Seria de elogii la adresa filmului lui Andrei Ujică continuă în publicaţiile din Marea Britanie şi Statele Unite, unde Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu a fost proiectat recent, la festivalurile din New York şi Londra. „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu ar putea fi cel mai important film al anului 2010. Este, fără îndoială, un film care schimbă tendinţe prezentând o nouă specie de non-ficţiune istorică, în care regizorul lasă imaginile de arhivă să vorbească de la sine, evitând ficţionalizarea sau subiectivitatea”, scrie publicaţia americană „Cinespect”.
„Time Out London” îi dă punctajul maxim, cinci stele, şi compară experienţa vizionării Autobiografiei cu cea a unui film-document de Leni Riefenstahl despre regimul nazist al lui Adolf Hitler: „Cine ar fi crezut că trei ore de film editat din materialele de propagandă ale statului român din ruinanta epocă Ceauşescu, dintre 1965 şi 1989, ar putea fi atât de transfigurante, iluminante şi obsedante? Extraordinarul film al lui Andrei Ujică se eschivează contextului şi naraţiunii în tentativa insolită de a face o cronică istorică în acelaşi spirit subiectiv în care au fost concepute şi filmele iniţiale”, dar că imaginile filmate atunci „primesc un cu totul alt înţeles când sunt privite dintr-o perspectivă istorică neiertătoare”.
Una dintre cele mai atente şi mai interesante analize îi aparţine criticului Michael Koresky, pentru publicaţia „Reverse Shot”. „Construind această impresionantă, profund înfricoşătoare naraţiune din nenumărate ore de film de arhivă, Ujică a optat pentru o abordare teribil de benignă. Acesta e probabil documentarul cel mai încărcat de zâmbete din toate timpurile – lăsând deoparte faptul că vorbeşte despre unul dintre cei mai perfizi şi mai cruzi lideri ai secolului trecut”, comentează Michael Koresky. „Andrei Ujică a realizat un documentar fără voice-over, fără comentarii de vreun fel, fără titluri introductive pentru personajele principale, fără scene care să indice date despre context. E un film structurat pe ideea de absenţă; şi totuşi, infamul personaj e fără încetare prezent”.
„Mai există un personaj în centrul filmului lui Ujică – poporul român. Într-o mişcare extrem de inteligentă, cineastul ne permite rareori să vedem publicul ca pe altceva decât ca pe o masă de oameni, ceea ce intensifică ruptura dramatică ce defineşte istoria lumii: liderul şi adepţii săi, voluntari sau ignoranţi”, continuă criticul. Cronica sa poate fi citită, integral, pe „Reverse Shot”.
La începutul lunii octombrie, filmul Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, a fost unul dintre cele opt filme din selecţia de câteva sute a Festivalului Internaţional de Film de la Toronto care a primit punctajul maxim din partea criticilor reuniţi de publicaţia online IndieWIRE. Criticul Robert Koehler, membru al Los Angeles Film Critics Association şi FIPRESCI, şi autor al unor articole pentru „Variety”, „Cinema Scope” sau „LA Weekly”, i-a acordat Autobiografiei un A cu plus.
Filmul conceput din peste 1000 de ore de imagini de arhivă cu dictatorul român a avut premiera mondială la Cannes, în afara competiţiei, şi va rula în cinematografele din România începând din 28 octombrie.
că imaginile primesc un cu totul alt înţeles atunci când sunt privite dintr-un context istoric neiertător.