Facilităţile fiscale implementate de Republica Cehă din luna iunie îşi arată efectele: numeroşi producătorii americani şi europeni au ales să-şi turneze filmele în această ţară. România pierde teren în acest context, celălalt mare concurent de pe piaţă, Ungaria, aplicând deja aceleaşi facilităţi. Guvernul ceh oferă o scutire de taxe de 20% din totalul cheltuielilor de producţie realizate pe teritoriul ţării, reducere semnificativă mai ales când vine vorba de filme cu bugete mari, de milioane de dolari.
În bugetul pe 2011 al Ministerului Culturii au fost prevăzute 18,4 milioane de dolari pentru aceste rebate-uri, scrie „Variety”. 38 de proiecte au fost depuse din iunie până acum, iar 16 au fost aprobate. Două dintre ele sunt producţii cu bugete consistente: Red Tails, povestea primului pilot afro-american din al doilea război mondial (după un scenariu de George Lucas), cu Terrence Howard şi Cuba Gooding Jr. în distribuţie, şi Mission Impossible 4, cu Tom Cruise.
„În final, toată lumea are de câştigat”
Pentru fiecare tip de producţie există un minimum de cheltuieli care trebuie efectuate, pentru ca proiectul să se califice. Lungmetrajele pentru cinema şi TV ar trebui să dea cel puţin 720.000 de dolari pe echipamente şi servicii în Cehia, documentarele – 150.000 de dolari, iar serialele TV, în jur de 480.000 de dolari pe episod. Costurile eligibile nu pot depăşi însă 80% din bugetul total al filmului. Un alt test pe care ar trebui să-l treacă producţiile străine este cel „cultural”. Se punctează toate aspectele care ţin de viaţa, cultura şi istoria Europei, prezente în film.
„Toată ideea este ca Cehia să devină mai competitivă în materie de producţii internaţionale – filme care să furnizeze locuri de muncă pentru cehi, contracte pentru companiile de producţie şi bani pentru business-urile din Cehia. În final, toată lumea are de câştigat”, a explicat Ludmila Claussova, reprezentanta Czech Film Commission, citată de „Film New Europe”. Pentru studiourile Barrandov, decizia guvernului este o binecuvântare. „Până la sfârşitul lui 2010 avem de lucru fără oprire”, a precizat Jan Macola, managerul diviziei de coproducţii. În 2003, producătorii americani şi europeni au cheltuit 2,5 miliarde de dolari în Republica Cehă, iar în 2008 cifra a scăzut la 36 de milioane de dolari, majoritatea optând pentru Ungaria, România şi Bulgaria.