România, în topul ţărilor cu cea mai spectaculoasă creştere a numărului de spectatori

0
511

Anul trecut, sălile de cinema au fost mai pline decât în 2009, mai ales în ţările din Europa Centrală şi de Est, arată un studiu prezentat de MEDIA Salles la Festivalul de la Berlin. România este ţara care a înregistrat cea mai spectaculoasă creştere din toată Europa.

În 2009, 1,179.3 milioane de spectatori au cumpărat bilete la filme în Europa, iar în 2010 numărul lor a crescut cu 0,4%, până la 1,184.6 milioane. Trendul nu e însă ascendent în toate regiunile continentului. De fapt, cei care au prins din nou gustul mersului la cinema sunt est şi central-europenii, unde numărul biletelor vândute (în 15 ţări din această parte a Europei) a săltat cu 11,4% – de la 258.1 de milioane, la 287.4 de milioane în 2010.

În cele 18 ţări din Vestul Europei, procentul spectatorilor a scăzut însă cu 2,6%: 897.2 milioane de bilete vândute au fost contorizate anul trecut, spre deosebire de cele 921.2 înregistrate în 2009.

Creştere de 29% în România

În topul ţărilor cu cel mai spectaculos salt se află România, cu 29%, un trend menţinut din 2009, când creşterea a fost chiar mai mare, de 32%. Circa 4,9 milioane de bilete au fost cumpărate de români în 2009, ceea ce înseamnă că anul trecut numărul lor s-a ridicat la aproximativ 6,3 milioane (saltul este şi mai evident faţă de 2008, când intrările la cinema abia au depăşit cifra de 3,5 milioane). Criza a fost benefică, se pare, pentru proprietarii de săli din România. Trendul e impulsionat de 3D şi de inaugurarea unor noi săli de cinema, numărul total fiind de circa 90, în momentul de faţă. La o populaţie de peste 21 de milioane de locuitori, cifra este însă infimă.

Pe locul al doilea în topul ţărilor care au redescoperit plăcerea filmelor la cinema se află Bulgaria (22,8 procente), urmată de Estonia (19.5%) şi Rusia (19.4%). Cu 25 de milioane de spectatori în plus, Rusia devine una dintre cele mai puternice pieţe de pe continent, după Franţa şi Marea Britanie.

Şi în Turcia (13,9%), Cehia (8,6) şi Letonia (8.3), proprietarii de săli au contabilizat la final mai multe bilete, în timp ce în Polonia s-a întâmplat invers. După un 2009 excepţional, cu peste 40 de milioane de spectatori, procentul a scăzut brusc cu 12,6. Scăderi s-au înregistrat şi în Lituania (-6.8%), Slovacia (-5.6%) sau Cipru (-3.6%).

Franţa, cel mai bun an din 1967 încoace

Cât despre Vestul Europei, Franţa îşi consolidează poziţia de lider pe piaţa europeană de film, cu o creştere de 2,7% şi cel mai bun an din 1967 încoace: 206.5 milioane de spectatori. Pe locul al doilea se menţine Marea Britanie, cu 169 de milioane, în ciuda scăderii de 2.4 procente. Germania a pierdut semnificativ (-13.5%), până la cifra de 126.6 milioane. Italienii au cumpărat cu 11% mai multe bilete decât în 2009 – 119 milioane, în timp ce spaniolii au mai renunţat la mersul la cinema în plină criză, scăderea fiind de 11,7% (sub 100 de milioane de bilete).

Apetitul oamenilor pentru filme a scăzut şi în Norvegia (-13.2%), Danemarca (-8.4%), Suedia (-9.1%), Irlanda (-6.6%), Austria (-6.0%), Luxemburg (-5.6%), Greece (-5.1%), Elveţia (-3.7%).

Raportul MEDIA Salles arată că trendul general crescător e impulsionat de creşterea numărului de săli echipate cu tehnologie 3D. Dacă la 1 ianuarie 2010 existau 3.467 de astfel de săli, la mijlocul anului trecut cifra se ridica la 5.277, cu 79% mai multe.

Totodată, în prima jumătate a lui 2010, în Europa au fost inaugurate cu 43% mai multe ecrane digitale, totalul fiind de 6.680.

Cine aduce cele mai multe filme în România. Topul distribuitorilor

Ce-au văzut românii în 10 ani de cinema

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here