Surpriză la Cannes: „Tree of Life” ia Palme d’Or!

8
538
Jean Dujardin, văzut de pe ecranul Sălii Debussy
Jean Dujardin, văzut de pe ecranul Sălii Debussy

UPDATE. Ultima seară a Festivalului de la Cannes a avut picanteriile ei şi o mare surpriză la final: controversatul The Tree of Life al lui Terrence Malick a luat Palme d’Or din partea unui juriu dominat de voci anglo-saxone: Robert De Niro, Uma Thurman, Jude Law. Restul juraţilor sunt actriţa argentiniană Martina Gusman, producătorul chinez Nansun Shi, criticul de film norvegian Linn Ullmann, regizorul Johnny To şi Mahamat Saleh Haroun, un cineast din Ciad.

S-a aplaudat şi s-a huiduit în acelaşi timp în Sala Debussy, de unde presa a urmărit ceremonia, iar dacă întrebaţi la Cannes din cinci în cinci metri „Cum vi se pare decizia juriului?” veţi primi răspunsuri total contradictorii. Unii sunt de-a dreptul revoltaţi, alţii întru totul încântaţi de destinatarul trofeului suprem. În orice caz – o să folosesc un clişeu jurnalistic care-mi vine la îndemână acum – va curge multă cerneală pe acest subiect, iar preferinţa lui De Niro pentru un confrate american va fi arma favorită în combatul celor cărora nu le-a plăcut The Tree of Life. Terrence Malick a lipsit, cum era de aşteptat, de la gală, iar în numele lui au vorbit producătorii: „Întotdeauna am vrut să vorbesc franceză şi în seara asta mai mult decât oricând. În seara asta trebuie să iau locul unui gigant. Terrence Malick e foarte timid şi discret. Dar am vorbit cu el astăzi şi ştiu că e foarte onorat să primească acest premiu. The Tree of Life a fost o călătorie lungă, dar a meritat”, a spus unul dintre ei, Bill Pohlad.

La conferinţa de presă a juriului, Robert De Niro a fost cât se poate  de diplomat – contractul încheiat cu festivalul nu-i permite să divulge detalii din culise – şi s-a limitat să răspundă cu „Jurizarea a fost foarte dificilă, filmele au fost, toate, foarte bune”. E declaraţia standard a unui preşedinte juriului, doar că de data aceasta competiţia a fost, cu adevărat, cea mai bună din ultimii ani. Cu Palme d’Or-ul de partea lui, filmul despre – atenţie, urmează numai cuvinte mari – univers, viaţă, moarte, memorie, spirit – va ajunge probabil şi în România. La începutul festivalului, în ciuda agitaţiei din jurul lui şi a numelor de pe afiş – Brad Pitt şi Sean Penn –The Tree of Life nu era încă achiziţionat de un distribuitor român.

Pentru că nu s-au putut opri asupra unui singur titlu, juraţii au ales două filme pentru Marele Premiu: Le gamin au velo (o cronică, aici), al fraţilor Dardenne (care au deja două Palme d’Or-uri pentru Rosetta şi L’Enfant) şi excelentul Once Upon a Time in Anatolia (mai multe despre film, aici), de Nuri Bilge Ceylan, proiectat penultimul în competiţie. „A fost proiectat în ultimele zile din festival şi credeam că juriul va fi prea obosit. Chiar nu credeam că voi lua un premiu ”, a spus cineastul turc în al cărui film s-au ghicit influenţe din Aurora şi Poliţist, adjectiv.

Trofeul pentru regie a mers tot către un film realizat pe pământ american, Drive, un „neo-noir” cu Ryan Gosling în rolul unui şofer tăcut ca apele adânci dar suficient de periculos încât să-i elimine pe capii mafiei locale. Nicolas Winding Refn (Valhalla Rising) a mulţumit juriului că are gusturi bune şi a menţionat „mi s-a spus că dacă vrei să faci film la Hollywood trebuie să zâmbeşti foarte des”. Ceea ce probabil a şi făcut.

Seara lui Jean Dujardin şi Kirsten Dunst

Joseph Cedar era în avion dinspre Tel Aviv când a fost anunţat premiul pentru scenariul filmului său, Hearat Shulayim (Footnote), aşa că n-a avut ocazia să lungească ceremonia ca Maiwenn, actriţa franceză trecută la regie cu Polisse (despre film, aici). Maiwenn a alergat pe tocuri de 12 cm până la scenă, apoi a strâns mâna tuturor juraţilor şi când a ajuns la microfon gâfâia ca după un maraton. „Mulţumesc Brigadei pentru Minori din Paris că mi-a dat ocazia să stau printre ei şi să observ mizeria umană”, a înveselit Maiwenn audienţa din Debussy. Filmul ei urmăreşte vieţile unor poliţişti din brigada amintită printre zecile de cazuri de violenţă, incest, viol pe care le gestionează (există în Polisse inclusiv un raid în taberele de romi pentru a lua copiii trimişi la cerşit) şi are câteva scene şi interpretări foarte puternice.

Ambele premii pentru interpretare au primit aplauze puternice: Kirsten Dunst pentru Melancholia (mai multe despre film, aici) şi Jean Dujardin pentru The Artist (o cronică, aici). „Ce săptămână!”, a exclamat Dunst, care a fost nevoită să răspundă de n ori aceloraşi întrebări legate de scandalul cu Lars von Trier şi interdicţia de a se mai apropia de Palatul Festivalurilor. „Mulţumesc festivalului că a mai păstrat filmul în competiţie”, a adăugat tremurând extrem de emoţionată. Jean Dujardin a fermecat cu totul audienţa cu şarmul lui de star al anilor 20 şi sala s-a ridicat în picioare să-l aplaude, ceea ce s-a întâmplat doar în cazul lui Robert De Niro. „Sper să mai fac multe filme mute cu tine”, i s-a adresat regizorului lui The Artist, Michel Hazanavicius (The Artist ar fi meritat încă un premiu, chiar Palme d’Or-ul, e un film-eveniment în cinematografia de astăzi. Nici Le Havre al lui Aki Kaurismaki n-a luat nimic – l-a premiat în schimb FIPRESCI (Federaţia Internaţională a Criticilor de Film).

Camera d’Or pentru debut i-a revenit unui film din Semaine de la Critique, Las Acacias, de Pablo Giorgelli, iar Palme d’Or pentru scurtmetraj peliculei Cross, de Maryna Vroda.

Covorul roşu n-a fost foarte spectaculos, deşi extrem de multă lume (majoritatea turişti) se adunase în jurul Palatului Festivalurilor. Jane Fonda, Robert De Niro, Uma Thurman, Jude Law, Faye Dunaway, Rosario Dawson, Ryan Gosling, Catherine Deneuve, Chiara Mastroianni, Kirsten Dunst sunt câteva dintre vedetele pentru care s-au agitat fotografii. Gazda ceremoniei a fost actriţa Melanie Laurent (Concertul), care li s-a adresat invitaţilor ca o mamă copiilor ei, şoptit şi alintat (şi enervant). Robert De Niro a livrat unul dintre cele mai simpatice momente încercând să vorbească în limba gazdelor şi i-a ieşit o franco-engleză stâlcită atât de amuzantă („Nous avons essayé the best we could. J’éspère que c’est ok!”), încât a lăsat-o baltă.

  • Palme d’Or: Tree of Life, în regia lui Terrence Malick
  • Marele Premiu: ex-aequo (mai rar) pentru Le gamin au velo al fraţilor Dardenne şi Once Upon a Time in Anatolia, de Nuri Bilge Ceylan
  • Premiul pentru regie: Nicolas Winding Refn pentru Drive
  • Premiul pentru scenariu: Footnote, de Joseph Cedar
  • Premiul special al juriului: Polisse, în regia lui Maiwenn Le Besco
  • Premiul de interpretare masculină: Jean Dujardin, starul din The Artist
  • Premiul de interpretare feminină: Kirsten Dunst – Melancholia
  • Camera d’Or: Las Acacias, de Pablo Giorgelli (prezentat în Semaine de la Critique)
  • Palme d’Or scurtmetraj: Cross, de Maryna Vroda
  • Premiul juriului scurtmetraj: Badpakje 46, de Wannes Destoop

Citeşte şi:

„Tree of Life” împarte Cannes-ul în două tabere

Cel mai aşteptat film la Cannes, huiduit la premieră


 

Corespondenţă susţinută de

 

 



8 COMENTARII

  1. Overall, un palmares onorabil si cumva previzibil. Pacat, intr-adevar, ca The Artist n-a luat nimic. Cel putin Polisse … ma rog, trebuia sa li se dea si francezilor ceva 🙁

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here