Cea de-a noua ediţie a festivalului Making Waves – New Romanian Cinema, cel mai important eveniment de gen dedicat filmului autohton în SUA, va avea loc la Film Society of Lincoln Center, între 4 şi 8 decembrie, și la Jacob Burns Film Center din New York, între 5 şi 10 decembrie. Biletele pentru festival vor fi puse în vânzare pe 30 octombrie, pe www.filmlinc.com.
Descriind selecţia de filme, directorul artistic al festivalului, Mihai Chirilov, pornește de la celebrele cuvinte ale lui William Faulkner: „Trecutul nu moare niciodată”. Şi nici măcar nu e trecut. „S-au scurs 25 de ani de la căderea comunismului, dar pentru cele mai multe filme din program, de la Quod Erat Demonstrandum la Sunt o babă comunistă, Viktoria şiRoxanne, trecutul e o afacere neterminată, dovadă că istoria recentă a României a lăsat o urmă permanentă în conştiinţa noastră colectivă. Atunci când nu pun în discuţie istoria, filmele româneşti îmbrăţişează prezentul şi încearcă să se elibereze de fantomele trecutului, adresând o întrebare fundamentală: putem oare să le lăsăm vreodată cu adevărat în urmă? A noua ediţie a Making Waves oferă câteva răspunsuri posibile”, spune Chirilov.
Selecţia de filme care tratează istoria recentă – Quod Erat Demonstrandum (r. Andrei Gruzsniczki), Sunt o babă comunistă (r. Stere Gulea), Roxanne (r. Valentin Hotea) şi coproducţia româno-bulgară Viktoria (r. Maya Viktova), unul dintre cele mai originale filme despre himera comunistă – e completată de Al doilea joc, originala reflecţie a lui Corneliu Porumboiu despre relaţia cu propriul nostru trecut (Premiul pentru cel mai bun film românesc la TIFF), Câinele japonez (r. Tudor Cristian Jurgiu), care reprezintă România în cursa pentru Oscar, şi documentarul Bucureşti, unde eşti? (r. Vlad Petri), dedicat protestelor de stradă din 2012.
„Tonalitatea celor mai recente pelicule româneşti e mai puţin critică, mai atenuată şi parcă mai tolerantă faţă de istoria recentă”, declară Corina Şuteu, preşedintele festivalului, „dar realitatea îşi continuă, în România, dialogul consistent cu filmul. La fel şi noi, cu Making Waves, un proiect ai cărui susţinători privaţi cred cu tărie că a oferi artelor o voce este singura şi adevărata cale de scăpare”.
Un portret îi va fi dedicat regizorului Stere Gulea, a cărui carieră cinematografică se întinde de-a lungul a 40 de ani şi include zece filme. Binecunoscut pentru adaptările sale literare (printre care şi una după cartea Hertei Müller, Încă de pe atunci vulpea era vânătorul), Stere Gulea a scris şi regizat unul dintre cele mai puternice filme despre Revoluţie, Stare de fapt. Making Waves îl omagiază prin proiecţia celui mai recent titlu din filmografia sa, Sunt o babă comunistă, şi a filmului Moromeţii.
Selecția include şi un program dedicat celor mai bune scurtmetraje româneşti recente, majoritatea titlurilor fiind prezentate în cadrul Zilelor Filmului Românesc de la TIFF: Trece și prin perete (r. Radu Jude), Cai putere (r. Daniel Sandu), Ela, Panda și Madam (Andrei Ştefan Răuţu), Tatăl nostru (r. Sergiu Lupșe), Plimbare (r. Mihaela Popescu), Kowalski (r. Andrei Crețulescu) şi Să mori de dragoste rănită (r. Iulia Rugină).
Invitaţii speciali ai acestei ediții sunt regizorii Stere Gulea, Tudor Cristian Jurgiu, Vlad Petri și Daniel Sandu, actorii Ana Ularu şi Florin Piersic jr. și producătoarea Velvet Moraru. Lor li se alătură Vladimir Tismăneanu, profesor de ştiinţe politice la University of Maryland (College Park) şi autor al multor lucrări despre istoria comunismului, şi Marius Stan, politolog şi redactor-şef al revistei History of Communism in Europe, care vor prezenta filmele Roxanne şi Quod Erat Demonstrandum.
Making Waves continuă programul special „Creative Freedom through Cinema”, dedicat relaţiei dintre artă şi politică în Europa de Est, precum şi importanţei artei în dezbaterea subiectelor controvesate şi a instituirii unui dialog în jurul unor probleme actuale. Tema acestui an sunt drepturile LGBT, ilustrate prin două filme extrem de provocatoare, ambele provenind din țara invitată la această ediție, Rusia: Călătorie de iarnă (r. Serghei Taramajev şi Liubov Lvova), respectiv Copii 404 (r. Pavel Loparev şi Askold Kurov). Legislaţia recent adoptată în Rusia, extrem de restrictivă în ceea ce priveşte minorităţile sexuale, a stârnit controverse explozive în jurul acestui subiect, spre deosebire de România, unde discursul public este încă timid.
Proiecţiile celor două producţii ruseşti vor fi însoţite de o sesiune de discuţii cu artişti şi intelectuali din România, Rusia şi SUA, printre care se va număra scriitorul, conferenţiarul şi activistul Andrew Solomon. Acest program special este curatoriat în parteneriat cu Evgheni Gusyatinskiy, critic de film şi selecţioner al Festivalului de Film de la Rotterdam, şi prezentat cu sprijinul Trust for Mutual Understanding.
Un alt eveniment special îi este dedicat artistei Hedda Sterne, cunoscută drept singura femeie din grupul expresionist abstract Irascible 18 şi soţia lui Saul Steinberg, celebrul ilustrator de origine română, care a colaborat cu The New Yorker. Născută în 1910 în România, a fugit din ţară în 1941, stabilindu-se în Statele Unite, unde lucrările sale şi-au găsit ulterior calea spre colecţiile unor muzee cum ar fi MoMA, National Gallery of Art, National Museum of Women in Arts. Operele pe care le-a lăsat în urmă în atelierul din Bucureşti, îngrijite timp de peste 50 de ani de către buna ei prietenă, artista Medi Wechsler Dinu, au fost de curând redescoperite de către Cosmin Năsui, director al PostModernism Museum, care va împărtăşi în premieră lucrările timpurii ale lui Sterne şi mărturiile lui Wechsler Dinu.
Pentru al treilea an consecutiv, Making Waves oferă Bursa Alex Leo Şerban, în parteneriat cu Festivalul Internaţional de Film Transilvania. Bursierul din acest an este criticul de film Andrei Rus, editor al revistei Film Menu, iniţiatorul unui club de film găzduit de Universitatea Naţională de Teatru şi Film din Bucureşti şi lector în cadrul aceleiaşi universităţi.
Festivalul este organizat de Film Society of Lincoln Center şi Romanian Film Initiative.