Serghei Parajanov – portret la Festivalul de Film de la Mediaş

0
240
The Color of Pomegranates (1968)
The Color of Pomegranates (1968)

Un program special al Mediaş Central European Film Festival (2 – 8 septembrie) va trece prin filmografia renumitului regizor şi scenarist armean Serghei Parajanov, declarat persona non-grata în fosta URSS. Un portret îi va fi dedicat şi scriitorului şi jurnalistului Răsvan Popescu, autor al mai multor scenarii de film, potrivit unui comunicat.

Serghei Parajanov (1924 – 1990) și-a început cariera la 30 de ani dar, peste ani, și-a repudiat toate filmele pre-1964 catalogându-le drept „gunoaie”. Locuitor al fostei Uniuni Sovietice și adept al unui stil cinematografic cu totul aparte, complet diferit de realismul socialist, Parajanov a fost constant persecutat de autorități (multiple condamnări, filme interzise), totul sfârșind prin a fi declarat persona non grata în cinema-ul sovietic.

În ciuda tratamentului ostil de care a avut parte acasă, filmele regizate în anii ’60 au fost bine primite de publicul festivalier internațional. Astfel, Shadows of Forgotten Ancestors (1964), primul dintre cele trei filme difuzate în portretul din cadrul MECEFF, bazat pe romanul scriitorului ucrainean Mihailo Koţiubinski, a luat Premiul Special al Juriului și Premiul Criticii la Mar del Plata. Un film simbolic, din care nu lipsesc motivul crucii, mielul sau mormântul, alternând scenele alb-negru cu cele bogat colorate, Shadows of Forgotten Ancestors reprezintă un portret detaliat al culturii huțulilor, singurul lungmetraj, de altfel, realizat în limba lor.

Cel de-al doilea film din mini-portretul Parajanov este The Color of Pomegranates (1968), o biografie mai degrabă vizual/poetică decât literală a vieții trubadurului armean Sayat-Nova. Prezentat sub forma unor tablouri fixe axate pe diferite momente din viața poetului și beneficiind de formidabilul tur de forță al actriței Sofiko Chiaureli, care joacă șase personaje, deopotrivă femei și bărbați, filmul lui Parajanov celebrează cultura armeană în ciuda opresiunii și a persecuțiilor îndurate.

Al treilea film marca Parajanov vine din ultima etapă creativă a vieții sale – Ashik Kerib (1988) -, are la bază povestirea omonimă scrisă de Mihail Lermontov și îi este dedicat bunului său prieten, Andrei Tarkovski. Spus prin intermediul folclorului azerbadjan, cu dialogul redus la minimum, Ashik Kerib reprezintă tot un portret cultural detaliat.

Cel de-al doilea sărbătorit al festivalului, Răsvan Popescu, a semnat șapte scenarii de film: Prea târziu, 1996 – regia Lucian Pintilie; Terminus paradis, 1998 – Lucian Pintilie; Faimosul Paparazzo, 1999 – regia Nicolae Mărgineanu; Război în bucătărie, 2001 – regia Marius Th. Barna; Noro, 2002 – regia Radu Gabrea; Femeia visurilor, 2005 – regia Dan Pița; Ceva bun de la viață, 2011 – regia Dan Pița. La Mediaş vor rula Prea târziu, Noro și Ceva bun de la viață.

Cea de-a doua ediţie MECEFF – Mediaş Central European Film Festival, organizat de Ecran Cinema Management, Primaria Mediaş, CNC, Regiunea Tarnavelor și Ministerul Culturii, este consacrat cinematografiilor ţărilor din zona Europei Centrale şi de Est.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here