Dacă vă era dor de eroii animaţi ai copilăriei voastre – Mihaela, Bălănel şi Miaunel, muşchetari şi pinguini – Muzeul Benzii Desenate vă întoarce în timp cu o serie de proiecţii ale unor filme româneşti.
În cadrul programului expoziţional obişnuit, la etajul 4 al Muzeului Naţional de Artă Contemporană (MNAC), puteţi revedea Uimitoarele aventuri ale muschetarilor, Călătoriile lui Pin-Pin, Condiția Penelopei și episoade din Bălănel și Miaunel, Misiunea Spațială Delta şi Mihaela.
Totodată, pe 9, 16, 23 și 30 iulie (toate sâmbetele din luna aceasta), de la ora 17.00, vor fi proiectate opt scurtmetraje austriece create în ultimii zece ani, care însumează 43 de minute: Enter Paradise for €3.20, regia Edith Stauber, All People Is Plastic, de Harald Hund, Copy Shop, în regia lui Virgil Widrich, Wibbel-Ich & Glück, de Janina Arendt, Mozart Party 06 (Mozart Minute 15), regizat de Thomas Renoldner, și 3 Minimals, de Leopold Maurer.
Pe 29 iulie, de la ora 18.30, puteţi viziona şi un lungmetraj de animaţie din vestita şcoală cehă, Kdo chce zabit Jessii / Who Wants to Kill Jessie (Cehia, 1966, 80′), regizat de Václav Vorlícek, cel care, împreună cu Milos Macourek, crea 13 ani mai târziu celebrul serial Arabela. Filmul e povestea aventurilor unui personaj de BD care trece din lumea cărţilor în cea reală. Intrarea este liberă.
Iată descrierea scurtmetrajelor, furnizată de ICR:
Enter Paradise for €3.20 (2008, 12’) este un portret animat al piscinei în aer liber Parkbad din Linz, văzută ca un model democratic al Edenului. Ecouri diverse, de la ispitele unui ţinut cu lapte şi miere la Grădina plăcerilor lumeşti a lui Hieronymus Bosch, se împletesc într-o imaginea paradisiacă. Calmul dinăuntru contrastează cu zgomotul de şantier al străzii, regăsit după vizita parcă prea scurtă.
All People Is Plastic (2005, 12’): într-un weekend, masa cenuşie a funcţionarilor se revarsă, în formaţie, către un conglomerat urban monocrom. Aparentele gesturi de revoltă se vădesc a fi, de fapt, rezultatul unor erori de design al prototipurilor humanoide. Animaţia 3D a lui Harald Hund trimite la imaginea cinematografică clasică a marelui oraş ca mecanism de disciplinare şi la critica lui Jacques Tati la adresa epocii moderne.
Tehnicile narative şi modurile de identificare convenţionale sunt răsturnate, în Copy Shop (2001, 12’), într-o frenezie a xerocopierii. Confuzia de care este cuprins personajul principal se extinde asupra spectatorilor, în vreme ce aparenta stângăcie iniţială a realizatorului se converteşte în virtuozitate. Izul grotesc, amplificat de coloana sonoră şi de textura alb-negru, evocă un scenariu kafkian care anunţă, nu fără ironie, dizolvarea oricărei originalităţi.
Wibbel-Ich + Glück (2007, 3’) este o animație solid ancorată în tehnicile artei grafice tradiționale, dar cu un racord nu mai puţin temeinic la prezent. Fulgurantă precum o reverie, lumea vizuală a autoarei nu este deloc ermetică, deschizându-se fecund către privitor.
Aeroporturi, pârtii de ski, hoteluri și cafenele, precum și numeroase produse alimentare poartă numele muzicianului Mozart. Filmul Mozart Party 06 (Mozart Minute 15) (2006, 1’), rodul unei colaborări între Heimo Wallner (animație), Andi Haller (muzică, sunet) și Thomas Renoldner (idee, regie, producţie) caricaturizează această exploatare onomastică greu de egalat.
3 Minimals (2005, 3’), semnat de Leopold Maurer, vorbeşte despre coexistenţă şi riscurile care o pândesc: un om şi un cîine, un salt şi o prăbuşire cu iz dadaist în Falling, un om, o muscă şi o poveste de dragoste la birou în Boring, un bărbat şi o femeie la masă, într-o competiţie devoratoare, în Loving.
Muzeul Benzii Desenate este un proiect pilot derulat de Institutul Cultural Român și Muzeul Național de Artă Contemporană cu sprijinul clusterului EUNIC în România, al Centrului Belgian de Bandă Desenată şi în parteneriat cu Asociaţia Bedefililor din România, în perioada 16 iunie – 16 octombrie 2011.