După controversatul Antichrist, Lars Von Trier vine cu un alt proiect care se anunţă, dacă nu mai radical, cel puţin surprinzător: Melancholia, un SF psihologic despre apocalipsă şi despre felul în care oamenii încearcă să se împace cu ideea că viaţa pe Pământ va lua sfârşit. Un subiect pentru care Hollywood-ul are un fetiş şi pe care blockbusterele l-au întors pe toate feţele; lumea filmului a ridicat aşadar din sprâncene, fie ironic, fie a uimire.
Filmările au avut loc astă-vară, cu o distribuţie de invidiat: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, John Hurt, Charlotte Rampling, Alexander Skarsgaard, Stellan Skarsgaard şi Udo Kier. Lansarea filmului e plănuită pentru Cannes-ul din 2011, deşi nu e sigur că Lars Von Trier nu va ezita după experienţa din 2009, când a fost huiduit pentru Antichrist.
„In Melancholia, încep cu sfârşitul. Pentru că interesant e nu ce se întâmplă, ci cum se întâmplă. Deci, începi prin a vedea lumea prăbuşindu-se, apoi vezi povestea invers…. În felul acesta, n-o să fie nevoie să stai şi să-ţi dai cu părerea despre ce o să urmeze, ci o să pătrunzi la alte niveluri şi o să devii interesat de imagini şi de univers – aşa îmi imaginez eu filmul”, a declarat regizorul, citat de ziarul „Politiken”.
Kirsten Dunst joacă rolul surorii depresive a lui Charlotte Gainsbourg, care, primind vestea coliziunii inevitabile a planetei şi sfârşitul lumii, îşi protejează nepoţelul povestindu-i despre un loc secret unde se poate ascunde. John Hurt va fi tatăl celor două surori, iar Alexander Skarsgaard (True Blood), soţul ei. „Lars ne dirijează fără repetiţie şi dă viaţă lucrurilor, în felul acesta. E o continuă provocare pentru mine. E o anume poezie în felul în care torturează femeile”, a povestit Kirsten Dunst despre celebrele metode de lucru ale cineastului, pentru ziarele daneze.
Pentru depresivul Lars Von Trier e vorba, din nou, de exorcizarea unor spaime din copilărie, pentru că povestea e inspirată de felul în care a perceput el ameninţarea cu războiul nuclear. La asta se adaugă fascinaţia pentru experienţele extreme şi pentru felul în care funcţionează psihicul uman.
Şi pe partea vizuală, filmul se anunţă interesant. Potrivit producătorului Peter Aalbaek Jensen, va fi o combinaţie de imagerie cinematografică spectaculoasă cu stilul de filmare Dogma.