Autor: Iosif Prodan
Orizont, cel mai recent film al lui Marian Crișan, este cel de-al doilea lungmetraj românesc lansat anul acesta în cinematografe (primul a fost Usturoi, film independent în regia lui Lucian Alexandrescu). După premiera mondială de toamna trecută de la Festivalul Black Nights din Talinn, „thriller-ul ardelenesc” – cum a fost promovat – a ajuns în cinema-urile din țară începând din 12 februarie. Într-un scurt interviu, Marian Crișan povestește despre noul său film, inspirat de nuvela Moara cu noroc.
De unde a pornit acest proiect? Cum ai ajuns la textul lui Slavici? Era o idee mai veche de a face o ecranizare?
Mi-a plăcut nuvela de prima dată când am citit-o. În special elementele vizuale, tensiunea dintre personaje și intriga. Cred că e o bucată literară foarte vizuală, potrivită pentru a fi transformată în scenariu de film. A fost un fel de exercițiu pentru mine. Am reimaginat povestea de acolo în România de acum, păstrând intriga și caracterele din original. Scenariul s-a clădit în vreo 3 ani.
Te-a inspirat vreo altă adaptare cinematografică de genul celei pe care ai făcut-o tu cu Orizont?
În primul rând, Orizont e un omagiu adus filmului La Moara cu Noroc,în regia lui Victor Iliu. E un film-școală, de o frumusețe incredibilă. Am revăzut filmul de multe ori în perioada de scriere. Noi am ales însă o altă stilistică, dar poți simți că cele doua filme comunică în anumite momente.
Există vreun interes personal al tău în ceea ce privește defrișările ilegale din România?
Lumea defrișărilor ilegale nu este subiectul filmului Orizont. E doar un fundal pentru desfășurarea acțiunii, un fundal credibil și în același timp grafic. Aveam mai multe soluții pentru crearea acestui fundal, dar am ales această lume deoarece am vrut să localizez filmul într-un decor natural spectaculos, de munte.
Primele tale filme au fost produse de Mandragora, casa de film a Ancăi Puiu, iar acum unul dintre producători este Bobby Păunescu, cu Mandragora Movies. Această schimbare marchează și o anumită ruptură estetică de cinema-ul lui Cristi Puiu?
Am avut noroc să lucrez cu producători care mi-au acordat toată încrederea și au mers pe propunerile mele în ceea ce privește realizarea filmelor. Eu mă implic foarte mult și la nivel de producție și am făcut echipă bună atât cu Anca Puiu cât și cu Bobby Păunescu. Orizont e co-produs de către trei case de producție, printre care și compania mea, Rova Film. Pentru mine, fiecare film are povestea lui și încerc să găsesc tonul potrivit pentru fiecare în parte.
De ce crezi că au început să apară tot mai multe filme de gen în cinema-ul românesc, altele decât cele produse de MediaPro? De ce ai ales tu să faci un film de gen?
Orizont nu e un thriller convențional, dar poate fi încadrat în genul thriller. Îmi place genul ăsta. Îmi place să încerc lucruri noi. Îmi plac filme de gen hibride, care nu respectă rețeta, dar rămân totuși în gen. Pentru mine, și Morgen e comedie, dacă ar trebui încadrat. Nu văd nicio problemă în a încadra filmele și a face gen. Gândiți-vă la Solaris, de exemplu, care e SF, ceea ce nu îi scade cu nimic din valoare, sau la Shining.
Ce înseamnă „thriller ardelenesc”?
E un joc de cuvinte care dorește să discute poate ce înseamnă promovarea unui film la noi. Cred că trebuie să ne jucăm și cu asta. Cinema-ul trebuie promovat ca spectacol de public, chiar dacă cifrele nu sunt foarte mari. Spectacolul trebuie anunțat, publicul trebuie chemat cumva înapoi în sala de cinema.
Planul inițial a fost să ajungeți cu filmul la Tallinn? Sau v-ați fi dorit o selecție la un festival mai mare?
Am trimis filmul la mai multe festivaluri mari, am discutat cu mai mulți selectori despre perspectiva lansării. Festivalul de la Tallin a dorit foarte mult să aibă premiera filmului. Festivalul de acolo este inclus în categoria A a FIAPF, alături de festivalurile de la Cannes, Berlin. Desigur că nu se poate compara ca anvergură, dar am hotărât să nu așteptăm, ci să lansăm acolo în toamnă și apoi să pregătim lansarea în România. Lansarea în România e importantă pentru noi. Cred că filmele românești ar trebui să fie mult mai populare acasă. De multe ori ai senzația că în lume sunt mai cunoscute decât aici, la noi.
Filmările au fost făcute pe peliculă sau pe digital? Ce cameră ați folosit? Cum a decurs colaborarea cu Oleg Mutu?
Pe digital, pe camera ARRI ALEXA. Colaborarea cu Oleg Mutu a fost una foarte creativă. Am căutat încă din prospecții cele mai bune soluții vizuale pentru a aduce pe ecran script-ul.
A cui a fost decizia de a introduce în off pasaje din emisiunea lui Radu Banciu – a ta sau a producătorului Bobby Păunescu? În afară de time-frame-ul care justifică prezența lui Banciu la ora respectivă pe TV, există și un alt sens în film al discursului său? E un pasaj extrem de critic despre semnificația Paștelui pentru românii de astăzi.
Televizorul e parte din viața noastră de zi cu zi. Oriunde te întorci e un televizor sau se aude un televizor. Nu a fost o intenție critică la adresa cuiva introducerea acelui pasaj. E o emisiune ca oricare alta care se dă pe posturile noastre TV. Există tendința la noi și pretutindeni de a merge spre o televiziune vulgară, de scandal, dar și asta face parte din viața noastră până la urmă.
O dată cu venirea lui Vlad Alexandrescu și a lui Andrei Rus la Ministerul Culturii au reînceput discuțiile pentru o nouă lege a cinematografiei. Ai participat la consultările breslei? Ce așteptări ai de la acest proiect legislativ?
Nu am participat la consultările de acum deocamdată. Problemele noastre sunt vechi și noi le cunoaștem de mult timp, nu de la venirea domnului Vlad Alexandrescu. Cred că trebuie să fim mai pragmatici, mai realiști în abordarea noii legi. Ceea ce cred că face schimbarea de-a dreptul imposibilă este faptul că breasla noastră nu este unită într-o singură Uniune care să ne apere interesele tuturor, nu pe criterii de afinități, prietenii, interese de grup etc.
***
Orizont spune povestea lui Lucian (András Hatházi) şi a Andrei (Rodica Lazăr) – soţ şi soţie, care, încercând să îşi găsească „norocul”, preiau în administrare o cabană pierdută undeva în Munţii Apuseni. Lucrurile par să meargă bine până când Lucian realizează că tot ce se întâmplă pe munte şi la cabană e controlat de Zoli (Bogdan Zsolt), un cap al mafiei tăierilor ilegale de păduri. Din distribuție mai fac parte Emilian Oprea, Maria Seleș, Ioan Paraschiv, Valeriu Andriuță, Elena Purea.