10 documentare de văzut. Via Astra Film Festival

0
119
Three Sisters, r. Wang Bing
Three Sisters, r. Wang Bing

Autor: Ioana Ţurcan

Astra Film Festival e pe cale să se încheie, după aproape o săptămână de filme bune, masterclass-uri şi discuţii. Iată 10 recomandări via Astra 2013:

Leviatan, r. Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel

SUA, secţiunea Internaţional

Un vas din New England filmat cu multe Go Pro-uri este supus unei pure observaţii din toate perspectivele posibile. Doar imaginea şi sunetul a tot ceea ce se întâmplă la bordul vasului sunt de ajuns pentru a crea o poveste puternică despre modul de viaţă la bord, moarte, consumerism şi despre ideea de hrană care, în societatea zilelor noastre, a devenit doar marfă.

Tokyo Waka, r. John Haptas, Kristine Samuelson, SUA, secţiunea ECO-Cinematograff

Documentarul, aşa cum este numit şi de către autori, este un poem discursiv care surprinde viaţa şi cultura unuia din cele mai mari oraşe ale lumii, pornind de la cele 20.000 de ciori care „asaltează” locuitorii metropolei.

Three Sisters, r. Wang Bing, Franţa/Hong Kong, secţiunea International

Documentarul urmăreşte viaţa unei familii monoparentale din China şi greutăţile pe care le întâmpină cele trei fete (10, 6 şi 4 ani) puse în situaţia de a avea grijă una de cealaltă. Aparent realizat în cel mai simplist mod cu putinţă atunci când vine vorba de imagine şi înlănţuirea evenimentelor, Three Sisters (nu are legătură cu piesa de teatru a lui Cehov) este un film extrem de complex şi de revelator.

Gangster of Love, r. Nebojsa Slijepcevic, Croaţia/România/Germania, secţiunea Central & Eastern Europe

Nedilijko Babic este un peţitor din Croaţia care încearcă să-i găsească un soţ unei mame singure. Plin de umor, comic de situaţie dar şi dramatism, documentarul dezbate importanţa dar şi fragilitatea relaţiilor amoroase pentru persoanele de vârsta a doua, care poartă pe umerii lor un mare bagaj emoţional.

Anatomy of a Departure, r. Şerban Oliver Tătaru, Germania/România, secţiunea Central&Eastern Europe

Autorul este în căutarea unor răspunsuri legate de plecarea părinţilor săi în străinătate, eveniment ce a avut loc la sfârşitul anilor ‘80. Filmul ilustrează şi problematica unei căutări de sine care stă sub semnul veşnicelor întrebări „De ce? Şi cum ar fi fost dacă?”, legate de viitorul autorului, care s-ar fi putut contura altfel dacă…

Valley of Sighs, r. Mihai Andrei Leaha, Andrei Crişan, Iulia Hossu, România, secţiunea România

Documentarul exploatează o tematică mai puţin cunoscută, Holocaustul ţiganilor din Transnistria. Firul narativ este conturat de evenimentele relatate de către personajele ce au trecut prin această experinţă dură. Povestea este extrem de puternică şi covârşitoare, şi parţial greu de digerat. Oamenii, respectiv victimele, privesc direct spectatorul şi nu-i oferă şansa de a se eschiva acestr confesiuni profund umane.

Letter, r. Serghei Loznitsa, Rusia, secţiunea Central & Eastern Europe

Un sat din Rusia este supus unei „observaţii generale”, în alb-negru. Nu sunt exploate poveşti personale. Imaginile de la distanţă şi dialogurile fără sunet captează activităţi rurale zilnice care, deşi par obişnuite, datorită efectului de halou, trimit spre o altă lume.

Scurtmetraj, secţiunea România

City Tour, r. Andrei-Nicolae Teodorescu, România

Documentarul lansează o problematică majoră legată de discriminarea aşa-zişilor „paria” ai Bucureştiului, dar şi de sistemul medical. Povestea este urmărită prin intermediul unei ambulanţe ce distribuie seringi în Ferentari, Gara de Nord şi Griviţei, pentru a evita astfel transmiterea de boli prin folosirea aceloraşi seringi de către dependenţii de droguri.

Rio 2016, r. Bianca Rotaru, România

Teodora (13 ani) şi Andreea (11 ani) au parte de o copilărie ghidată de visul de a ajunge la Jocurile Olimpice de la Rio. Povestea celor două gimnaste este dominată de ambiţie, vise, muncă îndelungată şi uneori problematica schimbării de caracter care se produce la pubertate. Aşa cum şi personajele menţionează, ele se împart între şcoală, antrenamente, teme şi odihnă, pentru că nu le mai rămâne timp de activităţi specifice vârstei.

Secţiunea specială Retro20

Nebunia capetelor (1997), r. Thomas Ciulei, România

Povestea Lenei Constante, victimă a regimului comunist, implicată în procesul Lucreţiu Pătrăşcanu, este relatată minimalist, convenţie ce ajută la creionarea senzaţiei de izolare şi de singurătate, care a marcat cei 12 ani petrecuţi de ea la închisoare. Personajul a încercat să se elibereze de această povară prin piese de teatru şi poezii.

Bazat pe interviuri cu Lena Constante, realizate cu o stilistică aparte a imaginii şi a luminii, filmul te plasează într-o atmosferă claustrofobică, unde domneşte frica şi disperarea personajului de a-şi păstra luciditatea.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here