Sergei Loznitsa aduce „Maidan-ul” la București

0
430

Maidan_Sergei Loznitsa

Unul dintre cele mai fierbinți subiecte ale momentului va fi discutat la București de un martor direct al evenimentelor din Piața Independenței din Kiev: regizorul Sergei Loznitsa. Prezent la prima ediție cu My Joy (2010), regizorul revine Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie) cu Maidan, un documentar despre protestele din Ucraina, lansat anul acesta la Cannes.

Împreună cu doi cameramani, Loznitsa a surprins momente unice din culisele conflictelor care au dus la moartea a câtorva zeci de oameni. Extrem de vocal împotriva lui Vladimir Putin, Sergei Loznitsa declara la Cannes că regimul de la Moscova duce o „campanie de teroare” împotriva celor care i se opun, unul dintre ei fiind regizorul Oleg Sentsov, arestat de câteva luni de serviciile secrete rusești.

Loznitsa s-a născut în Belarus, a crescut la Kiev și a studiat la Institutul Cinematografic de Stat din Rusia. Timp de mai mult de zece ani, începând din 1996, a călătorit prin Rusia și a regizat 12 documentare multi-premiate. Primul lungmetraj de ficțiune, My Joy, l-a adus în competiție la Cannes. A revenit cu In the Fog (2012), care a câștigat Premiul FIPRESCI și l-a confirmat ca pe una dintre cele mai importante voci ale cinema-ului contemporan.

Despre cenzură și artă în zone de conflict va vorbi și Radu Mihăileanu, renumitul cineast român stabilit în Franța. Acesta va introduce documentarul pe care l-a produs, Caricaturistes – Fantassins de la démocratie, regizat de Stéphanie Valloatto și lansat într-o proiecție specială la Cannes. Pornind de la prietenia sa cu celebrul Plantu, caricaturistul „Le Monde” de mai bine de 40 de ani, Mihăileanu a avut ideea unui documentar în care artiști din diferite colțuri ale lumii să povestească despre lupta lor cu democrația, prin caricaturi. Alături de Plantu, în film apar alți 11 „infanteriști ai democrației” din Rusia, Tunisia, SUA, Burkina Fasso, China, Algeria, Coasta de Fildeș, Venezuela, Israel și Palestina. În Rusia, de pildă, Mihail Zlatkovsky, interzis de regimul lui Putin, lucrează ca șofer clandestin de taxi.

Din Ucraina vine și șocantul The Tribe, regizat de debutantul Miroslav Slaboșpițki și distins cu Marele Premiu al secțiunii Semaine de la Critique. Acțiunea se petrece într-o școală pentru surdo-muți, actorii sunt non-profesioniști surdo-muți, iar filmul nu conține nici dialog, nici subtitluri. Un tânăr ajunge în internatul acestei școli și intră în vizorul unei găști care se ocupă cu prostituția. După ce se îndrăgostește de una dintre fete, încearcă să spargă regulile lumii brutale și absurde în care a intrat. „The Tribe nu prea seamănă cu nimic din ce ai văzut până acum”, semnala „Film Comment”, adăugând: „A fost cel mai surprinzător, mai inventiv și mai tulburător film de anul acesta, de la Cannes”.

Un alt subiect fierbinte pe agenda lumii este abordat în Timbuktu, de Abderrahmane Sissako, câștigător al Premiului Juriului Ecumenic la Cannes și propunerea Mauritaniei la Oscar. Pornind de la o știre despre un cuplu omorât cu pietre pentru vina de a fi avut copii în afara căsătoriei, Sissako urmărește transformările din țara sa natală, Mali, după venirea islamiștilor fundamentaliști. În Timbuktu, altădată un oraș bogat în tradiții, tinerii fanatici înarmați au interzis plăceri simple, ca muzica sau fotbalul, și veghează agresiv la păstrarea regulilor impuse în special femeilor. „Filmul i-ar putea ajuta pe oameni să înțeleagă ce se petrece acolo”, a declarat Sissako la Cannes, făcând referire la gruparea radicală ISIS. Timbuktu este cel de-al treilea film al său proiectat la Cannes, după Waiting for Happiness (2002) și Bamako (2006).

Ediția a cincea a Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc între 24 și 30 octombrie, la Cinema Studio, Patria și Elvira Popescu.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here