Bogdan Mirică este unul dintre cei mai promițători regizori și scenariști români. A studiat scenaristică și producție la Universitatea din Westminster, a publicat o carte numită „Bestseller”, în colecția Râsul lumii de la Humanitas, în 2005, și lucrat la câteva filme și seriale marca MediaPRO. Scurtmetrajul Bora-Bora i-a adus selecții și premii în numeroase festivaluri, are în plan un lungmetraj numit Câini și este omul-cheie din spatele proiectului Umbre, serialul produs și difuzat de HBO România.
Primele impresii, după trei episoade: e violent, e intens, personajele lui au forță și par să cunoască strada, o raritate în cinema-ul românesc, din care lipsesc filmele de gen. Într-un scurt interviu, Mirică spune că a copilărit într-un cartier violent și că, pornind de la experiența lui personală, pe scheletul scenariului australian Small Time Gangster, a încercat să creeze o lume credibilă, în limite „românești”.
Filmreporter: Cât din scenariul original, al Small Time Gangster, a rămas în cel românesc?
Bogdan Mirică: Destul de puțin. Premiza. Și relațiile dintre personaje – chiar dacă am schimbat traiectoria unora dintre ele. Cel mai mult am schimbat tonul. Originalul se apropia de soap, oamenii se loveau fără să vezi sânge ,eu am încercat să duc Umbre spre cât mai realist.
În cinema-ul românesc, cu foarte puține excepții, lumea mafiei locale a fost explorată superficial sau inept. După cum arată primele două episoade, pare să cunoști foarte bine lumea despre care scrii. Ai trăit în mediul acela?
Am copilărit într-un cartier sărac și violent, asta da. Dar nu am descris ce știu eu din cartier – unde lucrurile erau mult mai repetitive și mocnite. Cred că cel mai important este să reușești să creezi o lume, poate semi-reală, semi-ficțională, așadar o lume care să fie credibilă. În care eu ca scenarist propun niște reguli la care telespectatorul să poată spune: ok, nu e ca în realitate, dar cred că așa ceva s-ar putea întâmpla. Suspension of disbelief, cum spun americanii.
Cât din experiența ta personală se regăsește în serial?
Ca adolescent am fost implicat de mai multe ori în bătăi de stradă cu băieți de la mine din cartier. Dar lucrurile nu au mers mai departe de niște bâte de baseball pe care era să mi le iau în cap și niște zgârieturi de cuțite. Ba, mai mult, îmi aduc aminte că o dată m-am întâlnit la piață cu băieții cu care mă bătusem cu câteva zile înainte și erau foarte afabili. Faptul că ne bătusem parte-n parte ne făcea tovarăși. Deci n-am intrat în burta bestiei, ca să zic așa – de altfel nici nu ne-am propus să facem un serial despre recuperatori, ci despre un outsider care e tangent cu lumea asta.
Am regăsit în Umbre influențe din alte seriale de gen – Breaking Bad, de pildă. Ce filme și seriale te-au inspirat?
Sunt câteva filme cu gangsteri pe care le-am luat ca referință – trilogia Pusher a lui Nicolas Winding Refn, coreenele The Chaser, The Yellow See, Breathless, etc. Dar, una peste alta, am încercat să nu mă las sedus de stil și să păstrez totul în niște limite „românești”. Asta nu înseamnă că pe viitor nu s-ar putea ca Umbre să devină mai visceral, mai sângeros, mai violent, etc – dar nu tratat din punct de vedere social ca în Gomorra, de exemplu, ci personal, din perspectiva fiecărui personaj în parte. Și natura umană are destule rezerve de bestialitate, deci nu-mi fac griji că am rămâne fără material.
Cum v-ați împărțit regia, tu și Igor Cobileanski? Cum v-ați armonizat stilurile, viziunile?
Toate deciziile din preproductie le-am luat împreună: de la casting, locații, costume, până la stil de filmare, decupaj, tratarea cascadoriilor, etc. În timpul filmărilor am fost de asemenea pe platou cot la cot – și cred eu că am încercat mai degrabă să ne completăm decât să ne impunem unul asupra celuilalt punctele personale de vedere.
Cât au durat filmările și cine ce episoade a regizat?
Filmarea a durat trei luni. Eu am regizat episoadele 5 și 6, Igor pe toate celelalte.
Cine a avut ultimul cuvânt în privința castingului? Și care a fost cea mai dificilă alegere?
Ultimul cuvânt nu l-a avut cineva, cât ceva – valoarea actorului ales. Altfel, castingul a fost făcut de mine și de Igor, când ajungeam la un punct comun vorbeam cu producătorii HBO – după care luăm împreună o decizie democratică. Nu-mi aduc aminte să fi avut diferențe majore de opinie. Cea mai grea alegere a fost personajul principal – pentru că au venit câțiva actori foarte buni. L-am ales pe Șerban pentru că el a fost cel mai aproape de spiritul personajului pe care-l scrisesem. Iar acum, la final, îmi dau seama că el este personajul pe care-l scrisesem.
Ce episod sau ce secvență a avut nevoie de cel mai mult efort din partea voastră și a actorilor?
Ah, serialul abundă în secvențe „dificile”. Eu în continuare cred că secvențele cele mai grele nu sunt alea în care ai cine știe ce ghidușii tehnice de realizat, cât cele în care trebuie să creezi o emoție autentică între doi oameni. Mecanica o poți pregăti, emoția e mult mai alunecoasă.
Serialul ar putea începe, în sfârșit, o tradiție în crime thriller-ul românesc. Care sunt așteptările tale personale vizavi de Umbre?
Să meargă. Să placă. Să se vrea mai mult.
***
Serialul Umbre are 8 episoade și este difuzat în fiecare duminică, de la 22.00.
Pe lângă Șerban Pavlu (Toată lumea din familia noastră, Câinele japonez), în serial apar Maria Obretin, Andreea Vasile, Dan Hurduc (În derivă, Domestic), Mădălina Craiu, Gabriel Huian (Principii de viață, Marilena de la P 7), Doru Ana, Dorel Vișan, Ștefan Velniciuc (Frații Jderi, Șobolanii roșii), Sergiu Costache, Andi Vasluianu, Gabriel Spahiu, Diana Cavallioti, Sorin Cociș. Imaginea filmului este semnată de Andrei Butică.
Producători sunt Wayne Henry (HBO Europe) și Dragoș Vîlcu (Multi Media Est), producători executivi HBO – Antony Root și Carmen Harabagiu. Aurelian Nica este line producer din partea HBO, iar Valentin Antohi este line producer Multi Media Est.
unde pot gasi ep 6 ?