„Chuck Norris vs. Communism”: casetele Irinei-Margareta Nistor, subiect de film

3
281

Cine-a făcut nopţi albe în jurul unui video, la filme trase prost pe casete VHS şi dublate întotdeauna de aceeaşi voce, poate fi personaj în Chuck Norris vs. Communism. Documentarul regizat de Ilinca Călugăreanu culege poveşti despre circuitul filmelor străine în Epoca de Aur, când programul TV dura două ore, iar în cinematografe rulau filme de propagandă.

Personajul central va fi criticul Irina-Margareta Nistor, cea care a dublat, cu mijloace rudimentare, mai bine de 5000 de casete video, în anii 80. A spune acum că vocea ei e „inconfundabilă” e deja un truism.

Cum Chuck Norris era extrem de popular printre „videofilii” României comuniste, titlul filmului a venit firesc, explică Ilinca Călugăreanu într-un scurt interviu pentru Filmreporter.ro. Regizoarea locuieşte la Londra şi a studiat antropologia şi documentarul la Universitatea din Manchester.

Filmul va combina imaginile obţinute pe teren cu cele de arhivă, secvenţe din filmele dublate de Irina Nistor şi animaţie. Filmările încep pe 12 martie, la Bucureşti. Între timp, echipa caută suport pentru a acoperi costurile de circa 80.000 de euro.

„A fost un act de micro-rezistenţă”

Filmreporter.ro: De ce Chuck Norris vs. Communism? Şi de la ce a pornit ideea documentarului?

Ilinca Călugăreanu: În noiembrie, anul trecut, am întalnit-o pe Irina Nistor la un festival de film din Londra. Auzindu-i vocea, mi-am amintit de primele filme pe care le-am văzut când eram mică şi de întreaga atmosferă secretă şi magică din jurul oricărei vizionări de atunci.

Spunându-le altor colegi londonezi despre Irina, mi-am dat seama că povestea casetelor reprezintă un moment fascinant din istoria recentă a României, un moment puţin surprins în film şi care, pe lângă rezonanţa puternică din ţară, are relevanţă şi pentru un public străin. Astfel am început colaborarea cu Irina Nistor care, cu multă generozitate, ne-a ajutat la dezvoltarea proiectului.

Titlul filmului îşi are originea tot într-o discuţie cu Irina. Vorbind despre filmele cele mai populare din acea perioadă, Irina mi-a spus că Chuck Norris, Van Damme şi Bruce Lee erau cei mai iubiţi şi asta poate şi pentru că, la un anumit nivel, ei reprezentau eroii care ar fi putut să caştige în orice luptă, chiar şi în cea împotriva regimului de atunci – aşa că Chuck Norris împotriva comunismului mi s-a părut un titlu mai mult decât potrivit.

În esenţă, filmul este despre rezistenţă şi despre creativitate în faţa unui regim opresiv. Vizionarea filmelor traduse de Irina Nistor, deci şi a celor cu Chuck Norris, reprezenta un act de micro-rezistenţă, dacă putem să-i spunem aşa, la regimul de atunci şi astfel, fără să o ştie, Chuck Norris a ajuns să fie un oponent al comunismului.

Pe ce se va axa? Pe circuitul casetelor pe sub mână, în comunism, sau pe felul în care ajungea Irina Nistor să le traducă? Va fi un portret al ei?

Chuck Norris vs Communism se va axa pe întreg fenomenul casetelor – aducerea casetelor în ţară, traducerea, distribuţia, vizionările nocturne, „cluburile video”, etc. Filmul o va avea pe Irina Nistor ca subiect principal, dar va folosi multe alte voci pentru a reconstrui povestea casetelor, precum şi contextul mai larg al ultimilor ani ai comunismului în România.

Veţi face legătura şi cu felul în care se petreceau lucrurile în ţările comuniste vecine?

Încă nu am hotărât dacă vom menţiona situaţii similare din ţările vecine. Vom lăsa interviurile să ne ghideze înspre teritorii şi idei noi.

Ce materiale aveţi la dispoziţie pentru moment?

În momentul de faţă, ne aflăm încă în pre-producţie. Adunăm casete traduse de Irina, informaţii, amintiri, poveşti şi arhivă pentru a fi cât mai pregatiţi pentru filmările de luna viitoare.

Aveţi un site în care le cereţi sprijin celor care au casete şi poveşti din vremea aceea. Aţi primit deja mesaje?

Filmul are un website (www.chucknorrisvscommunism.co.uk) precum şi o pagină de Facebook, unde i-am cunoscut pe câţiva dintre cei care vor apărea în film. După căutari intense, am găsit o serie de bloguri şi forumuri cu amintiri despre Irina şi filmele de atunci, prin ele am găsit alţi potenţiali participanţi. În acelaşi timp, am avut norocul ca o serie de bloguri şi site-uri mai mari de film să scrie despre proiect şi astfel am primit noi mesaje. Dar încă suntem în căutare de amintiri şi casete şi ar fi minunat dacă cititorii voştri ar dori sa ne contacteze în urma acestui articol.

Înţeleg că începeţi producţia pe 12 martie. Unde veţi filma, mai exact? Şi pe cine?

Filmările vor începe în 12 martie în Bucuresti, dar vom călători şi în alte oraşe din ţară unde avem programate interviuri. În această etapă filmăm interviuri cu Irina şi cei implicaţi direct în aducerea casetelor în ţară, multiplicare şi distribuţie, precum şi o serie de „consumatori” VHS din acea perioadă, actori, regizori de film, critici şi jurnalişti.

Interviurile sunt ingredientul de bază al filmului, dar alături de ele vom folosi arhiva din acea perioadă, fragmente din filmele traduse de Irina şi animaţie. Lucrăm cu o animatoare foarte talentată, Nandita Jain, care ne va ajuta să reconstruim momente importante menţionate în interviuri dar şi să reprezentam creşterea în amploare a fenomenului în anii ’80.

Cum veţi proceda cu drepturile de autor din fragmentele de film difuzate? Pentru că bănuiesc că nu le veţi putea lua de oriunde.

Avem o mică echipă care se ocupă cu problemele de copyright. Sperăm să reuşim să folosim fragmente din cât mai multe filme, dar evident asta influenţează şi bugetul final al filmului.

De ce buget aveţi nevoie?

Bugetul de care avem nevoie se află undeva între 50.000 şi 70.000 de lire sterline, şi aceasta în mare parte datorită copyright-ului pentru filme şi pentru arhivă.

Chuck Norris vs Communism from ilinca calugareanu on Vimeo.

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here