Experimentul lui Francis Ford Coppola: regizorul ca DJ

0
451

Filmul e un „copil”, nu are decât o sută de ani ca artă, aşa că cei care propovăduiesc că cinema-ul a murit ar trebui să se gândească de două ori înainte să deschidă gura – a explicat Francis Ford Coppola audienţei de la convenţia Comic-Con din San Diego, unde cei din industria americană văd, în avanpremieră, fragmente din cele mai noi producţii de pe piaţă.

Coppola şi-a prezentat romance-ul gotic Twixt – la care a lucrat şi Mihai Mălaimare Jr., ca director de imagine (acum filmează The Master pentru Paul Thomas Anderson) – şi conceptul de „cinema live”, menit să aducă puţină diversitate în cinematografe. Stând la computer şi avându-i alături pe Val Kilmer şi muzicianul Dan Deacon, regizorul Naşului a proiectat zece minute din film, apoi a mixat scenele între ele, le-a scurtat, le-a lungit, le-a tăiat, în timp ce Deacon îl acompania live. Software-ul special îi permite chiar şi un „shuffle” (cu rezultate surprinzătoare, nu întotdeauna în sensul bun).

În această formulă, cu Deacon şi actorul principal alături, Coppola plănuieşte să facă un tur de o lună prin oraşele americane, unde să proiecteze Twixt în funcţie de cum simte audienţa. De la butoane, ca un DJ, cineastul va „trece direct la acţiune” sau „va prelungi tensiunea” după cum vibrează spectatorii. În plus, filmul are bucăţi de 3D, iar publicul va fi avertizat pe ecran când să şi-i pună şi când să şi-i scoată (la Comic-Con, ochelarii erau încadraţi într-o mască reprezentând figura lui Edgar Allan Poe). Coppola a menţionat că-i place 3D-ul, dar nu şi să poarte ochelarii.

„L-aş numi mai degrabă un cinema maleabil decât unul interactiv. Pentru că nu are alternative reale la plot. Aş fi putut face asta, dar l-am gândit mai curând ca un show de Halloween pe care să-l adaptez audienţei. Nu e ceva de genul «intră pe uşa asta din stânga sau pe cea din dreapta?» Şi dacă intră pe uşa din stânga, povestea să fie cu totul diferită”, a spus Francis Ford Coppola, citat de „Huffington Post”. Dacă Twixt ar fi avut deja un distribuitor, show-ul ar fi avut loc în toamnă, înainte de Halloween; în lipsa lui, s-a amânat pentru primăvara lui 2012.

A treia colaborare cu Mălaimare Jr.

Performanţa live va fi, înainte de toate, o bună ocazie să-l întâlneşti pe unul dintre cei mai mari regizori americani, pentru că întreruperile, shuffle-ul şi trecerile de la 2D la 3D te pot scoate lejer din film. Unii criticii americani se întrebau, imediat după prezentarea lui Coppola, dacă a fost vorba de „evoluţie cinematică” sau de un „experiment nebunesc”.

Twixt, filmat cu un buget de 7 milioane de dolari în apropiere de casa lui Coppola din Napa Valley, California, e povestea unui scriitor de mâna a doua (Val Kilmer) care ajunge într-un orăşel bizar pentru nişte autografe, în plină lansare a cărţii lui, şi se vede prins în nişte crime misterioase, e urmărit de fantoma unei fete (Elle Fanning) şi bântuit de spectrul lui Edgar Allan Poe (Ben Chaplin).

Ideea filmului i-a venit cineastului după un vis ciudat. „În timp ce visam chiar, mi-am dat seama că visul e poate un dar, că l-aş putea transforma într-o poveste, probabil unul coşmaresc, mă gândeam la asta chiar în timpul visului. Apoi nişte zgomote de afară m-au trezit şi am vrut să adorm înapoi şi să continui visul ca să am şi un sfârşit la poveste. Dar n-am putut să mai adorm, aşa că am înregistrat imediat pe telefon tot ce-mi aminteam. Mi-am dat seama că e un romance gotic şi că aş fi putut să-l fac chiar undeva în apropiere de casă, în loc să mă duc în altă ţară”, povestea Coppola pentru „New York Times”, toamna trecută.  Cu Twixt, Mihai Mălaimare Jr. a colaborat pentru a treia oară cu Francis Ford Coppola, după Tinereţe fără tinereţe şi Tetro.

Twixt va rula în premieră mondială la Festivalul de la Toronto, în această toamnă.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here