Regizorul „The Adjustment Bureau”: „Mi s-a părut fascinantă ideea că soarta există, dar e un birou de oameni”

0
179
George Nolfi cu Matt Damon şi Emily Blunt la filmări
George Nolfi cu Matt Damon şi Emily Blunt la filmări

The Adjustment Bureau / Gardienii Destinului, filmul de debut al unui regizor şcolit întâi ca scenarist în echipa Bourne Ultimatum, se lansează pe DVD.

George Nolfi, care scrie, regizează şi produce adaptarea după Philip K. Dick, povesteşte, într-un interviu oferit Filmreporter.ro de distribuitorul Odeon Film, cum a lucrat cu Matt Damon şi Emily Blunt, ce l-a sedus la proza scurtă SF a scriitorului american şi cum strecori o poveste de dragoste într-un thriller ştiinţifico-fantastic. Filmul a fost bine primit de critică (de unii chiar entuziast) şi a încasat peste 110 milioane de dolari.

Cum a prins viaţă The Adjustment Bureau?

Partenerul meu de producţie Michael Hackett mi-a adus nuvela lui Philip K. Dick, Adjustment Team, şi a spus: “Uite, ideea fundamentală aici este că soarta există, dar este un birou de oameni.” Mi s-a părut un punct fascinant de pornire pentru un film. Apoi ne-am decis să-l facem o poveste de dragoste în care un bărbat o întâlneşte pe femeia viselor sale şi acest birou vine la el şi-i spune: “Uşurel, nu ţi-era menit s-o întâlneşti.”

Am fost fascinat de ideea de a face un film care jongla cu mai multe genuri şi se juca cu ideea sorţii versus liberul arbitru care reieşea în mod natural din ideea poveştii. Aşa că am cumpărat drepturile şi am petrecut câţiva ani gândindu-mă cum o să structurez povestea. Apoi am scris un scenariu, i l-am dus lui Matt Damon şi l-am întrebat dacă ar aborda un rol romantic într-un film care are şi o latură ştiinţifico-fantastică. După câteva conversaţii cu el, am mai scris o variantă, el a semnat şi iată-ne aici.

Matt Damon îl joacă pe politicianul David Norris, care va lupta pentru femeia din visele sale împotriva acestui birou care îi modelează soarta. Cum e să lucrezi cu el?

Matt Damon e un om cu care se poate comunica şi lucra uşor pentru că vine şi-şi face treaba. I-am cerut sfatul lui Steven Soderbergh despre cum să-l regizez pe Matt. Mi-a spus că nu am nevoie de prea multe sfaturi şi că nu trebuie decât să-i spun ce vreau şi să privesc cum el o face. E adevărat!

Matt are o calitate unică, de om de rând relaţionând cu publicul într-un mod special.

Matt e cel mai plăcut actor care există. Poate aborda orice rol. Chiar şi când joacă un politician! Probabil pentru că nu-şi dă aere. Matt Damon e un tip normal care face, întâmplător, lucruri extraordinare.

Crezi că ar fi un politician bun?

Da. Poate i-ar fi greu să facă compromisuri, dar ar avea mare succes să iasă în public şi să obţină sprijinul şi înţelegerea oamenilor.

În The Adjustment Bureau David şi Elise se îndrăgostesc numai după câteva întâlniri aleatorii. Crezi că e posibil aşa ceva?

Da. Cred că e posibil. Şi sunt sigur că mulţi oameni din lume au trăit aşa ceva.

Emily Blunt o joacă pe dansatoarea Elise Sellas. Ce a făcut-o persoana potrivită pentru rolul ăsta?

Iniţial, m-am gândit să distribui o dansatoare profesionistă pentru rol pentru că vroiam să ancorez povestea în realitate, acelaşi motiv pentru care am folosit politicieni şi personalităţi adevărate. Apoi am întâlnit-o pe Emily şi când a dat probă pentru ecran, a fost foarte clar, foarte repede, că era persoana potrivită pentru rol. E o actriţă extrem de puternică şi veridică. Ba chiar mai mult, exista o atracţie pentru Matt care a fost esenţială pentru film.

Când ţi-ai dat seama de atracţia asta?

Am văzut-o în proba pentru ecran şi mi-am zis: “Bine, ne trebuie asta!” Aşa că am făcut tot ce a fost nevoie ca să hrănesc asta pe platou.

Cum ai hrănit asta?

În mare parte, a fost încurajarea relaţiei lor, le-am lăsat libertatea să-şi creeze propriile scene. Apoi, în camera de montaj, am încercat să scoatem ce e mai bun din această atracţie.

Şi i-ai încurajat să improvizeze pe platou.

Aşa cum un scenarist vrea ca regizorul să fie stăpân pe scenariul lor, un regizor vrea ca actorii să fie stăpâni pe rolul lor. Aşa că, dacă le dai acest sentiment de libertate cu care să experimenteze, o să inventeze lucruri la care tu nu te-ai gândit sau moduri mai bune de a spune replicile.

Filmul arată cât de puternică e dragostea.

Da, şi aş lega asta de noţiunea că dragostea adevărată se alege liber. M-au interesat aceste teme de când eram mic. Filmul mi-a aprofundat înţelegerea la întrebarea despre cât de mult alegi ceva faţă de cât alege viaţa pentru tine. Cred că există atât soartă, cât şi liber arbitru. Viaţa noastră a fost modelată de lucruri care ne-au împins pe o anumită cale şi totuşi ştim că avem abilitatea de a ne alege propriul drum.

The Adjustment Bureau navighează între genuri diferite…

Din momentul în care mi-a fost adusă povestea, a fost clar că nu avea să fie un film SF sau, exclusiv, un film de dragoste. Aşa că am fost provocat să forţez limitele sau regulile conform cărora s-au făcut lucrurile înainte.

Şi e foarte distractiv!

Am fost foarte hotărât să am un film antrenant vizual cu un ritm şi conflicte puternice în timp ce povestea se derula. Nu-l consider un film greu, ci o călătorie antrenantă. Ieşi de la film şi vorbeşti cu persoana cu l-ai văzut. Ăsta e cel mai frumos compliment pe care mi l-ar putea face cineva despre filmul ăsta.

Cum a fost să regizezi filmul în locuri reale din New York? Fie că a fost pe 6th Avenue, la stadionul Yankee sau la Statuia Libertăţii?

Am început cu ideea de a filma în locuri reale, pe străzi. Ca regizor, asta îţi permite să filmezi scena complet diferit decât dacă ai filma în faţa unui panou verde unde nu prea poţi mişca aparatul de filmat. Într-un loc real poţi suci camera în orice direcţie, exact aşa cum te uiţi în viaţa reală.

Cum te-a ajutat munca lui John Toll în calitate de director de imagine ca să obţii imaginea potrivită pentru film?

I-am spus lui Matt la prima întâlnire că vroiam ca povestea să fie ancorată în realitate. Asta i-am spus şi lui John Toll. John are două Oscaruri şi peste 30 de ani de experienţă în departamentul ăsta. Vizual, a găsit un mod de a-l face să arate ca şi cum cineva a făcut o poză spre deosebire de o imagine stilizată. A trebuit să strecurăm şi stilizarea în film pentru a face biroul frumos şi neobişnuit. Când cineva aleargă pe străzi, vrei o senzaţie aleatorie şi haotică. John a reuşit asta. A făcut o treabă minunată.

Cât de important a fost pentru tine să ancorezi povestea în realitate?

De la scenariul iniţial, scopul a fost să găsim un mod de a face realismul credibil pe tot parcursul, cu Matt, Emily, ba chiar şi cu membrii Biroului de Ajustări. Mi s-a părut importat ca adversarii să fie personaje tridimensionale. Oamenii ăştia nu sunt chiar răi, fiind astfel personaje şi mai bogate.

Deci nu există buni şi răi în filmul ăsta.

A fost foarte important pentru mine. Tematic, n-aş fi putut să spun ce-am vrut, dacă membrii biroului ar fi fost doar nişte ticăloşi.

Un membru din birou, jucat de Anthony Mackie, îl ajută pe David Norris în căutarea sa.

Da, te ajută să vezi biroul din interior. Anthony portretizează rolul incredibil! Mi se pare un actor extraordinar care o să ajungă foarte departe.

Acum că ai turnat primul tău film, ce înseamnă regia pentru tine?

Mi se pare că pentru asta m-am născut. M-am simţit grozav pe platou. Îmi place să spun poveşti şi-mi place ideea că pot să mi le imaginez şi apoi să le trec prin procesul complex de a transpune această imaginaţie pe ecran.

După părerea ta, care e cea mai grea parte a procesului de realizare al unui film?

Scenariul. A da sens unei poveşti pe care nu o ai în faţă e, pentru mine, cel mai greu proces. Şi regia e grea, dar cred că a scrie un scenariu bun e mai dificil decât să iei un scenariu închegat şi să lucrezi cu câţiva colaboratori uimitori, cum am avut eu pentru The Adjustment Bureau, ca să transpui ce e pe pagini într-un film.

Mai multe detalii despre DVD, pe Odeonfilm.ro.


LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here