Începe Anim’est! Cifre impresionante şi câteva recomandări Filmreporter.ro

0
721

Puţine festivaluri cresc cu o asemenea viteză ca Anim’est. În şase ani, a ajuns la o selecţie de 436 de filme de scurt şi lung metraj, a intrat în reţeaua Cartoon, iar filmul câştigător a obţinut dreptul de a intra pe lista scurtă la premiile Cartoon d’Or. Avem un prim lungmetraj românesc care deschide festivalul în această seară, la Cinema Patria – Crulic – Drumul spre dincolo, şi un DVD cu 14 scurtmetraje realizate de animatori români, Romanian ReAnimation. Acum şase ani, piaţa era complet moartă.

„De câţiva ani, Anim’est se străduieşte să reanimeze animaţia românească. Autoritatea numărul 1 care ar trebui să reglementeze acest fapt ne ignoră. Şi anul acesta am primit mai puţini bani decât alte festivaluri mult mai mici. Se dă finanţare unor proiecte care pur şi simplu nu-şi merită existenţa”, comenta zilele trecute Vlad Ilicevici, directorul executiv al festivalului, la conferinţa de presă. Evenimente de o amploare mult mai mică – precum CineMAiubit, Festivalul Degustătorilor de Film şi Artă Culinară, Punguţa cu doi bani sau DaKINO – primesc credite semnificativ mai mari din partea CNC. Dacă Anim’est nu depăşeşte suma de 135.000 de lei – a explicat Ilicevici – CineMAiubit, care se desfăşoară într-o singură locaţie şi aduce filme de la UNATC, a primit 200.000 de lei.

În cifre, Anim’est poate fi rezumat aşa:

  • 436 de filme de scurt şi lung metraj, provenind din 45 de ţări, proiectate la Cinema Patria, Sala ArCuB, Cinema Union şi Club Control
  • 150 de invitaţi români şi străini
  • 4 ateliere de film de animaţie
  • 3 expoziţii
  • 8 masterclass-uri, dezbateri şi prezentări la Cinema Union
  • 3 conferinţe la Sala ArCuB
  • 2 lansări de DVD
  • 10 petreceri până în zori în Club Control
  • 1 noapte de animaţii horror şi live act-uri marca Mirai Mizue, Montgomery Clunk şi Res Es – Creepy Animation Night 3 la Cinema Patria;
  • 80 de oi virtuale 3D în prima aplicaţie smartphone dezvoltată de un festival de film din România;
  • 18.000 de spectatori la ediţia trecută

Din programul complex al Anim’est, Filmreporter.ro vă îndeamnă să nu rataţi:

  • Crulic – Drumul spre dincolo, regia Anca Damian. În premieră, în deschiderea Anim’est (Cinema Patria, 19.00), unul dintre puţinele lungmetraje realizate în România după 89. E un soi de mic extraterestru în cinematografia românească: pe lângă faptul că e animaţie, e şi lungmetraj, şi documentar, iar povestea care l-a inspirat e o dramă reală, petrecută în 2008. De neratat, fie şi pentru că cronicile de la Locarno i-au fost favorabile.
  • Masters of Puppets – un program la care directorul artistic Mihai Mitrică a lucrat un an întreg, pentru că multe dintre animaţii sunt rarităţi greu de obţinut. Este vorba de 35 de scurtmetraje şi patru lungmetraje (cele vechi sunt, majoritatea, restaurate) de la începuturile genului până în prezent. Printre maeştrii păpuşari: Ladislas Starevich, Jiří Trnka, Jan Švankmajer, Břetislav Pojar, Kihachiro Kawamoto, Gari Bardin, Riho Unt, Aurel Klimt, Marek Skrobecki, Adam Elliot (cu Harvey Krumpet, care a luat Oscarul în 2003). Despre animaţia stop-motion vor vorbi câţiva trimişi ai unor importante studiouri de film: Piotr Kardas şi Adam Ptak de la Se Ma For (Polonia, ţara invitată anul acesta), regizorul Mait Laas de la NukuFilm (Estonia), şi Frantisek Vara, de la Animation People (Cehia). Genul a fost uitat o vreme şi începe să revină în animaţia mondială,
  • Întâlnirile cu Alexander Damm şi Shane Acker. Damm vine de la Framestore, cel mai mare studio de animaţie computerizată, postproducţie şi efecte vizuale din Europa, care a lucrat, printre altele, la franciza Harry Potter. Are multe de spus şi de arătat marţi, 11 octombrie, de la ora 19.00, la Sala ArCuB, când va susţine o conferinţă cu intrare liberă despre animaţie şi efecte vizuale în reclame şi filme (mai multe despre Damm, aici). Shane Acker ar putea fi „legătura dintre Anim’est şi Tim Burton”, după cum speră organizatorii. Regizorul animaţiei 9, nominalizată la Oscarul din 2006, are vocile lui Elijah Wood, Jennifer Connelly, Christopher Plummer sau Martin Landau şi este produs de Burton şi Timur Bekmambetov. Vineri, 14 octombrie, de la ora 19:00, la Sala ArCuB, îi puteţi pune întrebări despre drumul unui animator de la şcoală la superproducţii. Conferinţa cu intrare liberă se numeşte „From School to Hollywood”.
  • Creepy Animation Night nu mai are nevoie de introduceri. Doar o precizare: selecţia de anul acesta s-a axat pe producţii horror. Sunt 21 de filme în trei calupuri separate de live act-uri ale animatorului şi artistului vizual japonez Mirai Mizue şi ale muzicienilor autohtoni Montgomery Clunk şi Res Es. Toate se întâmplă vineri, 14 octombrie, de la ora 23.00, la Cinema Patria. Spotul secţiunii este excelent!
  • Competiţia Anim’est – 54 de scurtmetraje şi cinci lungmetraje (alese din 10 înscrise, o performanţă) concurează pentru trofeul Anim’est. Dacă prindeţi cât mai multe dintre ele, veţi avea o idee despre standardele şi trendul festivalului. În plus, sunt câteva dintre cele mai noi producţii de pe piaţă.
  • Mozaic – e una dintre cele mai populare secţiuni ale Anim’est, pentru că adună titluri care au deja notorietate şi o mulţime de premii. Aici veţi vedea 9, filmul lui Shane Acker, Goodbye, Mr Christie, noua producţie a lui Phil Mulloy, Midori-Ko, SF-ul anime al lui Keita Kurosaka, amuzantul Une vie de chat sau Rango (cu vocea lui Johnny Depp). Plus 38 dintre cele mai apreciate scurtmetraje care au circulat prin lume în ultimii ani.
  • Competiţia de film românesc şi dezbaterea pe tema animaţiei româneşti – cele două sunt legate, pentru că titlurile concurente reflectă ce s-a făcut pe piaţa autohtonă în ultimii doi ani. Secţiunea abia începe să prindă consistenţă – în primii ani ai festivalului se strângeau cu greu câteva titluri, anul acesta numărul lor a ajuns la 20 (detalii, aici). Despre cum se poate înainta în animaţia românească se va discuta joi, 12 octombrie, de la ora 12:00, la Cinema Union. Animatori, producători, jurnalişti şi trimişi ai instituţiilor autohtone vor lua parte la dezbaterea „Romanian ReAnimation”. Tot atunci va fi lansat şi primul DVD cu scurtmetraje româneşti de animaţie recente.
  • Retrospectiva Satoshi Kon: îndrăgostiţii de anime-uri au ocazia să vadă câteva dintre filmele unuia dintre maeştrii genului, dispărut în august 2010: Albastru perfect / Perfect Blue (Japonia, 1997), Paprika (Japonia, 2006), selecţionat în competiţia oficială la Veneţia, şi Naşii din Tokyo / Tokyo Godfathers (Japonia, 2003).
  • Ladislas Starevich – finalul Anim’est se anunţă la fel de spectaculos ca povestea animatorului rus Ladislas Starevich: filme mute şi acompaniament muzical live susţinut de trupa slovenă Vlasov’s Best Friend, care a compus partituri originale pentru creaţiile lui Starevich. Pentru prima dată pe marele ecrane la noi, câteva filme care au făcut istorie în animaţie: The Cameraman’s Revenge (1912), Frogland (1922), The Voice of the Nightingale (1923), The Town Rat and the Country Rat (1926). Pe 15 octombrie, la Cinema Patria, de la 19.00.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here