65 de premiere mondiale la Veneţia. Ce filme vor face zarvă

0
148

Festivalul de la Veneţia începe astăzi şi, după lista invitaţilor, pare cea mai triumfală din ultimii ani, un fel de „la revedere” fastuos din partea lui Marco Mueller, cel care a dirijat evenimentul de pe insula Lido timp de opt ani. Dacă e să ne luăm după zvonurile din presa internaţională, directorul artistic ar fi primit o ofertă generoasă din partea Festivalului de la Roma – care are nevoie de o voce influentă ca să se poată ridica – şi se gândeşte să o accepte.

În orice caz, Veneţia de anul acesta s-a întrecut pe sine la capitolul glamour. Ar urma să debarce (la propriu) pe covorul roşu George Clooney (care deschide festivalul cu The Ides of March), Madonna, Keira Knightley, Kate Winslet, Monica Bellucci, Evan Rachel Wood, Vincent Cassel, Colin Firth, Al Pacino, Michael Fassbender, Christoph Waltz, Willem Dafoe, John Hurt, James Franco, Marisa Tomei, Paul Giamatti, Philip Seymour Hoffman, David Cronenberg, Steven Soderbergh. Numai Roman Polanski va urmări de acasă reacţiile la Carnage, cel mai recent film al său, selecţionat în competiţie – povestea unor cupluri care sfârşesc prin a se hărţui după o banală altercaţie între copiii lor în parc.

Guest list-ul select şi faptul că vor fi 65 de premiere mondiale, multe dintre ele râvnite de majoritatea festivalurilor, aduce şi mai multă presă pe Lido, scrie „Variety”. Peste 100 de jurnalişti de limbă chineză şi-au luat acreditare, iar numărul britanicilor şi al canadienilor interesaţi de eveniment a crescut considerabil.

România nu are nici un film în festival, însă Monica Bîrlădeanu va fi la Veneţia cu Maternity Blues, un film de Fabrizio Cattani proiectat în secţiunea Controcampo Italiano. Actriţa joacă rolul uneia dintre cele patru femei internate într-un spital de psihiatrie după ce şi-au ucis copiii, din cauza depresiei post-partum. Mai multe, aici.

Juriul de anul acesta e prezidat de Darren Aronofsky, care va decide cui îi revine Leul de Aur alături de regizorii Todd Haynes (I’m Not There), André Techiné, Mario Martone, actriţa Alba Rohrwacher, muzicianul David Byrne (fost membru în Talking Heads) şi artista vizuală finlandeză Ejia-Liisa Ahtila.

Mai jos, lista completă a titlurilor din competiţie şi din afara ei. Întâi de toate, însă, o trecere în revistă a filmelor pentru care jurnaliştii se vor înghesui la Veneţia, până pe 10 septembrie:

The Ides of March

Prima seară la Veneţia îi aparţine lui George Clooney şi al său The Ides of March, un thriller politic despre un tânăr purtător de cuvânt (Ryan Gossling) care devine conştient de dedesubturile murdare ale politicii în timpul campaniei pentru alegerile prezidenţiale. Clooney joacă rolul candidatului, iar în distribuţie are câteva nume mari: Philip Seymour Hoffman, Paul Giamatti, Marisa Tomei, Jeffrey Wright şi Evan Rachel Wood. Scenariul e scris de Clooney împreună cu Grant Heslov (The Men Who Stare at Goats), după o piesă de Beau Willmon, numită „Farragut North” şi pusă în scenă pe Broadway.

E al patrulea film al lui Clooney şi e interesant de văzut cum a evoluat ca regizor.

A Dangerous Method

Carl Jung, mentorul său, Sigmund Freud, şi frumoasa Sabina Speilrein, într-un triunghi amoros turbulent şi tulburător dirijat de David Cronenberg. A Dangerous Method are la bază o piesă din 2002, „The Talking Cure”, scrisă la rândul ei după o carte de non-ficţiune, de John Kerr, A Most Dangerous Method (1993). În rolurile principale, Michael Fassbender, Keira Knightley şi Viggo Mortensen (la a treia colaborare cu Cronenberg). Plus Vincent Cassel.

Carnage

Roman Polanski s-a recuperat rapid după scandal şi a turnat un film bazat pe o piesă de Yasmina Reza, „God of Carnage”, premiată cu Tony în 2009. E vorba despre două cupluri din Brooklyn care se întâlnesc ca să-şi explice incidentul dintre copiii lor, la locul de joacă, şi sfârşesc prin a se insulta şi răni ei înşişi. Dacă Polanski nu e un argument suficient, atunci e distribuţia: Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz şi John C. Reilly.

W.E.

Madonna aduce două femei, jucate de Andrea Riseborough şi Abbie Cornish, într-o istorie despre mariaj, dorinţe şi iubiri neîmplinite. W.E este o ficţiune inspirată de idila dintre regele Edward al VIII-lea şi Wallis Simpson, care a dus la abdicarea acestuia. În paralel, o altă femeie, căsătorită cu un rus din garda monarhului, se simte prinsă într-un mariaj nefericit. „M-a intrigat dintotdeauna povestea unui rege care îşi lasă tronul pentru o femeie. Am vrut să o spun dintr-un punct de vedere modern şi am creat povestea lui Wally, o tânără prinsă într-un mariaj nefericit”, scrie Madonna pe site-ul festivalului.

Scenariul e scris împreună cu Alex Keshishian (Truth or Dare), iar partenerii celor două actriţe sunt James D’Arcy şi Oscar Isaac.

Wuthering Heights

Presa britanică se întreba recent de ce ar mai fi nevoie de adaptări la „Răscruce de vânturi”, „Jane Eyre” sau „Mândrie şi prejudecată”, însă au găsit răspunsul, cel puţin în ce priveşte cartea lui Emily Bronte, în faptul că nici una nu a fost chiar grozavă. Andrea Arnold (Red Road, Fish Tank) vine, după spusele producătorilor, cu o variantă în care „factorul Twilight” a fost de mare ajutor. Indiferent ce-o fi însemnând asta, de la Arnold avem speranţe mari, iar filmul cu tentă goth îi are în rolurile lui Catherine şi Heathcliff pe Kaya Scodelario şi James Howson.

Tinker, Tailer, Soldier, Spy

Romanul lui John le Carré din 1974 ajunge pe ecrane în regia lui Tomas Alffredson şi cu un cast de invidiat: Gary Oldman, Colin Firth şi Tom Hardy. Personajul central este un fost agent, George Smiley, rechemat să vâneze o „cârtiţă” din sânul celui mai înalt eşalon al serviciului MI6, care le vindea informaţii sovieticilor. Filmul se va lansa în cinematografe la sfârşitul anului.

Dark Horse

Todd Solondz revine cu o dramă despre doi tineri de 30 de ani ale căror vieţi au ajuns la un punct critic. Abe (Jordan Gelber), trăieşte cu părinţii săi (jucaţi de Christopher Walken şi Mia Farrow) şi colecţionează jucării, iar Miranda (Selma Blair) tocmai s-a întors acasă, după ce cariera ei academică s-a prăbuşit. Cei doi decid să se căsătorească, însă tocmai când lucrurile ar trebui să se îndrepte, toate se întorc împotriva lor.

Contagion

Pentru că e vorba de Steven Soderbergh, pentru că are un pumn de staruri şi pentru că regizorul a anunţat că se retrage o vreme să picteze, Contagion e unul dintre highlight-urile Veneţiei. E genul de thriller cu care v-aţi obişnuit deja: un virus care se pare că vine de la păsări ucide mii de oameni, iar experţii încearcă să-i dea de capăt. Impresionant e cast-ul : Marion Cotillard, Laurence Fishburne, Jude Law, Matt Damon, Kate Winslet şi Gwyneth Paltrow.

Alps

Yorgos Lanthimos a şocat audienţa canneză cu Dogtooth, un film absurd şi claustrofobic despre un tată care nu-şi lasă copiii dincolo de curtea vilei sale şi le hrăneşte constant frica faţă de „afară”. Însă Alps, spune regizorul grec, va fi şi mai şocant. Ceea ce nu e deloc gratuit din partea unui cineast cu viziunea sa. De data aceasta e vorba de o asistentă de noapte care prestează servicii bizare pentru familiile cărora le-au decedat cei dragi. Ea face parte dintr-un grup numit Alps care se oferă, contra unei sume de bani, să-i înlocuiască temporar pe cei morţi.

Faust

Fascinaţia pentru putere este din nou tema lui Alexander Sokurov, de data aceasta într-un film inspirat din „Faust-ul” lui Goethe şi „Doctor Faustus” al lui Thomas Mann. O combinaţie pe care regizorul rus o descria ca fiind „colorată, elegantă, cu multă muzică de Strauss şi miros de ciocolată”. Filmul a costat 8 milioane de euro şi se pare că i-a plăcut lui Vladimir Putin.

Competiţie

  • The Ides Of March, George Clooney (SUA) [film de deschidere]
  • Tinker, Tailor, Soldier, Spy, Tomas Alfredson (UK, Germania)
  • Wuthering Heights, Andrea Arnold (UK)
  • Texas Killing Fields, Ami Canaan Maan (SUA)
  • Quando La Notte, Cristina Comencini (Italia)
  • Terraferma, Emanuele Crialese (Italia/Franţa)
  • A Dangerous Method, David Cronenberg (Germania/Canada)
  • 4:44 Last Day On Earth, Abel Ferrara (SUA)
  • Killer Joe, William Friedkin (SUA)
  • Un ete brulant, Philippe Garrel (Franţa/Italia/Elveţia)
  • A Simple Life (Taojie), Ann Hui (China/Hong Kong)
  • The Exchange (Hahithalfut), Eran Kolirin (Israel)
  • Alps (Alpeis),Yorgos Lanthimos (Grecia)
  • Shame, Steve McQueen (UK)
  • L’ultimo terrestre, Gian Alfonso Pacinotti (GIPI) (Italia)
  • Carnage, Roman Polanski (Franţa/Germania/Spania/Polonia)
  • Chicken With Plums, Marjane Satrapi şi Vincent Paronnaud (Franţa/Belgia/Germania)
  • Faust, Aleksander Sokurov (Rusia)
  • Dark Horse,Todd Solondz (SUA)
  • Himizu, Sion Sono (Japonia)
  • Seediq Bale, Wei Te-Sheng (Taiwan)

În afara competiţie
i

  • Vivan las Antipodas! (documentar), Victor Kossakovsky (Germania) [film de deschidere]
  • Damsels in Distress, Whit Stillman (SUA) [film de închidere]
  • La folie Almayer, Chantal Akerman (Belgia/Franţa)
  • The Sorcerer and the White Snake (Baish Echuanshuo), Tony Ching Siu-Tung (China/Hong Kong)
  • Giochi d’estate, Rolando Colla (Elveţia/Italia)
  • La desintegration, Philippe Fauchon (Belgia)
  • The Moth Diaries, Mary Harron (Canada/Irlanda)
  • Alois Nebel, Tomas Lunak (Cehia/Germania)
  • W.E., Madonna (UK)
  • Eva, Kike Maillo (UK)
  • Scossa, Francesco Maselli, Carlo Lizzani, Ugo Gregoretti, Nino Russo (Italia)
  • La cle des champs, Claude Nuridsany, Marie Perennou (Franţa)
  • Il villaggio di cartone, Ermanno Olmi (Italia)
  • Wilde Salome, Al Pacino (SUA)
  • Tormented, Takashi Shimizu (Japonia)
  • Contagion, Steven Soderbergh (SUA)
  • Marco Bellocchio, Pietro Marcello (Italia) (documentar, scurtmetraj)
  • La Meditazione di Hayez, Mario Martone (Italia) (scurtmetraj)
  • Tahrir 2011,Tamer Ezzat, Ahmad Abdalla, Ayten Amin, Amr Salama (Egipt) (documentar)
  • The End, Collectif Abounaddara (Siria)
  • Vanguard, Collectif Abounaddara (Siria)
  • Evolution (Megaplex) (3D), Marco Brambilla (SUA) (film experimental)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here