10 filme „tarantineşti” pe care Tarantino nu le-a regizat

3
447

Autor: Mădălina Moraru

Sin City, Lucky Number Slevin, Hit And Run, Shoot The Hero sau Swordfish sunt doar câteva dintre filmele care au în comun, pe lângă faptul că majoritatea sunt de acţiune, un element mult mai nuanţat: pe Quentin Tarantino (chit că diversitatea regizorală e remarcabilă).

Şi pentru a marca cei 20 de ani pe care Quentin îi are la activ în lumea cinema-ului, TotalFilm.com propune un top 50 al peliculelor în care se resimte un puternic iz tarantinesc: „50 de filme de Tarantino pe care Tarantino nu le-a regizat”. Este, după spusele lor, „cea mai sinceră formă de flatare” adusă regizorului.

Iată primele zece titluri din top:

10. Reindeer Games (2000, r. John Frankenheimer)

Avându-i în centru pe Ben Affleck, Charlize Theron şi Gary Sinise, drama nu a fost una foarte apreciată de către critici. Aflat în închisoare pentru furt de maşini, Rudy (Ben Affleck) este coleg de celulă cu Nick (James Frain), care primeşte scrisori amoroase de la Ashley (Charlize Theron), iar cei doi urmează să fie eliberaţi în aceeaşi zi. Însă Nick moare chiar cu trei zile înainte de a fi repus în libertate. Iar Rudy decide să-i ia locul şi o cunoaşte pe Ashley (de care se şi îndrăgosteşte), dar şi pe fratele acesteia, Gabriel, care plănuieşte să jefuiască un cazino în Ajunul Crăciunului.

Amprenta: Personajul interpretat de către Ben Affleck, care comandă ciocolată caldă şi plăcintă cu nuci oriunde merge (şi se străduieşte să pară un enigmatic), apare „furat” în ochii criticilor. Chiar şi lui Affleck i s-a părut că regizorul John Frankenheimer ar fi mers la cacealma.

9. Go (1999, r. Doug Liman)

O poveste despre droguri din trei perspective diferite, care începe în acelaşi supermarket din Los Angeles, unde Ronna (Sarah Polley), o vânzătoare, e convinsă de prietenul său Simon (Desmond Askew) să îi ţină locul cât e plecat în Las Vegas. Ronna este apoi abordată de către doi tineri actori în căutare de stupefiante, Adam (Scott Wolf) şi Zack (Jay Mohr), pe care îi duce la dealer-ul-prieten al lui Simon. De aici şi până la apariţia ofiţerului de poliţie Burke (William Fichtner), naraţiunea pare una dintr-acelea fără cale de întoarcere, şi respectiv fără ieşire.

Amprenta: Un grup de tineri legaţi de o afacere dubioasă cu şi despre droguri, în care fiecărui individ îi este lăsat spaţiul necesar pentru a fi în largul său, iar accentul pus de la cei mai neînsemnaţi şi până la personajele principale.

8. Amores Perros (2000, r. Alejandro Gonzalez Inarritu)

Adesea comparat cu Pulp Fiction şi văzut ca varianta mexicană a acestei pelicule, debutul regizoral al lui Alejandro Gonzalez Inarritu reuneşte un trio de crime legate între ele, cu acelaşi „loc de întâlnire”, Mexico City. Octavio locuieşte în acelaşi apartament cu fratele său şi soţia acestuia, Susanna, de care se îndrăgosteşte. Vor să fugă împreună, dar nu au bani. Daniel, un magnat, îşi părăseşte familia pentru a fi cu un model, Valeria, care suferă un accident de maşină. Iar în alt colţ, El Chivo, un bărbat în vârstă şi fară adăpost care încearcă să îşi regăsească fiica pe care nu a văzut-o de câţiva ani, e angajat de un om de afaceri pentru a-l asasina pe partenerul acestuia.

Amprenta: Structura tripartită şi lipsa liniarităţii narative par desenate în stilul lui Pulp Fiction. Există chiar şi înlocuitorul lui The Wolf, aici jucat de către El Chivo.

7. American Strays (1996, r. Michael Covert)

Avem de-a face cu un nou trio de inadaptaţi, pierde-vară şi paria ai societăţii. Genul de personaje pe care te-ai aştepta să le vezi reunite într-un film făcut de unul dintre studenţii-admiratori ai lui Tarantino. Iar aici intră în scenă regizorul Michael Covert, cel care îi aduce pe Johnny (Luke Perry), Patty Mae (Jennifer Tilly) şi Martin (Eric Roberts), alături de alţii ca ei, pe aceeaşi cărare. Cea pe care a presărat fărădelegi, depresii şi ghinioane în speranţa reinventării unui nou Pulp Fiction.

Amprenta: Un ucigaş care vinde aspiratoare, doi gangsteri care se plâng de femeile lor, în vreme ce un cadavru e ţinut de câteva zile în portbagajul acestora.

6. Haywire (2012, Steven Soderbergh)

Un thriller cu Channing Tatum, Ewan McGregor, Antonio Banderas, Michael Fassbender, Michael Douglas şi Bill Paxton. Iar în rolul principal, superstarul Gina Carano (care a insistat să-şi execute singură cascadoriile), transformată în agent guvernamental în probleme de securitate. Care după ce ajută la eliberarea unui jurnalist chinez este trasă pe sfoară şi lăsată să moară de către un apropiat de la agenţia pentru care lucrează.

Amprenta: O femeie ce caută să se răzbune, ridicată din propria cenuşă şi pe urmele bărbatului care a asuprit-o, într-un spectacol violent. Foarte asemănător cu cel al Umei Thurman din Kill Bill.

5. Get Shorty (1995, r. Barry Sonnenfeld)

Gangsteri, droguri şi un John Travolta trimis după diferiţi indivizi pentru a recupera datoriile mafioţilor. Aşa ajunge şi în Hollywood, la Harry Zimm (Gene Hackman), un regizor ratat de filme horror, pe care la început are intenţia să-l omoare dacă nu-şi recuperează banii. Însă ajunge să-l placă pe Harry, şi mai ales pe prietena acestuia (Rene Russo), pe care o recunoaşte din filmele de mâna a doua ale regizorului.

Amprenta: Chiar Tarantino a fost cel care, printre alţii, a dat start carierei lui John Travolta, datorită apariţiei actorului în Pulp Fiction. Iar Travolta îşi face şi aici rolul într-o manieră memorabilă, alături de replici uşor acide şi dezgheţate.

4. Snatch (2000, r. Guy Ritchie)

O continuare a peliculei Lock, Stock and Two Smoking Barrels din 1998, Snatch e precum un fost student care vine să-şi viziteze după câţiva ani profesorii. Doar că pe străzile lăturalnice, prost luminate şi în care crima e la ordinea zilei, ale Londrei. Iar intriga sub forma unui labirint, construită în jurul unui diamant dispărut, reuneşte personajele şi de această dată cu ajutorul regulii triunghiului în grupuri distincte. Din care fac parte prietenii şi partenerii de afaceri Turkish (Jason Statham) şi Tommy (Stephen Graham), cărora li se alătură Mickey (Brad Pitt), un ţigan boxeur.

Amprenta: Şablonul este unul evident, completat surprinzător de bine cu ajutorul „feţelor colorate” ale diverşilor criminali.

3. Swingers (1996, r. Doug Liman)

Un rom-com şi respectiv debutul lui Doug Liman în comedie, îi apropie pe Mike (Jon Favreau) şi Trent (Vince Vaughn) în ceea ce se vrea a fi o analiză psihologică a bărbatului american modern. Mike, un actor de stand-up, e părăsit de prietena sa după şase ani de relaţie şi apelează la bunul său prieten Trent, un palavragiu ce le numeşte pe femei „copii”, pentru a-l scoate din monotonia şi depresia post-despărţire, dar şi pentru a-i arăta de ce comportamentul său de gentilom a dat greş până acum. După ce colindă cluburile din Las Vegas, iar mai apoi pe cele din Los Angeles, şi duce o viaţă de noapte intensă, Mike îşi dă seama că tot ce trebuia să facă pentru a atrage atenţia doamnelor e să fie el însuşi.

Amprenta: E un film al cărui punct forte sunt dialogurile, cu foarte multe citate (foarte subtile în alte producţii) în care există un omagiu adus lui Quentin Tarantino, şi respectiv peliculei Reservoir Dogs.

2. Grosse Pointe Blank (1997, George Armitage)

Martin Blank (Joan Cusack) e un asasin plătit, intrat în depresie şi căruia nu-i mai surâde ideea că a ajuns să facă o carieră din omorât necunoscuţi. Sfătuit de psihologul său (Alan Arkin), el acceptă oferta de lucru din oraşul său natal, însă are dubii dacă să participe la reuniunea de zece ani de la terminarea liceului. Ajuns în Grosse Pointe, află că cineva încearcă să-l omoare şi că fosta sa prietenă (de care a rămas la fel de îndrăgostit) încă îi poartă pică pentru că a părăsit-o în seara balului.

Amprenta: Tema asasinului plătit picat în depresie, soundtrack-ul depăşit, dar totuşi cool, şi natura comico-violentă a situaţiilor ar putea fi cu uşurinţă decupate din universul tarantinesc.

1.Lock, Stock And Two Smoking Barrels (1998, r. Guy Ritchie)

În jargonul specific cartierelor londoneze din East End, cu unele fraze chiar subtitrate, elemente de dramă, comedie, thriller şi nişte criminali ce pun la cale afaceri care la început par să nu valoreze mai mult de-un pumn cu mărunţiş – aşa s-ar traduce debutul lui Guy Ritchie în lumea filmului.

Şi cu multe întorsături de situaţie din partea rău famaţilor Cardsharp Eddy (Nick Moran), Bacon (Jason Statham), Tom (Jason Flemyng) şi Soap (Dexter Fletcher), cărora la început le eşuează planul ce urma să le aducă bani buni, de aceea ajung să fure de la Winston (Steven Mackintosh), un dealer care se ocupă cu creşterea marijuanei.

Amprenta: Pelicula în care „reţeta Tarantino” se simte începând cu dialogurile zeflemitoare ale gangsterilor şi până la tonurile uber-cool regăsite în soundtrack.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here