Festivalul de film documentar One World Romania (13 – 18 martie) iese anul acesta din sala de cinema şi trece la fapte, pe străzile Bucureştiului. Câţiva dintre artiştii vânaţi de regimul lui Vladimir Putin vor testa toleranţa autorităţilor române şi, implicit, indicele democraţiei în România, prin mişcarea Voina – Wanted.
Alexei Plutser-Sarno şi Yana Sarna, doi dintre membrii grupului Voina, vor agăţa bannere uriaşe cu imaginea campaniei (foto) pe Casa Poporului şi în alte locaţii importante din Bucureşti, fără permisiunea instituţiilor respective.
La conferinţa de presă de marţi, de la Centrul Ceh din Bucureşti, Sarno a explicat, ironic, că sare astfel în ajutorul poliţiei ruse, care a emis recent un mandat internaţional de urmărire pentru fondatorul grupului, Oleg Vorotnikov, şi a soţiei sale, Natalia: „Vrem să-i ajutăm să-i găsească pe cei doi, poate i-a văzut cineva”.
Cei doi vor susţine şi o prezentare la Muzeul Naţional de Artă Contemporană, în timpul festivalului – Război şi Artă/ VOINA Wanted, vineri, 16 martie, de la ora 18.00.
Grupul Voina numără circa 30 de membri, care protestează prin artă din 1998 încoace. După reacţia autorităţilor ruse, vocea artiştilor a avut ceva ecouri. Oleg Vorotnikov, absolvent de filosofie la Moscova, împreună cu Leonid Nikolaiev, au fost închişi într-un penitenciar din Sankt Petersburg din noiembrie 2010 până în februarie 2011, după acţiunea „Palace Revolution” (au răsturnat mai multe maşini ale poliţiei în faţa muzeului Naţional Rus).
Banksy le-a plătit cauţiunea, iar la scurt timp poliţia rusă a emis mandatul de arestare. Alexei Plutser-Sarno, la rândul său, a fost nevoit să se mute din Rusia şi în prezent îşi schimbă reşedinţa o dată la câteva luni.
„Sunt artişti, nu criminali, dar arta lor este un protest politic faţă de tot ce se întâmplă în Rusia, de aceea autorităţile reacţionează atât de dur. Este un protest împotriva încălcării repetate a drepturilor omului”, a explicat Alexei Plutser-Sarno. Mişcarea lor s-a mutat de câteva luni în cele mai importante oraşe ale Europei – Londra, Barcelona, Praga, Viena – în ideea de a semnala abuzurile din ţara guvernată de Putin, dar şi de a lua pulsul democraţiei într-o lume care tinde să limiteze din ce în ce mai mult libertăţile individului.
„Întreaga lume deraiază periculos spre dreapta, iar numărul drepturilor şi libertăţilor omului se diminuează din ce în ce mai mult, inclusiv în Europa”, a avertizat artistul, folosindu-se de un exemplu banal, dar sugestiv – în Spania, este interzis să desenezi cu creta pe asfalt. Şi reacţiile autorităţilor au fost interesante, în fiecare oraş în parte: în Barcelona, poliţia le-a confiscat bannerele, în Londra, gardienii nici nu s-au obosit să întrebe despre ce e vorba, iar în Viena li s-a dat permisiunea să le afişeze, dar nu în locurile în care o făcuseră iniţial (peste portretul lui Salvador Dali, de pildă). În Bucureşti, urmează să le testeze.
Iată seria de evenimente speciale One World Romania:
Vocea libertăţii: Radio Europa Liberă în era Războiului Rece
- 12 martie – 26 martie / 18:00 – 22:00 / Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea din Bucureşti
- Vernisaj: 12 martie, ora 18:00 / Facultatea de Ştiinţe Politice, Universitatea din Bucureşti
Expoziţie curatoriată de către Zuzana Jürgens (Centrul Ceh München) şi Prokop Tomek (Institutul Istoriei Militare, Praga), care prezintă, prin fotografii, text şi video, istoria Radioului Europa Liberă, de la înfiinţare, în 1951, până în prezent. Expoziţia prezintă personalităţile şi evenimentele marcante ale Radio Europa Liberă, şi influenţa pe care au avut-o acestea asupra ascultătorilor din ţările care fac parte astăzi din Grupul Visegrad (pe atunci Cehoslovacia, Ungaria şi Polonia), dar şi din Bulgaria şi România.
Vernisajul expoziţiei va fi însoţit de o masă rotundă cu participarea istoricilor, a jurnaliştilor, şi a reprezentanţilor Radioului Europa Liberă, urmată de vizionarea peliculei Război pe calea undelor, în regia lui Alexandru Solomon. Organizată de către Centrul Ceh Bucureşti, cu ocazia preşedinţiei cehe în Grupul Visegrad, expoziţia este ţinută sub patronajul ambasadorilor Republicii Cehe, Ungariei, Republicii Poloneze şi Republicii Slovace.
Expoziţie ambulantă: „Revoluţii globale şi mişcările Occupy”
- 13 martie – 18 martie/ 12:00 – 22:00 / pasajul de la Universitate
Începând cu primele luni ale anului 2011, oamenii s-au mutat în stradă şi au îndrăznit să îşi ceară drepturile. Tunisienii au fost primii care au împins piesele de domino şi, în scurt timp, protestele s-au răspândit pretutindeni. În ultimul an au existat mişcări de protest în jumătate din lume.
O colecţie de fotografii din 8 ţări: Egipt, Siria, Bolivia, Olanda, Spania, Grecia, Marea Britanie şi România. O expoziţie vie, în care pasajul de la Universitate va fi ocupat cu fotografii de la Occupy. Trecătorii vor afla ce s-a întâmplat prin alte colţuri ale lumii, cum a fost de fapt la noi şi ce nu s-a văzut la televizor.
Matineele One World Romania, pentru liceeni
- 14 martie – 18 martie / 11:00 / Cinema Corso (Bd. Regina Elisabeta nr. 27) / intrarea liberă pentru elevi
Când începem cu adevărat să dezvoltăm un spirit civic? Când descoperim că ne pasă? Şi mai ales când învăţăm să judecăm singuri informaţiile care ne asaltează? One World Romania intră în dialog cu vocile civice de mâine, deschizând larg uşile unui public tânăr, curios şi viu. Sunt programate filme despre tineri din lumea întreagă (Africa, Rusia, România etc.) dar şi documentare despre oameni în vârstă şi relaţia celor tineri cu ei.
Cluburile de Film One World reprezintă un program educaţional inovator ce şi-a propus să introducă filme documentare pe tema drepturilor omului şi chestiunilor globale în şcolile din România. Demersul a apărut în contextul în care mijloacele educaţionale non-formale cu mare impact, precum filmele, sunt prea puţin utilizate în şcoli, iar elevii români nu sunt familiarizaţi în timpul orelor de curs cu problematici contemporane reale.
Cinema.edu este primul proiect de educaţie cinematografică pentru elevi şi profesori din şcoli şi licee, care se înscrie în eforturile europene din ultimii ani de a introduce educaţia cinematografică în şcolile primare şi secundare prin modificarea programei şcolare sau prin activităţi didactice complementare, puse la punct în parteneriat cu reprezentanţi din cinematografie şi audiovizual.
Dezbateri
Film + Human Rights = LOVE
- 14 martie / 13:00 / UNATC, etaj 1 (Str. Matei Voievod nr. 75-77)
- Kujtim Cashku (Academia de Film şi Multimedia Marubi, Tirana) / Theodore Orlin (Colegiul Utica, New York) / Mihaela Michailov
Cashku, fost student al IATC, se luptă să salveze Academia Marubi din Tirana, prima şcoală de film din Albania, pe care a şi înfiinţat-o. Orlin, reputat profesor de drepturile omului, a lucrat mult pentru societatea civilă din România anilor 90; după un parcurs prin Kosovo, Taiwan şi Filipine, în ultima vreme se ocupă de situaţia drepturilor omului în Sri Lanka.
În dialog cu Mihaela Michailov, cei doi vor vorbi despre felul în care se pot implica cineaştii în chestiunile arzătoare ale societăţii, fără a face compromisuri pe terenul artei lor. Vor fi proiectate fragmente din primul film (realizat în 1973 la Bucureşti!) şi din cel mai recent lungmetraj al lui Kujtim Cashku; ambele vorbesc despre manipulare şi sunt un exemplu viu de abordare a relaţiei dintre film şi drepturile omului.
Despre bătrâneţe
- 15 martie / 11:00 / Clubul Înţelepţilor din sectorul 2 (Bd. Basarabia nr. 96)
- Pawel Wysoczanski (We will be happy one day)
Felul în care tinerii îi tratează pe bătrâni e un barometru pentru toleranţa unei societăţi. În România, lucrurile nu stau prea grozav; în cel mai bun caz, vârstnicii sunt priviţi cu condescedenţă. One World Romania aduce două filme şi un regizor în faţa unui grup de seniori, încercînd să deschidă discuţia. Decrescendo şi We will be happy one day descriu într-un mod emoţionant şi inteligent două situaţii de convieţuire între generaţii.
2012 a fost desemnat Anul European al Îmbătrânirii Active şi al Solidarităţii între Generaţii de către Comisia Europeană. Cum se pot redefini relaţiile dintre generaţii prin perspectiva filmului documentar?
Primăvara sau iarna arabă?
- 16 martie / 12:00 / SNSPA (Strada Povernei nr.6)
- Elyes Baccar (Rouge Parole) / Vintilă Mihăilescu (antropolog) / Claudiu Crăciun (SNSPA) / Mircea Toma (ActiveWatch)
Pornind de la filmul Rouge Parole, care dă o imagine profundă asupra revoluţiei din Tunisia, provocăm o discutie despre şansele şi pericolele tranziţiei către democraţie în lumea arabă. Acest proces încă nu s-a încheiat şi nu este clar spre ce model de societate se îndreaptă ţările respective. Când trebuie să se încheie o revoluţie? Ce pot face tinerii arabi care au declanşat căderea regimurilor dictatoriale, dar au pierdut alegerile libere ce au urmat? Cum pot ei să influenţeze mersul istoriei, pentru a nu fi nevoiţi să declare peste un timp – ca tinerii români – că revoluţia le-a fost confiscată?
Război şi artă / VOINA Wanted
- 16 martie / 18:00 / MNAC etaj 1 (Palatul Parlamentului)
- Alexei Plutser-Sarno, Yana Sarna (membri ai grupului Voina)
E posibil ca artistul să redevină eroul romantic al societăţii? Va birui el răul întrupat de corupţie şi de statul poliţienesc? În limba rusă, Voina înseamnă Război. Grupul Voina a declarat război puterii ruseşti, prin sarcasm, subversiune şi acţiuni de stradă. În iunie 2010, membrii grupului au pictat un penis de 65 de metri pe un pod mobil din Sankt Petersburg: când s-a ridicat podul, falusul în erecţie era îndreptat către sediul FSB, succesorul KGB. Câteva luni mai târziu, Oleg Vorotnikov şi Leonid Nikolaiev au fost arestaţi în urma unei alte acţiuni, intitulată “Palatul Revoluţiei”. Răsturnaseră mai multe maşini de poliţie în faţa Muzeului Naţional Rus. Ei au numit-o “o instalaţie de artă”. Au fost eliberaţi după ce Banksy le-a plătit cauţiunea. Dar, în 2011, poliţia rusă a emis un mandat internaţional de arestare împotriva lui Vorotnikov şi a partenerei lui, Natalia Sokol. De atunci, Oleg şi Natalia sunt fugari.
Alexei Plutser-Sarno şi Yana Sarna călătoresc în România cu proiectul Voina Wanted, în sprijinul membrilor Voina care sunt căutaţi, al altor artişti persecutaţi şi al deţinuţilor politici din toată lumea. În premieră în România, Alexei şi Yana vor prezenta o vastă retrospectivă video a Grupului Voina (2007-2011). Prezentarea va fi urmată de o sesiune de discuţii cu publicul.
Real Social Network (Ocupă şi filmează!)
- 17 martie / 12:00 / Facultatea de Istorie, Universitatea din Bucureşti (Bd. Regina Elisabeta nr. 4-12)
- Ludovica Fales, Adelina Bichis, Isis Thompson (The Real Social Network) / Miliţia Spirituală / ActiveWatch
Mişcările sociale de astăzi ne duc cu gândul la tinerii care în 1968 au ocupat Universităţile de la Paris până în California. Nici ei nu au reuşit să schimbe lumea imediat. Iniţial, mişcarea a părut înfrântă. Însă treptat, generaţia 68 a preluat puterea, iar America şi Europa s-au schimbat radical. Diferenţa majoră este că astăzi protestatarii au la îndemână reţelele sociale şi camerele video.
Sâmbătă la prânz dezbatem cum se pot folosi aceste unelte de comunicare în mişcările de protest, pornind de la filmul The Real Social Network. Regizoarele documentarului sunt aici să vorbească despre experienţa Occupy de la Londra, alături de un activist de la “take the square” din Madrid şi de prietenii de la Miliţia Spirituală şi Active Watch, care vor aduce în discuţie şi protestele din România.
Festivalurile – între moft şi necesitate
- 17.03 / 15:00 / Experimental Bar în cadrul Orange Concept Store (Calea Victoriei nr. 41)
- reprezentanţii festivalurilor de film din România / Toni Navarro (Human Rights Festival, Barcelona) / Kujtim Cashku (IHRFF, Tirana)
În fiecare an, apar în România tot mai multe festivaluri de film, deşi fondurile publice destinate acestor acţiuni sunt din ce în ce mai precare. În plus, festivalurile trebuie să se lupte de la an la an cu nesiguranţa unui calendar de finanţare şi cu un sistem de acordare a subvenţiilor care nu este totdeauna transparent. În acelaşi timp, festivalurile de calitate aduc în ţară multe filme care nu intră în circuitul de distribuţie cinematografică şi nici nu ajung pe ecranele TV. Succesul de public al acestor evenimente arată că ele sunt necesare.
Echipa One World Romania îşi invită colegii la o discuţie despre un posibil model echitabil de finanţare.
Masterclass Jennifer Fox
- 15 martie / 12:00 / Experimental Bar în cadrul Orange Concept Store (Calea Victoriei nr. 41)
Cu o activitate de peste 25 de ani în domeniul filmului documentar, Jennifer Fox reprezintă un reper la nivel internaţional. De la debutul său, în 1987, cu Beirut: The Last Home Movie, realizările regizoarei americane au fost premiate în cadrul celor mai prestigioase festivaluri (Sundance, Cinema du Reel, Hot Docs, etc.) şi difuzate peste tot în lume (mai puţin în România).
Felul în care Jennifer reuşeşte să îşi construiască filmele dintr-o perspectivă personală a culminat cu proiectul Flying: Confessions of a Free Woman, în care documentarista este ea însăşi personaj, iar dramele, sexualitatea şi incertitudinile acestei femei moderne se transformă în substanţa filmului.
Masterclass-ul susţinut de Jennifer Fox reprezintă ocazia de a interacţiona cu unul dintre cei mai apreciaţi regizori de film documentar. Jennifer va vorbi despre felul în care lucrează şi trăieşte în faţa obiectivului, ne va arăta clipuri inedite şi va manevra o cameră video, demonstrând pe viu cum o foloseşte. Jennifer ne oferă o lecţie incitantă despre relaţia dintre film şi viaţă, despre felul în care prezenţa documentaristului modifică realitatea, despre curajul de a căuta răspunsuri la o serie de frământări care caracterizează societatea zilelor noastre.
Atelierul Docs That Travel – Documentare pentru piaţa internaţională
- 16 martie – 17 martie/ 09:00 – 19:00 / Centrul Ceh Bucureşti (Str. Ion Ghica nr. 11)
Un atelier organizat de Documentary in Europe (Italia) şi DocuMentor (România), cu sprijinul Festivalului One World Romania şi al Programului MEDIA al Uniunii Europene.
Pentru al patrulea an consecutiv va avea loc un atelier de film documentar, în timpul Festivalului One World Romania. Acesta este dedicat rolului montajului în realizarea documentarelor destinate publicului internaţional. Stefan Paruch, monteur şi colaborator al Şcolii Wajda din Polonia, se alătură Leenei Pasanen (ex commissioning editor, Finlanda) şi lui Stefano Tealdi (producător, Italia).
Cei trei experţi vor conduce un atelier intensiv de două zile la Centrul Ceh şi vor lucra cu două grupe: un grup format din participanţii care au deja material filmat şi montat (fie şi provizoriu) şi un grup de participanţi cu proiecte aflate în dezvoltare. Cele doua grupe se vor reuni pentru a discuta aspectele generale legate de prezentare şi de marketing. Docs that Travel / Documentare pentru Piaţa Internaţională este singurul atelier de film documentar organizat la Bucureşti.
One World Romania 2012 from OneWorld Romania on Vimeo.
Protestatarii ruşi testează reacţia autorităţilor române. Mişcarea Voina – Wanted, la Bucureşti http://t.co/qxKC7ZvB