„Rămâi cu mine”. Sau nu?

3
188
Iulia Lumânare şi Aureliu Surulescu
Iulia Lumânare şi Aureliu Surulescu

HBO s-a aventurat vara aceasta într-un nou proiect de cursă lungă, un serial TV despre relaţii care se fac şi se desfac pe parcursul a 13 episoade. Sezonul întâi din Rămâi cu mine debutează pe 1 decembrie, ora 20.00, cu două episoade în premieră, apoi continuă din 8 decembrie, în fiecare duminică, de la ora 20.00.

E o comedie romantică importată din Israel (titlul original, Matay nitnashek, serial de succes lansat în 2007), regizori sunt Constantin Popescu (cel care a realizat sezonul al doilea din În derivă) şi Mihai Bauman, iar cea care a transferat poveştile de cuplu în Bucureştiul de azi este Lia Bugnar.

E un Bucureşti glossy pe care îl văd probabil doar turiştii plimbaţi prin centrul oraşului; filmat din unghiuri alese cu grijă, cu oameni eleganţi şi apartamente ca-n revistele deco, maşini luxoase, restaurante cochete. Însă, oricât s-ar fi străduit regizorii, locurile în care poţi filma o panoramă fără să te trădeze un bloc deprimant sunt câteva şi mereu aceleaşi. În primele trei episoade, cel puţin, cadrele de legătură, care se repetă, sunt imagini de la Casa Presei, Aviatorilor, Casa Poporului, câteva zone din Romană şi Victoriei.

„Am căutat să obţinem cele mai frumoase părţi din Bucureşti. Serialul nu merge în direcţia realismului aşa, întunecat, mai ales pentru că personajele vin din zona aceea medie, upper middle, spre care toţi tindem. Am încercat să înfrumuseţăm mediul, să fie altfel. E un pic aspiraţional, da”, spune unul dintre cei doi regizori, Mihai Bauman.

„E un serial scump. Se va vedea cu ochiul liber”

Efortul de producţie pentru Rămâi cu mine a fost considerabil. În cele 11 săptămâni de turnaj, echipa a filmat în 57 de locaţii, cu 70 de actori şi peste 600 de figuranţi care au purtat mai mult de 400 de costume. „E un serial scump. Se va vedea cu ochiul liber. Se va vedea din locaţii, din costume, din atenţia pentru detalii, din numele mari din distribuţie. E un serial făcut cu multă grijă. Eu am făcut şi telenovele şi ştiu ce înseamnă. Acolo ţi se cere maximă eficacitate pe minimum de buget. Aşa că trebuie maximă inventivitate. La o telenovelă se filmează 25 de pagini pe zi, iar la un film din acesta, două pagini pe zi. Lumea, poate ipocrit, poate onest, dispreţuieşte telenovela. Dar aşa e genul, aşa e construcţia lui, există şi o teorie a genului”, explică Bauman, care a regizat seriale TV ca Vocea inimii, Clanu’ Sprânceană şi Narcisa Sălbatică.

Antonia Ionescu şi Andi Vasluianu
Antonia Ionescu şi Andi Vasluianu

S-a lucrat cu două echipe conduse de cei doi regizori, pe secvenţe, în paralel. „Nu am preluat nimic, ca stil, nici din serialul israelian, nici din cel unguresc.  A fost o interpretare a noastră. Am vrut un stil de filmare cât mai viu, cu camera în mână, uneori – nu, nu e deranjant, nu este nici Dogma daneză – dar am vrut să dăm senzaţia de prezenţă”, detaliază regizorul.

Castingul în sine a însemnat probe cu circa 500 de oameni. În final, capete de afiş au rămas Iulia Lumânare, în rol de tânără cu o carieră în publicitate, care se îndrăgosteşte de personajul lui Aureliu Surulescu, un bărbat superb din high-class-ul bucureştean, Andi Vasluianu, pe post de soţ care minte cu o nonşalanţă de invidiat, Antonia Ionescu, soţia lui, Cosmina Stratan – care duce cumva mai departe partitura din După dealuri, în rol de lesbiană declarată, Monica Ciută – femeia care-şi caută cu disperare un iubit şi face cele mai neinspirate alegeri, Lucian Ifrim, bărbatul timid care se înamorează de ea, şi Andreea Gheorghe, o tânără manipulatoare.

Între cei opt se întâmplă diverse permutări şi, până la finalul sezonului, masa de joc va arăta cu totul altfel. Roluri mai mici au Nataşa Raab, Paul Ipate, Ioana Blaj, Nicole Duţu, Nicodim Ungureanu, Stela Popescu, Magda Catone sau William Hope (Sherlock Holmes, The Whistleblower).

„Ce-mi place la povestea asta e că personajele au o vârstă apropiată de a mea, aproape toate au între 30 şi 40 de ani. Şi toate trăiesc un punct de cotitură, au un middle life crisis. Bine,  poate puţin cam devreme pentru unii, dar viaţa de mijloc e interpretabilă, fiecare o simte la momentul potrivit. Toate relaţiile lor se schimbă. Ori se naşte altă poveste de iubire, ori se termină una, ori unul dintre parteneri experimentează. Noi aici le prindem, în momentul lor de cotitură”, adaugă Mihai Bauman.

Monica Ciută şi Lucian Ifrim
Monica Ciută şi Lucian Ifrim

Un soap opera mai alert

Primele trei episoade din Rămâi cu mine au fost difuzate pentru jurnalişti la Palazzo Lido din Bucureşti, în prezenţa unora dintre realizatori şi actori (au lipsit trei voci importante: regizorul Constantin Popescu, scenarista Lia Bugnar şi actorul Andi Vasluianu). Director de imagine a fost Liviu Mărghidan, coloana sonoră a fost compusă de trupa Byron, iar producţia a fost asigurată de Film Factor.

Debutul serialului e stângaci, în cel mai bun caz. E un soap-opera ceva mai alert şi concentrat ca acţiune, croit pe acelaşi calapod cu serialele TV româneşti obişnuite (la kilometri distanţă de producţiile HBO din State). Avem prim-planurile stăruitoare, tipologiile caricaturale (de pildă, Monica Ciută are de jucat „urâta” de serviciu, de care se râde sarcastic sau compătimitor, după caz), situaţii artificiale sau potenţial delicate, prost gestionate (vezi „descinderea” celor două femei jucate de Monica Ciută şi Antonia Ionescu într-un club,  masajul întrerupt al Cosminei Stratan, blind date-ul de la hotel), spaţiile aseptice şi impersonale (apartamentele arată ca-n cataloagele Ikea), glumele străvezii etc.

Personajul cel mai nuanţat – cât de cât – în primele trei episoade e cel al Iuliei Lumânare, o tânără de 23 de ani cu o carieră în publicitate care face o pasiune pentru David (un bărbat scos, la propriu, din revistele de fashion – Aureliu Surulescu, fost model, actor non-profesionist altfel destul de inexpresiv) care o iubise pe ascuns în liceu. Bărbat căruia i se întâmplă o tragedie (tratată dubios în scenariu) care-i scurtcircuitează viaţa şi posibila relaţie cu ea. În momentele de depresie, Eva îl cheamă la ea pentru partide de sex consolatoare pe Adi (Vasluianu), căsătorit şi cu copii. La filmări, Iulia Lumânare a simţit nevoia să se „bată” pentru personajul ei, care risca să devină antipatic.

„După ce am luat castingul şi am început probele pe scenariu, ne întrebam cu toţii: Băi, ce-i cu Eva asta? De ce ajunge să facă unele lucruri? Îmi place personajul meu tocmai din pricina asta, că nu e clişeistic şi că e puţin paradoxal. Şi devine pe undeva complicat. Cum facem să nu pară frivolă, să nu devină antipatică? Să nu ridici din sprânceană la ea? De asta spun că mi-am apărat personajul, pentru că Eva, cel puţin din scenariu – şi eu, structural sunt aşa, mai patronizing  – avea tendinţa să devină bitchy. Mihai a avut în mod special grijă de asta şi toate secvenţele de conflict sunt rezolvate paradoxal, cumva, adică nu joc ce spun pe gură, pentru că ar fi riscat să devină antipatică”, spune Iulia. „Depinde ce-ţi propui la începutul proiectului, iar noi ne-am propus să-ţi placă Eva”, adaugă ea.

Cosmina Stratan
Cosmina Stratan

Stratan: „Era singurul personaj care nu semăna deloc cu mine”

Lucrul cu doi regizori, fiecare cu propria viziune asupra personajelor, putea fi debusolant. Nu şi pentru Iulia Lumânare, structural conflictuală. „Au fost situaţii în care venea unul, îmi spunea ce vrea, apoi filmam sau repetam şi venea celălalt şi îmi spunea altceva. Auziţi, nu vreţi voi să vorbiţi şi să vă puneţi de acord? Dar mie asta mi-a plăcut foarte tare, de fapt, pentru că îmi spuneam şi eu punctul de vedere, pe lângă cei doi, şi ajungeai să-ţi vezi personajul din mai multe perspective. Poate fi debusolant, dar eu am lucrat foarte bine aşa”, explică actriţa.

Pentru Cosmina Stratan, a fost prima experienţă pe platourile unui serial de televiziune. Şi o mare surpriză să fie chemată la probe tocmai pentru rolul Dorinei, o maseuză, lesbiană declarată. „M-a impresionat de la început faptul că am fost chemată la audiţie pentru Dorina. Era singurul personaj care nu semăna deloc cu mine, aşa că provocarea mi-a fost lansată încă de la casting. Dorina e o femeie specială, cu o inteligenţă foarte matură, combinată cu un spirit de adolescentă. De la concluzia asta am început să caut tot soiul de contradicţii în ceea ce o priveşte. M-a ajutat şi faptul că am avut patru luni la dispoziţie să o descopăr şi să mă obişnuiesc cu ea”.

Rămâi cu mine rămâne cu aspiraţia de a nu fi exact ceea ce este. Deşi, în mod neaşteptat, simţi nevoia, după trei episoade, să vezi ce se întâmplă mai departe cu cei opt, aşa schiţe de oameni cum sunt ei. Drogul soap opera.

 

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here