UPDATE. Filmul românesc n-a avut parte de prea multă atenţie din partea publicului de cinema, în 2011. Nici una dintre premierele autohtone n-a mai atins cifra de 55.000 de spectatori a lui Eu când vreau să fluier, fluier (2010), deşi o poveste de dragoste ca Loverboy, cu aceiaşi protagonişti, avea toate perspectivele. Mai mult, doar trei pelicule au trecut pragul de 10.000 de bilete vândute, potrivit cifrelor furnizate de Agenţia Champions.
Cel mai vizionat film românesc în 2011 este o comedie marca MediaPro Pictures, Naşa, în regia lui Virgil Nicolaescu şi Jesus del Cerro, care a stat 14 săptămâni în săli (în 8 copii) ca să adune 26 765 de spectatori şi încasări de 153 208 dolari – un rezultat chinuit pentru un produs comercial susţinut de un întreg trust. Următorul titlu în clasamentul de box office este tot o comedie, Ursul, în regia lui Dan Chişu, care şi-a strâns majoritatea celor 14 807 de spectatori (*cifra iniţială a fost corectată la cererea Transilvania Film) în timpul TIFF-ului (apetitul pentru festivaluri e invers proporţional cu apetitul audienţei din săli pentru producţiile româneşti şi europene).
Pe poziţia a treia vine Loverboy-ul lui Cătălin Mitulescu, care n-a vândut mai mult de 12 042 de bilete, deşi estimările iniţiale ale distribuitorilor mergeau până la 50.000. Traseul filmului în săli e mult sub aşteptările campaniei intense de marketing adresată tinerilor. În acest moment, Loverboy poate fi văzut online, pe Webkino.ro. O altă producţie destinată publicului larg cu rezultate mediocre, în ciuda potenţialului comercial, este Bună! Ce faci?, cu doar 9936 de spectatori.
Din acest punct, clasamentul continuă cu filme care nu au cumulat nici măcar 5000 de intrări: Din dragoste cu cele mai bune intenţii (4621), Periferic (4360), Aurora lui Cristi Puiu (4159). Restul titlurilor care completează top 10 au de la 3000 de intrări în jos. Cifrele sunt nedrepte pentru majoritatea filmelor şi demonstrează că interesul audienţei a scăzut constant (în timp ce numărul premiilor în festivaluri a crescut).
Producătoarea Ada Solomon (Hi Film), care a distribuit toamna aceasta Din dragoste cu cele mai bune intenţii şi Principii de viaţă, spune că e din ce în ce mai greu să te poziţionezi şi să supravieţuieşti pe o piaţă în care nici filmele comerciale româneşti nu atrag publicul. Un circuit art-house ar salva, parţial, situaţia. „Nu există o precupare pentru spaţiile de expunere dedicate filmului local, filmului non fast food, filmului cu tentă gourmet. Cu un cinema Studio, un Nou Cinematograf al Regizorului Român şi 2-3 multiplexuri care favorizează filmul românesc nu se va face primăvară în numărul de spectatori”, explică Solomon, dezamăgită şi de lipsa unor măsuri împotriva pirateriei.
Un astfel de circuit ar fi asigurat poate unui film precum Crulic – Drumul spre dincolo, în regia Ancăi Damian, mai mult de 1331 de spectatori, o cifră infimă raportată la calitatea animaţiei şi la primirea entuziastă din partea criticilor.
Soarta unui film ţine foarte mult de exploatanţi şi de disponibilitatea lor de a ţine în săli titluri care nu atrag încasări. Pentru că producţiile româneşti au un start greoi, de obicei, ele sunt scoase destul de repede din program. „Le sunt foarte recunoscătoare cinematografelor de tip multiplex care ne-au primit filmele şi care au făcut efortul să le ţină câteva săptămâni, deşi nu au avut încasări la nivelul filmelor americane. E un efort şi pentru exploatanţi, dar cum vorba despre filme se împrăştie în timp şi cel mai puternic mijloc de promovare rămâne tot vorba din gură în gură – ajungem la situaţia paradoxală ca anumite filme să aibă în săptămâna 4-5 mai mulţi spectatori decât în primul weekend”, adaugă Ada Solomon.
Top filme româneşti 2011
- Naşa, regia Virgil Nicolaescu şi Jesus del Cerro – 26 765 spectatori, 153 208 dolari
- Ursul, de Dan Chişu – 14 807 spectatori, 58 269 dolari
- Loverboy, de Cătălin Mitulescu – 12 042 spectatori, 57 112 dolari
- Bună! Ce faci?, de Alexandru Maftei – 9936 spectatori, 35 750 dolari
- Din dragoste cu cele mai bune intenţii, de Adrian Sitaru – 4621, 10 432 dolari
- Periferic, de Bogdan George Apetri – 4360 spectatori, 8606 dolari
- Aurora, de Cristi Puiu – 4159 spectatori, 6 616 dolari
- La bani, la cap, la oase, regia Cristian Comeagă – 3054 spectatori, 13 286 dolari
- Mănuşi roşii, de Radu Gabrea – 2724 spectatori, 7268 dolari
- Principii de viaţă, de Constantin Popescu – 2623 spectatori, 5506 dolari
* Cifrele sunt cumulate de Agenţia Champions până la data de 14 decembrie 2011
Citeşte şi: TOP: Cele mai vizionate 10 filme în România, în 2011
TOP: 2011, un an chinuit pentru filmele româneşti în box office | Film Reporter http://t.co/zn4TQ28t via @cdplit