Iulia Rugină: „Poate că lucrurile învăţate the hard way sunt mai valoroase”

0
122

Astăzi este ultima zi în care vă puteţi înscrie la un Director’s Cut, cursul de regie pentru amatori pus la punct de Asociaţia Control N.

Director’s Cut e susţinut de regizoarea Iulia Rugină, va avea loc între 23 aprilie şi 17 mai şi constă în două şedinţe de curs pe săptămână, timp de 4 săptămâni.

Cu 10 scurtmetraje în spate, un mediumetraj (Captivi de Crăciun) multi-premiat şi un lungmetraj în lucru, Iulia Rugină are destule de spus despre cum descurci iţele unei filmări, ca începător.

„Pentru un începător în regia de film poate parea mult mai cool să strige „Acţiune!” şi „Stop!” pe platou, să bea cafele şi să fie important şi ocupat în timpul filmării. Dar eu cred că o mare parte din regie se întâmplă înainte. Şi acest „înainte” îl vom parcurge la Director’s Cut”, explică Iulia Rugină pentru Filmreporter.ro.

De ce Director’s Cut?

Pentru că se potriveşte cu seria de cursuri pe care le organizează Control N. Pentru că îmi place să povestesc despre filme aproape la fel de mult cum îmi place să le fac. Şi pentru că sunt convinsă că există oameni care nu ştiu de unde să înceapă când vine vorba de a spune o poveste în imagini şi mi-ar plăcea să le spun varianta mea.

Poate fi un prim pas pentru cei care vor să dea la facultate, la regie?

Poate fi, dar nu cred ca este. Stilul şi direcţia acestui curs diferă destul de mult de cea a UNATC-ului (nu ştiu despre celelalte facultăţi care au o secţie de regie de film). La Director’s Cut se merge foarte tare în direcţia emoţională din abordarea unui film. Nu se susţine admiraţia pentru un cineast doar pentru ca e „un mare regizor” şi nu se bifează acele lucruri pe care trebuie să le ştii când dai la UNATC.

Unul dintre lucrurile pe care ni le propunem, de exemplu, este să despicăm o secvenţă în foarte multe bucăţi şi să înţelegem cum ajunge să ne emoţioneze. Şi, evident, să reluăm procesul în sens invers când e vorba de propriile noastre filme. Aşa că eu cred ca Director’s Cut nu trebuie să fie privit ca un prim pas înainte de admiterea la UNATC. Mai degrabă e un prim pas înainte de o filmare.

Ce anume va învăţa, mai exact, un începător la Director’s Cut? Şi cum vor fi structurate cursurile?

Vom trece prin procesul pe care eu cred că e bine să îl parcurgă un regizor înainte să plece la filmare. Începem cu „ce poveste vreau să spun?”, trecem prin „cum fac asta?” şi ajungem la „am terminat filmul, ce fac acum?”:) De fapt, folosim pas cu pas în discuţii toate instrumentele de care se foloseşte un regizor în momentul în care vrea să spună o poveste şi încercăm să vedem care sunt întrebările potrivite în fiecare etapă de pre-producţie.

Aşa că un începător va învăţa în primul rând să îşi pună întrebările potrivite. Apoi să găsească răspunsurile. Iar apoi să meargă la filmare. Director’s Cut se termină înainte de filmarea propriu-zisă. Pentru un începător în regia de film poate parea mult mai cool să strige „Acţiune!” şi „Stop!” pe platou, să bea cafele şi să fie important şi ocupat în timpul filmării. Dar eu cred că o mare parte din regie se întâmplă înainte. Şi acest „înainte” îl vom parcurge la Director’s Cut.

Vor fi 8 şedinţe, de câte 2 ore, de 2 ori pe săptămână, lunea şi joia, de la 19.00 la 21.00 seara. Fiecare şedintă va conţine o parte de teorie, discuţii, proiecţii de scurtmetraje sau secvenţe din lungmetraje şi se va încheia cu o temă pentru acasă, ce va fi discutată data viitoare cu toată lumea. Vom discuta pe rând despre scenariu, concepţia regizorală, decupaj, muzică, lucru cu actorii etc etc. Sunt foarte multe de spus, dar sigur sunt foarte uşor de înţeles.

Ce ţi-ai dori să fi fost diferit la modul de a învăţa la UNATC, ca regizor?

Cred că sunt multe feluri în care poţi învăţa ceva ce îţi place. Şi poate că lucrurile învăţate the hard way sunt mai valoroase. Mi-aş fi dorit însă să fie mai puţină căutare la filmare şi mai multe întrebări înainte. Să înţeleg, la orele de regie, mai mult despre regie decât despre scenaristică. Şi, în general, să mă încurajeze cineva să fac ce mă emoţionează pe mine – nu ce place profesorilor, nu ce ia premii la festivaluri. Şi cred că mi-ar fi plăcut să nu fie nevoie să mă lupt cu nimeni înainte să ajung să fac filmele pe care am vrut să le fac. Pe de altă parte, când mă gândesc acum, inclusiv lupta asta trebuie exersata. Aşa că poate că a fost bine….

Ai regizat mai multe scurtmetraje şi lucrezi la un lungmetraj, Breaking News. Cum îţi aminteşti acum prima ta zi de filmare?

Se leagă de ce ziceam mai sus. Problemele mele la prima filmare, în anul I, erau să fie ordine în platou, să aibă fiecare scaune pe care să stea (şi pe care să scrie rolul pe care îl avea în echipă) şi în general să fie o „atmosferă mişto”. Filmul propriu-zis era pe planul 15. În general, ascultam de toată lumea din echipă şi scopul era să terminăm de filmat. Nu mai conta cum sau de ce 🙂 O mare tâmpenie. Şi cred că una dintre primele greşeli pe care le faci la început. Evident că în final chiar a fost o filmare mişto. Dar nu despre asta e vorba.

În ce stadiu se află Breaking News şi care este povestea lui?

Breaking News are nevoie de bani, ca producţie şi de încă un draft, ca scenariu. Şi de un casting. Şi de multă răbdare. Este povestea unui reporter de ştiri care trebuie să facă un material in-memoriam despre colegul său ucis în timpul unui live. Râdeam zilele astea când vorbeam despre el şi ziceam că sună foarte dubios: e un film despre un bărbat, televiziune şi moarte în preajma Crăciunului:) O să fie un film frumos. Când o să fie.

Care sunt filmele tale de referinţă, în materie de regie? (Sau cineaştii)

Îmi place foarte, foarte mult Wes Anderson. În general tot ce a făcut – scurtmetraj, lungmetraj, animaţie. Cred ca cel mai mult The Darjeeling Limited. Mi se pare că ce face el e regie aşa cum înţeleg eu regia. Îmi plac şi alţi regizori în general – Mike Leigh, Milos Forman, Danny Boyle, unele filme ale fraţilor Coen, unele filme ale lui David Lynch.

Care e cea mai dificilă lecţie pe care ai învăţat-o până acum, ca om de film?

Că inclusiv atunci când nu greşeşti cu nimic există lucruri şi oameni care se întâmplă să te tragă înapoi. Şi că nu trebuie să te laşi tras când se întâmplă asta. Sună atât de general, încât cred că asta am învaţat-o ca om punct. Dar am învaţat-o făcând film.

Ce prim sfat le-ai da celor care vor să devină regizori în România?

Să facă meseria asta doar dacă simt cu toată puterea că asta le aduce un tip de fericire pe care nu-l găsesc în nimic altceva. Dacă sunt convinşi de asta, să nu se lase descurajaţi de nimic. Şi dacă nu s-au lăsat descurajaţi, să vadă filme! Foarte multe filme.

***

Iulia Rugină a studiat regia de film şi televiziune la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” din Bucureşti între 2002 şi 2006. În 2011, a absolvit un master în arta regiei de film în cadrul aceleiaşi facultăţi. A semnat regia a 10 scurtmetraje şi un mediumetraj, pentru majoritatea dintre ele fiind şi co-scenarist, alături de Oana Răsuceanu şi Ana Agopian. În total, filmele regizate de ea au fost proiectate la peste 50 de evenimente de gen, din 13 ţări, printre care Germania, Anglia, Italia Franţa, Statele Unite, Singapore şi India.
Cel mai recent film al său, mediumetrajul Captivi de Crăciun, a fost răsplătit de două ori cu marele premiu la festivaluri internaţionale, cu două premii pentru cea mai bună regie şi două nominalizări la Premiile Gopo, în 2010. Iulia a semnat, alături de Oana Răsuceanu şi Ana Agopian, şi scenariul lungmetrajului său de debut, Breaking News, aflat în pre-producţie.
Iulia a participat ca trainer la diverse proiecte dedicate copiilor, amatorilor sau începătorilor (Education a l’Image, S.P.E.R, Kinodiseea). Între 2009 ;i 2011 a fost preparator universitar la U.N.A.T.C, catedra de scenaristică, iar în perioada 2007 – 2011 a coordonat workshop-ul de film pentru adolescenţi Let’s Go Digital!, în TIFF.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here