Just one more thing… despre Columbo

0
639

A jucat unul dintre cele mai mari personaje de televiziune, un detectiv ponosit, cu haine mototolite, neutre, maro şi cravata legată neglijent, cu un trabuc în colţul gurii (oare ce ar fi făcut acum, în epoca detectoarelor de incendii?), cu părul ciufulit şi (aparent) capul în nori.

Cariera în film a lui Peter Falk a fost descrisă, în câteva cuvinte, aici. Eu aş prefera să vorbesc despre moştenirea lăsată de el în televiziune, mai exact despe minunatul detectiv Columbo, pe care l-a creat alături de scenarişti.

Columbo arăta ca un vagabond, ajungea la scena crimei şi în faţa criminalilor – mereu bogaţi, upper-class sau arivişti – care-l priveau de sus, ca şi cum era uşor de păcălit. Părea ameţit, confuz tot timpul, chiar prostănac, însă laţul pe care îl întindea criminalului era atât de larg şi de bine deghizat, încât atunci când era pregătit să-l strângă, ucigaşul habar n-avea ce i s-a întâmplat. Era incoruptibil, dar nu din cauza principiilor, ci pentru că avea dorinţe modeste, simple, şi pentru că pe el îl interesa crima şi rezolvarea ei.

Când mă uitam la Columbo primele dăţi, acum ceva ani, eram oarecum enervată: mie-mi plăceau filmele după Agatha Christie, cele în care criminalul nu era cunoscut, iar puzzle-ul crimei se alcătuia încetul cu încetul, astfel încât aveam timp măcar să mă hazardez cu o teorie. Însă Columbo a reversat formula, transformându-l pe criminalul, cunoscut de noi, în victima sa.

Mereu aceeaşi reţetă pentru majoritatea episoadelor: îl cunoaştem pe criminal, vedem crima, aparent perfectă, şi apoi Columbo intră în scenă, se agaţă de un detaliu aparent insignifiant, care nu-l lasă în pace până când nu găseşte răspunsul. Urmează o descriere a raţionamentului lui (aşa cum un villain îşi descrie planul de a cuceri lumea înainte ca eroul să scape şi să-l oprească), criminalul se crede în siguranţă – Eu înţeleg ce spuneţi, dar n-aveţi dovezi –, Columbo îi dă dreptate şi dă să plece, dar se întoarce şi spune, în timp ce-şi scarpină fruntea cu un gest inconfundabil, Just one more thing, de parcă abia atunci i-ar fi picat fisa.

Rolurile de criminal în episoadele şi filmele de televiziune cu Columbo au devenit, după puţin timp, o mostră de onoare şi de statut pentru actori. (Din ce, în acea perioadă şi până de curând, un actor de film era considerat decăzut dacă juca într-o producţie TV).

Totul a pornit de la o piesă de teatru, Prescription: Murder, de la începutul anilor ’60. Atunci a luat naştere Columbo, care în 1961, a apărut ca invitat, şi nu ca protagonist, într-un serial poliţist. Dar Falk nu îmbrăcase încă trenciul uzat al detectivului. Actorul nici nu a fost primul căruia i s-a oferit rolul odată cu apariţia seriei de televiziune. Producătorii s-au inspirat din surse diverse: Miss Marple a lui Agatha Christie, inspectorul Petrovich, din Crimă şi pedeapsă a lui Dostoievski, dar şi Sherlock Holmes. Asta nu l-a oprit pe Falk să-şi adjudece personajul.

Fun Facts: Columbo a purtat exact acelaşi costum în toate episoadele serialului, la fel şi aceeaşi cravată şi pantofi. *** Falk a ales maşina veche, Peugeot, în care călătorea Columbo prin Los Angeles. *** Steven Spielberg a regizat episodul din 1971, Murder By the Book.*** Se spune că Federico Fellini însuşi se scuza de la petrecerile organizate de el, pentru a vedea noul episod din Columbo în direct.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here