Making Waves: Caranfil, Porumboiu şi ardelenii

1
805
Nae Caranfil şi Marius Panduru, la filmările
Nae Caranfil şi Marius Panduru, la filmările "Closer to the Moon". Credit foto: Sorin Nainer
Nae Caranfil şi Marius Panduru, la filmările "Closer to the Moon". Credit foto: Sorin Nainer
Nae Caranfil şi Marius Panduru, la filmările „Closer to the Moon”. Credit foto: Sorin Nainer

Pe 29 noiembrie, la New York debutează cea de-a opta ediţie a unui eveniment care depinde la propriu, de doi ani încoace, de publicul său. Nu doar de cel din sălile Film Society of Lincoln Center, cât mai ales de cel de acasă, care înţelege necesitatea ca cinema-ul românesc să ajungă, fie şi pentru câteva seri, peste Ocean.

Making Waves: New Romanian Cinema e unul dintre puţinele proiecte culturale româneşti care a reuşit să adune o sumă importantă – 24.000 de dolari – din crowdfunding, pe platforma Kickstarter.com. Mobilizarea e surprinzătoare, în condiţiile în care crowdfunding-ul e încă nou pentru România şi multe dintre tentativele altor proiecte de a se susţine în acest fel au eşuat.

Ediţia de anul acesta are câteva surprize şi o temă dezbătută îndelung de la căderea Zidului Berlinului încoace – filmul de propagandă, dar cu suficiente săgeţi pentru societatea de acum, dominată de teme ca ecologia, criza financiară, conflictele din Orientul Mijlociu, terorismul, sănătatea, încât să rămână extrem de actuală.

Vestul Sălbatic văzut de la Buftea

E un prilej bun pentru trei western-uri regizate în comunism să treacă Atlanticul: Profetul, aurul şi ardelenii (regia Dan Piţa, 1979), Artista, dolarii şi ardelenii (regia Mircea Veroiu, 1981) şi Pruncul, petrolul şi ardelenii (de Dan Piţa, 1982). Trilogia ardelenilor, văzută de peste 17 milioane de plătitori de bilete, înainte de 1989, va fi un deliciu pentru spectatorul american: Vestul sălbatic văzut de comunişti.

Filmările au avut loc la Buftea, la Cheile Zărneştiului şi Cheile Râşnoavei (cu mult înainte să le descopere producătorii lui Cold Mountain) şi urmăreau aventurile a trei fraţi din Poplaca într-un Vest Sălbatic reconstituit după producţiile hollywoodiene. Ţinta propagandei –  sublinierea decăderii Vestului imperialist – a pălit în faţa umorului, suficient de inventiv şi de inteligent.

Dialogul despre libertatea de expresie se extinde la Slovacia şi Cehia, cele două ţări din care vin filmele Soarele prins în plasă (regia Štefan Uher) şi Ciocârlii pe sârmă (de Jirí Menzel), proiectate şi ele la Making Waves.

Pe 1 decembrie, de la ora 17.00, regizorul Nae Caranfil, istoricul de film Dominique Nasta, profesoară la Universitatea Liberă din Bruxelles şi autoarea volumului „Contemporary Romanian Cinema. The History of an Unexpected Miracle” (care va fi lansat la Making Waves), scenaristul Štepán Hulík (Rugul aprins), autor al cărţii „Cinema of Forgetting”, despre cinema-ul cehoslovac de imediat după 1968, şi selecţionerul Irena Kovarova vor discuta despre relaţia dintre artă şi politică şi filmul ca instrument de propagandă atunci şi acum.

Retrospectiva Corneliu Porumboiu

Nae Caranfil va fi invitat la New York pentru un eveniment aşteptat de aproape doi ani: premiera mondială, oficială, a noului său film, Closer to the Moon. Vera Farmiga, Mark Strong şi Harry Lloyd sunt capete de afiş într-o poveste românească – jaful Băncii Naţionale din 1959 -, vorbită în engleză. Pelicula a petrecut luni bune în post-producţie, din motive de final cut. Într-un sfârşit, Caranfil şi producătorul american Michael Fitzgerald au agreat asupra unei variante ce va fi arătată oficial, pentru prima dată, publicului.

Cineastul celebrat în acest an va fi cel pe care „The New York Times” l-a inclus în lista „20 Directors to Watch”, Corneliu Porumboiu. Retrospectiva dedicată lui cuprinde cele trei lungmetraje ale sale –  recentul Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism, Poliţist, adjectiv (2009) şi A fost sau n-a fost? (2006) – şi trei scurtmetraje – Pe aripile vinului, Călătorie la oraş şi Visul lui Liviu.

Vor fi proiectate la Making Waves şi Poziţia copilului (regia Călin Peter Netzer), care îşi croieşte drum către Oscarul pentru Cel mai bun film străin, ca propunere a României, Domestic, comedia neagră a lui Adrian Sitaru, Love Building, comedia romantică regizată de Iulia Rugină, Experimentul Bucureşti, un documentar de Tom Wilson (proiectat în prezenţa sa), Trei exerciţii de interpretare, realizat de Cristi Puiu, Aici… adică acolo, semnat de Laura Căpăţână Juller, şi şapte scurtmetraje recente. Printre ele, O umbră de nor, al lui Radu Jude, În acvariu, filmul lui Tudor Jurgiu premiat la Cinefondation, My Baby, de Luiza Pârvu, Bad Penny, de Andrei Creţulescu.

Spoturile filmate de Cristi Puiu pentru TIFF, având-o pe Luminiţa Gheorghiu ca protagonistă, vor fi difuzate în calup. Împreună, formează o bizară poveste eliptică, deschisă interpretărilor. Este, totodată, una dintre cele mai neconvenţionale campanii de promovare iniţiate de un festival.

***

Iniţiat şi prezidat de Corina Şuteu, sub direcţia artistică a lui Mihai Chirilov şi direcţia executivă a unei echipe coordonate de Oana Radu, Making Waves: New Romanian Cinema este un eveniment produs de Romanian Film Initiative (RFI), în colaborare cu Film Society of Lincoln Center şi Jacob Burns Film Center, şi în parteneriat cu TIFF.

Din board-ul festivalului mai fac parte: Dennis Lim (Film Society of Lincoln Center), Brian Ackerman (Jacob Burns Film Center), Scott Foundas („Variety”), Adrian Ghenie, Mona Nicoară, Andi Vasluianu şi Dan Perjovschi.

Evenimentul va avea loc între 29 noiembrie şi 3 decembrie la Film Society of Lincoln Center si se va extinde între 5 şi 10 decembrie la Jacob Burns Film Center.

Broşura festivalului poate fi descărcată de aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here