UPDATE. Într-una dintre cele mai cuminţi (şi plictisitoare) ediţii ale galei Oscar din ultimii ani – după criticile de anul trecut, producătorii au preferat să mizeze pe mult montaj şi cât mai puţină spontaneitate – un film mut a bătut unul în 3D. The Artist a luat cinci statuete: Cel mai bun film, Cel mai bun regizor (Michel Hazanavicius), Cel mai bun actor (Jean Dujardin), coloană sonoră şi costume. Este prima dată de la Wings încoace, din 1929, când un film mut, alb negru, ia statueta. Un paradox mai mult decât simpatic în era 3D-ului.
Tot cinci statuete are şi Hugo al lui Martin Scorsese, însă toate sunt tehnice.
Meryl Streep a livrat cel mai emoţionant moment, iar Cirque du Soleil, pe cel mai palpitant. Billy Crystal – flancat de cele două echipe de scenarişti şi consultanţi ai serialului Seinfeld – a reuşit să scoată doar câteva glumiţe simpatice, dar nimic memorabil. Tonul a fost mai degrabă nostalgic, un fel de declaraţie de dragoste comună pentru cinema-ul hollywoodian în diverse montaje. Pentru audienţa americană tânără, trebuie să fi fost crunt de plictisitor.
Teatrul care a purtat până de curând numele Kodak (dar care va fi rebotezat, după ce renumita companie a dat faliment) a fost decorată ca un „palat al filmelor”, un „cinema din Paradis” – descrierea le aparţine producătorilor Don Mischer şi Brian Grazer – şi imită, fireşte, un cinematograf somptuos. Ideea le-a fost probabil sugerată de cele două filme favorite, ambele reverenţe în faţa cinema-ului: The Artist (10 nominalizări) şi Hugo (11 nominalizări).
Marţi, 28 februarie, de la 20.00, tot pe HBO, puteţi vedea varianta editată şi subtitrată a Oscarurilor.
LIVE TEXT
6.36 The Artist, Cel mai bun film la Oscaruri! Michel Hazanavicius i-a mulţumit de trei ori lui Billy Wilder şi şi-a trimis copiii la culcare: „E 6 dimineaţa la Paris, ar trebui să mergeţi la culcare în 30 de secunde!”
6.24 Penultimul premiu al serii e prezentat de câştigătorul Oscarului de anul trecut, Colin Firth („Eşti nerezonabil de talentată” – către Meryl Streep). Care şi câştigă Oscarul pentru Cea mai bună actriţă cu rolul lui Margaret Thatcher!! La a 17-a nominalizare. Albă ca varul, tremurând, actriţa a avut totuşi suflu pentru umor: „Când mi-am auzit numele, am avut impresia că jumate din Americă a zis Oh, nu, iaaaar?!”. În cel mai emoţionat moment al galei, actriţa i-a mulţumit soţului, colaboratorilor şi prietenilor, pentru că „pricep foarte bine că nu o să mai urc aici vreodată”.
6.16 Natalie Portman le face complimente (de pe prompter) nominalizaţilor la Cel mai bun actor. And the winner is… Jean Dujardin!! „Vă iubesc ţara!”. „Dacă George Valentin ar putea vorbi, ar spune C’est genial, c’est formidable!”, a strigat Dujardin după un sezon cu adevărat formidabil, petrecut pe diverse scene, luând statuete.
6.03 Un moment special – pe fundalul melodiei What a Wonderful World – dedicat celor dispăruţi în ultimul an, printre care şi Whitney Houston, Ken Russell, Peter Falk, Steve Jobs, Ben Gazzara, Elisabeth Taylor.
5.51 Cel mai bun regizor e Michel Hazanavicius! Prima victorie majoră a serii pentru The Artist! „Sunt cel mai fericit regizor din lume acum!”, a spus Hazanavicius, mulţumindu-i inclusiv câinelui Uggy:)
5.40 Fetele din Bridesmais introduc – cu aluzii despre lungimea care contează – Oscarul pentru Cel mai bun scurtmetraj. The Shore îl câştigă şi, surprinzător, autorul nu e nici pe departe tânăr, cum se întâmplă de obicei.
Saving Face, despre chirurgi pakistanezi care operează femei mutilate, primeşte statueta pentru scurtmetraj documentar, iar The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore, cea pentru scurtmetraj animat.
5.24 Angelina Jolie prezintă Oscarul pentru scenariu adaptat, care îi revine lui The Descendants!! O alegere aproape incredibilă, când printre nominalizaţi se află şi excelentul Tinker, Tailor, Soldier, Spy. Oricare alt film din listă ar fi meritat premiul mai mult decât dramedia clişeistică a lui Alexander Payne.
Woody Allen n-a venit să-şi ridice Oscarul pentru Cel mai bun scenariu original (Midnight in Paris).
5.14 The Artist ia cel de-al doilea Oscar al serii (mă rog, al dimineţii), pentru coloană sonoră. Compozitorul francez Ludovic Bource şi-a scăpat notiţele pe jos şi jumătate din ce-a spus a fost neinteligibil, însă tot a reuşit să transmită esenţialul: „Vă rog, acceptaţi-mă, pentru că am multă iubire de oferit”. The Muppets iau statueta pentru cântec original, trofeu anunţat de Will Ferrel şi Zack Galifianakis cu tobele în mână
5.09 Un exerciţiu live de citit gândurile performat de Billy Crystal. Printre victime: Brad Pitt, George Clooney, Martin Scorsese şi câinele Uggy:)
5.01 La 82 de ani, Christopher Plummer (Beginners ) devine cel mai în vârstă actor premiat cu Oscar. „Eşti doar cu 2 ani mai în vârstă ca mine, dragă! Unde ai fost până acum?”, a scuturat actorul statueta care a împlinit 84 de ani. Şirul mulţumirilor s-a încheiat, emoţionant, cu un mesaj pentru soţia sa, „care merită premiul Nobel pentru pace, pentru fiecare zi în care m-a salvat”.
4.55 Chinuită gluma lui Ben Stiller şi a Emmei Stone despre micile trucuri nesărate pe care le încearcă unii prezentatori la Oscar. Nici cea cu Billy Crystal blocat în cabina lui de o actriţă obeză n-a fost prea gustată. Dar, în fine, şi premiul: Hugo. Pentru efecte vizuale. Mulţumiri lui Marty că există, din nou.
4.46 Cea mai bună animaţie e Rango al lui Gore Verbinski: „M-a întrebat cineva dacă filmul ăsta e pentru copii sau pentru adulţi. Încă nu ştiu exact, dar ştiu că a fost făcut de o gaşcă de adulţi care s-au comportat ca nişte copii”
4.42 Robert Downey Jr. îl ironizează indirect pe Joaquin Phoenix venind cu o cameră după el, pe motiv că filmează un documentar, Prezentatorul🙂 Statueta pentru documentar merge pentru Undefeated.
4.34 The Muppets introduc acrobaţiile Cirque du Soleil, executate pe fundalul imaginilor din filme celebre, ca North to Northwest, al lui Hitchcock. Numărul le-a dat probabil ceva palpitaţii celor din sală, pentru că acrobaţii au coborât de undeva din tavan, ca Spider-Man:)
4.26 Hugo e deja la al treilea trofeu, pentru editare sunet. Iată-l şi pe al patrulea, pentru mixaj sunet. The Girl with the Dragon Tatoo ia Oscarul pentru montaj. Până acum, Martin Scorsese e omul căruia i s-a mulţumit cel mai mult (la Globuri a fost Harvey Weinstein)
4.12 Octavia Spencer e atât de emoţionată când îşi aude numele la Cea mai bună actriţă în rol secundar (The Help), că are nevoie de sprijin să ajungă pe scenă, plângând. Îşi pierde puţin firea, dar nu şi umorul: „Mulţumesc Academiei că m-a pus în aceeaşi încăpere cu cei mai tari bărbaţi”. E primul Oscar din cariera ei.
4.06 Nader and Simin: A Separation e Cel mai bun film străin! (nici nu putea fi altfel) În primul moment emoţionant al serii, Asghar Farhadi dedică premiul tuturor iranienilor, pomenind de politică şi de ostilităţile care au îngropat o foarte bogată cultură veche.
Sandra Bullock a introdus premiul vorbind „în chineză cu accent german”.
4.00 În aceeaşi idee, a omagierii cinematografului, rulează un montaj cu staruri (Brad Pitt, Helen Mirren, Tom Cruise etc.) care îşi amintesc primele filme văzute în copilăria şi fascinaţia pentru ele
3.55 Costumele lui The Artist primesc un Oscar. Cameron Diaz şi Jennifer Lopez prezintă premiul. Echipa The Iron Lady e recompensată pentru machiajul aplicat lui Meryl Streep.
3.53 O pledoarie în imagini pentru „marele cinema”, cel de pe ecranele din săli şi nu de pe iPad şi telefoane, cu scene din Titanic, Avatar, Amelie, Legendele toamnei, Indiana Jones etc. Billy Crystal stă în sală, cu o pungă de popcorn în mână
3.43 Tom Hanks dă prima statuetă pe seara aceasta, pentru Cea mai bună imagine. Robert Richardson e destinatarul ei, pentru Hugo. E primul premiu pentru filmul lui Martin Scorsese, care are 11 nominalizări la Oscar. Urmează trofeul pentru Cea mai bună scenografie, oferit tot lui Hugo.
3.35 „Prezint pentru a 9-a oară Oscarurile, aşa că-mi puteţi spune War Horse” – Billy Crystal şi-a făcut intrarea. Nu fără o ironie la adresa sălii: „Distraţi-vă, pentru că nimic nu face mai bine pe timp de criză decât să priveşti nişte milionari luându-şi statuete de aur”. Intro-ul nu putea fi complet fără dans şi cânt – Crystal are versuri, ironic-afectuoase, despre fiecare film în parte
3.10 Sacha Baron Cohen a venit cum a promis: într-un Rolls Royce alb, îmbrăcat ca generalul Shabazz Aladeen, din Dictatorul (parcă a coborât de pe-un afiş), şi a vărsat „cenuşa” lui Kim Jong-Il pe tuxido-ul lui Ryan Seacrest. Victima trebuia să fie Halle Berry, dar se pare că nu era prin preajmă:) Scena filmată, mai jos. Costumul alb de dictator e creaţia lui John Galliano
3.00 O reporteriţă de la CNN zicea ceva mai devreme că Jean Dujardin e „George Clooney al Franţei”. Un ultra-compliment pentru Clooney.
Pe covorul roşu, Nick Nolte povesteşte că are o cioară acasă, Jennifer Lopez e incapabilă să se mişte într-o rochie superbă, Penelope Cruz, într-o la fel de superbă rochie, spune că „decide imediat ce îi place să îmbrace şi ce nu”, şi Cameron Diaz – că pregătitul pentru Oscar „e un proces dificil, nu e o treabă de o noapte”.
Bradley Cooper are mustaţă (şi seamănă cu Jean Dujardin). Sandra Bullock remarcă: „tot ce facem în seara asta ţine de a fi sexy”.
Pe măsură ce vor fi anunţaţi câştigătorii, îi vom sublinia cu roşu în lista nominalizărilor.
Cel mai bun film
- The Artist
- The Tree of Life
- Hugo
- Extremely Loud and Incredibly Close
- War Horse
- The Descendants
- Midnight in Paris
- The Help
- Moneyball
Cel mai bun regizor
- Michel Hazanivicus – The Artist
- Alexander Payne – The Descendants
- Martin Scorsese – Hugo
- Woody Allen – Midnight in Paris
- Terrence Malick – The Tree of Life
Cel mai bun actor
- Demian Bichir – A Better Life
- George Clooney – The Descendants
- Jean Dujardin – The Artist
- Gary Oldman – Tinker Tailor Soldier Spy
- Brad Pitt – Moneyball
Cea mai bună actriţă
- Glenn Close – Albert Nobbs
- Rooney Mara – The Girl with the Dragon Tatoo
- Viola Davis – The Help
- Meryl Streep – The Iron Lady
- Michelle Williams – My Week with Marilyn
Cel mai bun actor într-un rol secundar
- Kenneth Branagh – My Week with Marilyn
- Jonah Hill – Moneyball
- Nick Nolte – Warrior
- Christopher Plummer – Beginners
- Max von Sydow – Extremely Loud & Incredibly Close
Cea mai bună actriţă într-un rol secundar
- Berenice Bejo – The Artist
- Jessica Chastain – The Help
- Melissa McCarthy – Bridesmaids
- Janet McTeer – Albert Nobbs
- Octavia Spencer – The Help
Cea mai bună animaţie
- A Cat in Paris
- Chico & Rita
- Kung Fu Panda 2
- Puss in Boots
- Rango
Cel mai bun film străin
- Bullhead
- Footnote
- In Darkness
- Monsier Lazhar
- A Separation
Cel mai bun scenariu adaptat
- The Descendants
- Hugo
- The Ides of March
- The Girl With the Dragon Tattoo
- Tinker Tailor Soldier Spy
Cel mai bun scenariu original
- The Artist
- Bridesmaids
- Midnight in Paris
- Margin Call
- A Separation
Cel mai bun documentar
- Hell and Back Again
- If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front
- Paradise Lost 3: Purgatory
- Pina
- Undefeated
Cel mai bun scurtmetraj documentar
- The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement
- God Is the Bigger Elvis
- Incident in New Baghdad
- Saving Face
- The Tsunami and the Cherry Blossom
Cel mai bun scurtmetraj de animaţie
- Dimanche/Sunday
- The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore
- La Luna
- A Morning Stroll
- Wild Life
Cel mai bun scurtmetraj
- Pentecost
- Raju
- The Shore
- Time Freak
- Tuba Atlantic
Cea mai bună scenografie
- The Artist
- Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
- Hugo
- Midnight in Paris
- War Horse
Cea mai bună imagine
- The Artist
- The Girl With the Dragon Tattoo
- Hugo
- The Tree of Life
- War Horse
Cele mai bune costume
- Anonymous
- The Artist
- Hugo
- Jane Eyre
- W.E.
Cel mai bun montaj
- Anne-Sophie Bion şi Michel Hazanavicius, The Artist
- Kevin Tent, The Descendants
- Kirk Baxter şi Angus Wall, The Girl With the Dragon Tattoo
- Thelma Schoonmaker, Hugo
- Christopher Tellefsen, Moneyball
Cel mai bun machiaj şi coafură
- Martial Corneville, Lynn Johnston şi Matthew W. Mungle, Albert Nobbs
- Edouard F. Henriques, Gregory Funk şi Yolanda Toussieng, Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
- Mark Coulier şi J. Roy Helland, The Iron Lady
Cea mai bună coloană sonoră
- John Williams, The Adventures of Tintin
- Ludovic Bource, The Artist
- Howard Shore, Hugo
- Alberto Iglesias, Tinker Tailor Soldier Spy
- John Williams, War Horse
Cel mai bun cântec original
- Man or Muppet din The Muppets, Bret McKenzie
- Real in Rio din Rio, Sergio Mendes, Carlinhos Brown and Siedah Garre
Cel mai bun montaj de sunet
- Drive
- The Girl With the Dragon Tattoo
- Hugo
- Transformers: Dark of the Moon
- War Horse
Cel mai bun mixaj de sunet
- The Girl With the Dragon Tattoo
- Hugo
- Monyeball
- Transformers: Dark of the Moon
- War Horse
Cele mai bune efecte vizuale
- Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
- Hugo
- Real Steel
- Rise of the Planet of the Apes
- Transformers: Dark of the Moon
LIVE TEXT premiile Oscar 2012! http://t.co/ADuH77i2
m-au surprins plăcut multe dintre premii. The girl with the dragon tattoo a luat premiul pe care îl merita, dar pentru care nimeni nu îi dădea o șansă. Meryl Streep nu a mai fost amânată, ceea ce era și cazul. Multe discursuri au fost simpatice și aproape deloc pretențioase. Glumele au fost ușurele, dar programul a fost bine proporționat, după mine. Cirque du Soleil și Esperanza ( nu îi știu numele) au oferit două momente superbe, care au înlocuit cu succes plictisitoarea defilare a cântecelor nominalizate. Ce m-a enervat a fost reclama de pe HBO la două filme, în care filme care merită văzute indiferent de vârstă au fost numite vechituri. a fost total pe lângă.
Eu m-am plictisit, n-a avut nimic special gala asta. Bine, e mai coerentă decât cea de anul trecut, dar foarte monotonă şi “safe”. Cea de anul trecut mi s-a părut măcar mai vie, cu toate prostioarele lui Franco şi ale lui Hathaway. Toate montajele alea cu dragostea pentru cinema deveniseră redundante, au fost preaaa multe:) Şi unde se vede munca celor 2 (!!) echipe scenarişti plus consultanţi ai serialului „Seinfeld” în replicile lui Billy Crystal de aseară?
Nu ştiu, ori o fac complet diferit, pentru că în 84 de ani e imposibil să nu se aşeze praful pe tine, ori n-o mai fac deloc:) Chiar, ce-ar fi un an fără Oscaruri?!:)
față de anul trecut, când a fost o plicticoșenie de decernare / show tv, anul ăsta au făcut ceva progrese. dar cum spune și Florentina, nu s-a văzut mâna scenariștilor prea mult, sau dacă a fost văzută, a fost una prinsă în mânuși chirurgicale: să facem ceva haz, dar să nu deranjăm prea mult. Come on, Florin, cel mai mare clișeu posibil este să chemi Cirque du Soleil să îți facă programul. Cum spunea un francez pe twitter, azi-noapte, numerelor de circ le-a trecut vremea de foarte mult timp. Anyway, mă așteptam să fie ceva mai incisivă gazda, dar a fost destul de insipidă în schimb. Noroc cu inovațiile tehnice și pre-producția. Prestația multor actori a lăsat de dorit: Angelina Jolie vine pe scenă și își afișează un picior prin crăpătură. Pr de proastă calitate (pardon, aș fi văzut-o pe Tonciu sau Țonciu / cum o cheamă să facă așa ceva), colț cu vulgarul.
Și am mai observat ceva privitor la ce au vrut să comunice: deschiderea spre afară; îmi aduc aminte că o tanti pe post de VO spune de pe la începutul ceremoniei, că Oscaruruile din seara asta adună actori din Franța, Iran, Suedia, etc. – lucru care nu s-a întâmplat niciodată până acum. Mai mult, mi se pare că după foarte mulți ani, academicienii rezonează cu un film străin multi-îmbrățișat în afara spațiului anglofon. Până acum aveau tendința să facă notă discordantă cu trendurile, și să ia o poziție diferită, alegând de multe ori titluri dubioase. Dacă mă întrebați pe mine, eu aș fi pariat pe Bullhead, care mi se părea că rezonează mai mult cu educația hollywoodinană. Să fie de vină criza din Golf?
Și mai mult, de câteva ori am avut impresia că nu mă uit la Oscar-uri, ci la gala de închidere a Berlinalei, cu toate speech-urile politice.
So, mi s-a părut o ediție destul de atipică, Oscarurile de anul ăsta. Foarte toleranți (organizatorii americani) la tot ce vine de afară. Păi în condiții normale, nu le-ar fi scăpat nicio ocazie să facă niște glumițe la adresa francezilor (vedeți pe sărite ultimele 10 ediții, și o să îmi dați dreptate). Dar în mod ciudat, speech-urile stâlcite ale lui Hazanavecius (am uitat ce voiam să spun!) sau Dujardin (mersi… senkiu … salamaleku) au fost trecute cu vederea, îmbrățișate și multi-premiate/aplaudate. De ce? Răspunsul nu e greu de intuit!