„Crulic” dă startul în animaţia românească

1
389

Unul dintre puţinele lungmetraje de animaţie realizate în România după 1989, Crulic – Drumul spre dincolo, regizat de Anca Damian, va avea premiera în România vineri, 7 octombrie, de la 19.00, la Cinema Patria, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim’est.

Apărut pe o piaţă mai degrabă inactivă în ultimii 20 de ani, Crulic sparge gheaţa în animaţia autohtonă. O expoziţie cu desenele animatorilor pentru acest lungmetraj va fi inaugurată în holul Cinema Patria, înainte de premieră.

Documentarul produs de apArte Film şi selecţionat în competiţia Festivalului de la Locarno a fost realizat, pe partea de animaţie, de o echipă de şase tineri, la studioul DSG din Bucureşti. Dan Panaitescu, Raluca Popa, Dragoş Ştefan, Tuliu Oltean şi Roxana Benţu au conceput stilul vizual al peliculei, sub coordonarea Ancăi Damian, care semnează şi scenariul.

Doi dintre artişti, Dan Panaitescu şi Dragoş Ştefan, au fost şi trainerii primului workshop de animaţie Anim’est – Animation Worksheep – ale cărui lucrări vor fi prezentate înaintea proiecţiei Crulic. Ei vor participa şi la lansarea DVD-ului cu 14 scurtmetraje recente de animaţie „Romanian ReAnimation”, joi, 12 octombrie, de la 12.00, la Cinema Union.

Cu resurse limitate, animatorii reuniţi la DSG au creat un produs artistic care a făcut deja turul unor festivaluri importante, de la Locarno la BFI Londra, Namur, Telluride, Varşovia şi Pusan. Povestea tragică a românului decedat într-o închisoare din Polonia, după luni de greva foamei, a fost reconstituită de Anca Damian din documente, mărturii, fotografii, filmuleţe. Vizual, acest puzzle a fost recompus utilizând tehnici diferite de animaţie.

Crulic conţine animaţie 2D tradiţională – cadru cu cadru – cut out animation, stop-motion, motion graphics, colaje, desene peste fotografie, dar şi 3D, în special la decoruri. Personajele din secvenţele animate 2D au fost desenate cu mâna, apoi scanate şi colorate pe computer. Lucrul a durat aproximativ un an, iar bugetul întregii producţii a fost mult sub cel obişnuit pentru lungmetrajele de animaţie – circa 290.000 de euro.

Mixul original şi expresiv de tehnici de animaţie a fost unul dintre atuurile lui Crulic, potrivit aprecierilor din presa internaţională. „Animaţia este în mod special atrăgătoare”, scria „Variety”. „Filmul reconstituie viaţa personajului cu ajutorul documentelor disponibile, însă tehnicile de animaţie ridică analiza la un alt nivel de expresie. Folosirea desenului de mână, a colajului, a stop-motion-ului şi a animaţiei de tip cut-out aduc subtilitate şi poezie unei poveşti tragice, frumos scrisă şi transpusă vizual cu sensibilitate” – remarca şi Peter Hames, pentru BFI London.

DSG (www.dsg.ro) este un studio de animaţie, efecte vizuale (VFX) şi postproducţie înfiinţat în 2004 şi recunoscut deja pe piaţa românească de film şi publicitate. Are în portofoliu numeroase reclame şi lungmetraje şi a finisat recent o serie de efecte vizuale complexe pentru primul film al lui Silviu Purcărete, „Undeva la Palilula”. Două dintre proiectele actuale ale studioului sunt animaţii de lung şi respectiv scurtmetraj.

Crulic – Drumul spre Dincolo este realizat de apArte Film, în co-producţie cu Fundacja im. Ferdynanda Magellana, Ministerul Culturii şi Cultelor, Editura Video şi Krakow Festival Office. Sunetul a fost pus la punct în Polonia, de Piotr Witkowski şi Sebastian Włodarczyk, iar postproducţia a fost realizată la Abis Studio. Vocea îi aparţine lui Vlad Ivanov.

 În laboratorul lui „Crulic”, unul dintre cele mai aşteptate filme al toamnei

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here