Povestea unei românce care s-a sinucis în Germania, într-un film la Veneţia

1
422

Cazul real al unei tinere românce care s-a sinucis în casa familiei unde lucra în Germania este sursa de inspiraţie a filmului Totem, regizat de Jessica Krummacher şi inclus în secţiunea Venice Critics’ Week a Festivalului de la Veneţia (31 august – 10 septembrie). Ramona, angajată să aibă grijă de casă şi de cei patru copii (printre care şi doi gemeni nou-născuţi) ai unei familii din Bochum, şi-a pus capăt vieţii după câteva luni în care fusese tratată ca o „sclavă”, potrivit prezentării iniţiale a filmului, care pare o variantă modernă a basmului Cenuşăresei.

Tânăra e introvertită, absentă, se poartă uneori ciudat, însă munceşte de dimineaţă până noaptea târziu, i se dau resturile de la masă şi doarme pe o saltea. Mama copiilor e imprevizibilă cu ea – când amabilă, când violentă. Singurele ei momente de linişte sunt plimbările cu unul dintre copii. În această atmosferă, tânăra decide să moară. „Totem e o tragedie. De fapt, Ramona era deja moartă. Ştia că va muri şi asta îi da forţă să continue. Nu mai are dorinţe. Nu mai are temeri, nici prejudecăţi. Şi cine ar putea-o condamna?”, declara regizoarea pentru presa germană înainte de a începe producţia. Krummacher a vizitat inclusiv casa în care s-a petrecut tragedia: „Sunt tristă să fiu aici. Şi m-am înfuriat. Cum s-a putut întâmpla aşa ceva?”.

Între timp, scenariul a suferit modificări, iar selectorii Venice Critics’ Week găsesc în film influenţe puternice dinspre Michael Haneke şi Ulrich Seidl – insatisfacţiile unei clase mijlocii în criză provoacă un joc al cruzimii. Numele personajului e Fiona (jucată de Marina Frenk), iar în familie există doar doi copii – o adolescentă şi un băieţel. Disciplina pe care o impune stăpâna familiei e sufocantă; menajera şi restul casei îşi duc vieţile paralele într-un aer bolnăvicios. Mama, frustrată de o menopauză prea timpurie, tratează două păpuşi ca pe doi nou-născuţi, iar tatăl, mai mereu plecat cu afaceri, manifestă un interes morbid faţă de Fiona. În distribuţie mai intră Natja Brunckhorst (Christiane F.), Alissa Wilms (The Reader), Cedric Koch şi Benno Ifland.

Jessica Krummacher, născută în Bochum, trăieşte în prezent în Berlin. A studiat documentarul şi jurnalismul TV la Hochschule für Fernsehen und Film in Munich, iar Totem este filmul ei de absolvire.

Filmele din selecţia Venice Critics’ Week

  • El campo (In the Open), de Hernán Belón, Argentina, 2011 – premieră mondială
  • El lenguaje de los machetes (Machete Language), de Kyzza Terrazas, Mexic, 2011 – premieră mondială
  • Là-bas (Down There), de Guido Lombardi, Italia, 2011 – premieră mondială
  • La terre outragée (Land of Oblivion), de Michale Boganim, Franţa-Ucraina, 2011 – premieră mondială
  • Louise Wimmer, de Cyril Mennegun, Franţa, 2011 – premieră mondială
  • Marécages (Wetlands), de Guy Édoin, Canada, 2011 – premieră mondială
  • Totem, de Jessica Krummacher, Germany, 2011 – premieră mondială (filmul de deschidere – în afara competiţiei)
  • Stockholm Östra (Stockholm East), de Simon Kaijser da Silva, Suedia, 2011 – premieră mondială (filmul de închidere – în afara competiţiei)
  • Missione di pace (Mission of Peace), de Francesco Lagi, Italia, 2011 – premieră mondială

 Bunătăţuri la Veneţia: filme de Madonna, Roman Polanski sau Al Pacino

O dramă cu Monica Bîrlădeanu, la Festivalul de la Veneţia

1 COMENTARIU

  1. Tot respectul pentru regizoare – pentru tema aleasa, pina acum intr-o zona „tabu”, aproape deloc tratata de mass-media occidentala, pentru care est-europenii apar in principal ca infractori sau prostituate. Munca de sclavi – sau oricum plina de umilinte – prestata de multi dintre ei „nu da bine” intr-o societate a consumului si placerilor de tot felul, in care munca „de jos” e preferabil sa fie facuta de altii…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here