Poveştile despre regi bâlbâiţi, fondatorii Facebook şi familii atipice sunt în atenţia Academiei Americane de Film pentru începutul lui 2011.
Sezonul de previziuni pentru Oscar începe, în fapt, la mai puţin de trei luni de la decernarea premiilor, odată cu filmele prezentate la Festivalul de la Cannes, şi durează aproape nouă luni. Poate chiar înainte, pentru că fiecare proiect de film anunţat care aparţine unui cineast de renume este cotat cu şanse. În România, le vom vedea, probabil, doar dacă vor fi nominalizate.
Dar cursa reală pentru Oscaruri porneşte în septembrie – octombrie, odată cu festivalurile de la Veneţia, Toronto şi Telluride, „vestitorii“ premiilor Academiei Americane, atunci când au loc primele vizionări.
Pentru a fi eligibil la Premiile Oscar, un film trebuie să aibă prima vizionare în cinematografe, şi să ruleze pentru cel puţin o săptămână în Los Angeles.
„Momeală“ de Oscar
Deşi perioada în care filmele eligibile la Oscar pot rula în cinematografe este un an calendaristic, majoritatea premierelor sunt „înghesuite“ în ultimele două-trei luni ale anului. Câteodată, peliculele favorite sunt programate în cinematografe în ultimul weekend din decembrie, pentru a se menţine „proaspete“ în mintea votanţilor Academiei. Unele pelicule, cele supranumite „momeală de Oscar“ („Oscar bait“) conţin multe din coordonatele unui favorit la Oscar, printre care prezenţa pe generic a unor actori de renume, poveşti reale la bază, prezentarea Holocaustului sau a unui război, ori centrarea pe personaje cu dizabilităţi fizice sau psihice.
Sezonul 2010-2011 la Oscar pare să favorizeze poveştile inspirate din cazuri reale. La Festivalul de Film de la Toronto au fost prezentate trei astfel de filme, care au devenit cei mai puternici candidaţi, în previziunile timpurii ale criticilor.
Poveşti reale pe marele ecran
Lansat deja în cinematografe, The Social Network (Reţeaua socială), filmul lui David Fincher despre fondarea Facebook-ului, a câştigat deja titlul de „filmul anului“ din partea lui Pete Travers, criticul de film al revistei „Rolling Stone“. Prezenţa sa în grupul de zece nominalizaţi la categoria Cel mai bun film e o certitudine, iar David Fincher şi actorii principali, Jesse Eisenberg şi Justin Timberlake, au locul aproape asigurat în categoriile dedicate regiei, respectiv interpretărilor. Scenaristul Aaron Sorkin e ca şi intrat în categoria Cel mai bun scenariu adaptat. The Social Network vine în România pe 29 octombrie.
Un alt loc printre cele zece nominalizări la Cel mai bun film îi aparţine favoritului publicului de la Festivalul de la Toronto, The King’s Speech. Pelicula, care se lansează în Statele Unite pe 26 noiembrie, este un „duet“ între doi actori – Colin Firth şi Geoffrey Rush – care, potrivit criticilor americani, au mari şanse nu numai la o nominalizare pentru interpretarea lor, ci şi la o statuetă. The King’s Speech prezintă începutul domniei Regelui George al VI-lea (Colin Firth), după ce fratele său, Edward, a abdicat pentru a rămâne cu faimoasa lui Doamnă Simpson. Dar George are o problemă: este bâlbâit. Aşa că, alături de soţia lui (Helena Bonham Carter), merge la un logoped interpretat de Geoffrey Rush. Din trailer, cel puţin, pelicula pare a porni ca o comedie, dar nici elementul dramatic nu se lasă mai prejos.
Cel de-al treilea film inspirat de un caz real este 127 Hours, regizat de Danny Boyle, cel care a confiscat aproape toate premiile la care a fost nominalizat în 2008, cu Slumdog Millionaire (an în care a fost la concurenţă tot cu David Fincher şi al lui The Curious Case of Benjamin Button). 127 Hours este despre un alpinist (James Franco) al cărui braţ rămâne blocat sub un bolovan şi care reuşeşte să scape cu viaţă (după 127 de ore) amputându-şi braţul. Deşi povestea e cunoscută, la fel şi deznodământul ei, cei care au văzut filmul spun că este plin de tensiune. Şi deloc plictisitor.
Nominalizări previzibile
În al doilea an în care categoria Cel mai bun film are zece nominalizări, propunerile mai „comerciale“ ale Academiei sunt deja ştiute de specialişti. Toy Story 3, un favorit al criticilor, va face parte mai mult ca sigur din grup, şi, păstrând tradiţia Pixar, va câştiga, mai mult ca sigur, la categoria Cel mai bun film de animaţie. Tot pe frontul cu succes la public, Inception va câştiga, cel mai probabil, o nominalizare la Cel mai bun film, pe lângă multiple nominalizări la categoriile tehnice, precum efectele speciale.
De la festivaluri de dinaintea celor de toamnă s-au mai păstrat câţiva favoriţi. Povestea unei familii neconvenţionale, The Kids Are Alright, prezentată la Sundance anul acesta, în care Annette Bening şi Julianne Moore formează un cuplu de lesbiene cu doi copii, este un candidat puternic la Cel mai bun film şi la categoria Cea mai bună actriţă în rol principal.
La Cannes a avut premiera şi Another Year, noul film al lui Mike Leigh, care-i va aduce actriţei Leslie Manville o nominalizare pentru Cea mai bună actriţă. Acest pronostic e aproape la fel de sigur ca şi propunerea lui Christoph Waltz pentru Inglourious Basterds.
Noua peliculă a lui Darren Aronofsky, Black Swan, o propune pe Natalie Portman pentru categoria Cea mai bună actriţă în rol principal. Filmul, primit cu entuziasm la Veneţia, ar putea intra şi în top 10, iar Darren Aronofsky are şanse să fie menţionat la categoria Cel mai bun regizor, unde există deja o concurenţă acerbă între Fincher, Boyle, Mike Leigh şi Christopher Nolan.
Verdicte în aşteptare
Fraţii Coen lansează o nouă peliculă, True Grit (premiera în SUA pe 25 decembrie), cu Jeff Bridges în rolul principal, remake-ul unui film cu John Wayne. Cum nimeni nu a văzut încă filmul, nu se ştie cum vor modifica pronosticurile cei doi fraţi cu state vechi la Oscaruri.
Un alt candidat care ar putea avea pretenţii la premiile Academiei este The Fighter (premiera pe 10 decembrie) al lui David O. Russell, cu Mark Wahlberg în rolul unui fost boxer care încearcă o revenire, şi Christian Bale, care-l joacă pe fratele lui. Bale ar putea să aibă succes în categoria Cel mai bun actor în rol secundar, dar este prea devreme pentru a bănui măcar ceva.
De o proiecţie pentru calificarea la Oscaruri va avea parte şi The Way Back, în regia lui Peter Weir (nominalizat deja de şase ori la o statuetă), o dramă epică filmată anul trecut, cu Dragoş Bucur şi Alexandru Potocean în distribuţie. Bine primit la Telluride, filmul cu Ed Harris şi Jim Sturgess pe afiş este cotat cu şanse mari la o nominalizare.
Toţi aceşti candidaţi intră într-o perioadă febrilă. Cea în care regizorii şi actorii şi-au făcut treaba şi predau ştafeta echipelor de marketing, pentru promovare. Nimic nu e bătut în cuie. Şi înainte ca nominalizările la Oscar să fie anunţate pe 25 ianuarie, mai există nenumărate festivităţi de premiere şi titluri oferite de critici, care să dea indicii cu privire la viitorii câştigători.