizorului Trevor Anderson) în şase cântece originale. Pe cât de surprinzător, pe atât de savuros, „un film excentric, cu o coloană sonoră excepțională şi coregrafii fabuloase, ce creează un portret plin de umor și profund emoționant”, cum îl descrie Juriul Berlinalei.

Prezentat tot la Berlinale 2012, Impossible Exchange „se adresează direct spectatorului, pe care-l implică într-un episod aparent banal, dar cu o puternică încărcătură politică şi emoţională. La bordul unui vapor de lux, nişte turiști francezi negociază cu comercianții libanezi de pe mal. Momentul e dilatat prin slow-motion şi prin inserturi de text ce materializează un dialog imaginar între cele două părți implicate, imaginea reală dobândind astfel o interesantă dimensiune metaforică: nu mai e vorba doar de un schimb de marfă contra bani, ci de un schimb de locuri și statut în lume între localnic și turist. Însă schimbul e imposibil, decalajul dintre lumile de care aparţin cei doi fiind imens.” (Diana Mereoiu, BIEFF 2012)

Din selecția oficială de anul acesta de la Rotterdam, la BIEEF va rula Glucose, o nouă incursiune în universul suprarealist al artistului vizual de origine română Mihai Grecu – autor al ineditelor Coagulate și Centipede Sun. Ccombinând animaţia 3D şi filmarea propriu-zisă, filmul reinventează spațiul nostru domestic, schimbându-ne percepţia asupra lui. Într-o interpretare plină de umor și anxietate a ideii fizicii cuantice că putem exista simultan în două locuri, lucrurile familiare suferă stranii distorsiuni fizice și legile naturale nu mai sunt respectate. Filmul creează astfel asocieri surprinzătoare între micro și macro univers, urmărind cu fascinație cum fiecare pahar de apă devine un ocean cu peşti, fiecare gălbenuş de ou freamătă în ceea ce par a fi explozii solare, pereții devin peisaje antarctice, în vreme ce peștii traversează sticla devenită permeabilă a acvariilor, plutind în aer la fel de firesc ca și în apă. O experienţă puternic senzorială, Glucose devine un inteligent comentariu despre universul în care trăim.

Tot de la Rotterdam, explorând aceeași problematică a relativității percepției, artiştii vizuali italieni Flatform vin la BIEFF cu două experimente: 57.600 Seconds Of Invisible Night and Light și A Place to Come, două ingenioase colaje de iluzii optice, care ne destabilizează certitudinile, demonstrând că ceea ce luăm drept realitate ar putea fi doar o iluzie.

In 57.600 Seconds.., într-un singur cadru-secvență, aparatul de filmat surprinde câțiva oameni care pregătesc o filmare în exterior. Aceștia se mișcă absenți, complet absorbiți de propriile gânduri și acțiuni, fără să observe că în jurul lor încep să se întâmple fenomene stranii: la fiecare câteva zeci de secunde ziua se preface în noapte și invers, în vreme ce un demiurg nevăzut pare să manipuleze aleatoriu vitezele de deplasare ale oamenilor. O experiență fascinantă și neliniștitoare, care ne amintește că, absorbiți în preocupările noastre limitate, uităm de lucrurile importante și că viața trece în mare viteză pe lânga noi.

Amintind de Blow-Up al lui Antonioni, A Place To Come e un eseu filosofic ce pune în valoare puterea magică a aparatului de filmat de a transcende realitatea și a oferi, astfel, perspective surprinzatoare asupra lumii. Demonstrând printr-un raționament sofist că ceea ce vedem pe ecran nu există, filmul ne pune percepția la încercare, atât vis-à-vis de cinema cât și de viață, făcându-ne să ne chestionam propria existență în lume.

O fantezie tropicală cu skinheads de stânga și fluturi exotici, The Meaning of Style a trecut prin festivaluri de film precum Rotterdam, Sarajevo, Telluride sau Bello Horizonte. Un studiu liric al subculturii skinheads din Malaezia, foarte asemănătoare celei din suburbiile britanice ale anilor ‘70, această instalație video este o reflecție acidă și în același timp seducătoare asupra relației dintre Est si Vest, dintre istoria coloniala britanică și cultura populară din sud-estul Asiei, reușind cu subtilitate să dezbată problematici complexe precum construirea identității prin imitație și felul în care colonialismul continuă să existe sub forma influenței mass media și a culturii occidentale.

De la Rotterdam vine și Shelter, un tulburător eseu despre dragoste şi solitudine într-un singur cadru-secvenţă, ce pare că urmărește un moment din viața unui cuplu: o fată și un băiat, sprijinindu-se unul pe celălalt, obosiţi, pe ultimele scaune ale unui autobuz gol. Treptat însă, natura relației dintre ei devine din ce în ce mai ambiguă – îmbrățișările tot mai pasionale ale băiatului par, în mod straniu, să o lase total indiferentă pe fată. În ciuda apropierii fizice, cei doi par dureros de singuri. Se creează astfel un suspans cu totul neobișnuit, ce intrigă tot mai mult, până când, în final, filmul trece aproape imperceptibil graniţa dintre real şi fantastic, pătrunzând într-o dimensiune paralelă, spirituală. Ceea ce părea iniţial o scenă obişnuită devine o puternică experiență emoţională și, în același timp, o contemplare a fragilităţii vieţii şi a forței sentimentelor.

Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala și Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiecțiile și evenimentele conexe BIEFF este liberă, în limita locurilor disponibile.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here