Începe campania „Salvaţi Marele Ecran!”

0
270

Baia Mare - Cinema Minerul 1995

O campanie amplă, care urmăreşte stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor vechi, numită Salvați Marele Ecran!, a fost demarată de Asociaţia Pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), susţinută de Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

Printre acțiunile campaniei se numără un site interactiv, www.salvatimareleecran.ro, care cartografiază întreaga rețea de peste 450 de săli vechi, un documentar dedicat, numit Cinema, mon amour, regizat de Alexandru Belc și programat să aibă premiera la TIFF, apoi proiectat într-o caravană prin țară, campanii de crowdfunding, un program special de filme la TIFF, alături de seminarii și dezbateri cu specialiști din Europa Centrală și de Est.

În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30. În mai puțin de 20 de ani, numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori față de anii ’90 şi mai puțin de 10 cinematografe au fost modernizate. 78% din orașele României nu au nici un cinematograf funcțional.

„Sălile de cinema s-au transformat pe rând, în ultimii 20 de ani, în săli de bingo, case de schimb valutar, lăcaşuri de cult, discoteci, supermarket, fast food, magazine de mobilă, restaurante de nunţi. Bâlbâielile au fost majore, sălile s-au plimbat între RomâniaFilm şi între primării. În momentul de faţă, problema sălilor de cinema e ca un fel de minge care se plimbă de la o guvernare la alta, dar nimeni nu-şi asumă decizii tranșante”, declară Tudor Giurgiu, preşedintele APFR şi iniţiatorul campaniei.

„Campania are o ţintă precisă. Ne propunem ca în următorii doi ani să avem, într-o primă fază, o reţea de cel puţin cinci sau şase săli de cinematograf modernizate. Primăriile trebuie să lucreze cu manageri culturali și cu ONG-uri interesate în transformarea unor astfel de locuri, azi moarte, în cinematografe moderne, cu tehnică digitală, săli care pot găzdui și alte evenimente de interes pentru comunitatea locală”, adaugă Giurgiu.

Pe site-ul interactiv www.salvatimareleecran.ro, utilizatorii sunt încurajați să contribuie cu materiale foto sau video și să-și spună poveștile care-i leagă de sălile respective. 

TIFF 2014 va găzdui, în perioada 31 mai – 1 iunie, un workshop privind accesarea unor fonduri pentru reabilitarea cinematografelor, precum şi prezentarea unor proiecte de succes prin care au fost renovate și re-tehnologizate cinematografe din Polonia și Croația.

Totodată, o secțiune specială la TIFF va reuni filme care vorbesc despre dragostea pentru marele ecran. Printre acestea, Cinema at the End (r. Meritxell Soler, Julián Vázquez), un road movie în care o tânără călătorește din orașul natal până la capătul lumii, în Argentina, pentru a descoperi cum și de ce dispar cinematografele, și The Last Remaining Seats (r. Mario Piperides, Grecia – Cipru,), un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here