A – Anderson, P.T – unul dintre puținii auteuri hollywoodieni veritabili, 44 de ani și șapte filme fascinante la activ, toate aproximări ale termenului „capodoperă”. Copil-minune ieșit la rampă la mijlocul anilor ’90, niciodată câștigător de Oscar.
B – Boogie Nights – Filmul care i-a adus faima, caleidoscopică radiografie a industriei porno din anii ‘70 și ‘80. Expandare a scurtmetrajului The Dirk Diggler Story, pe care Anderson l-a făcut la 18 ani. Ticsit de secvențe și interpretări memorabile, tributar lui Robert Altman și unul dintre filmele emblematice ale deceniului al nouălea.
C – C. Reilly, John – colaborator frecvent al lui Anderson, încă de la debutul în lungmetraj. Unul dintre actorii de compoziție cei mai subapreciați ai generației sale.
D – Day Lewis, Daniel – Anderson i-a dat cel mai mare rol al carierei in There Will Be Blood. Daniel Plainview e o creație feroce care arde pelicula în fiecare cadru.
E – Elswit, Robert – Directorul de imagine cu care a lucrat la aproape toate filmele (The Master , la care a lucrat cu Mihai Mălaimare Jr., e singura excepție). Omul de care stilul lui Anderson va fi mereu legat. Același tip de colaborare simbiotică pe care îl are și Wong Kar-Wai cu Christopher Doyle.
F – Fiona Apple – cântăreață cu care Anderson a avut o relație la sfărșitul anilor ’90, și căreia i-a regizat mai multe videoclipuri.
G – Greenwood, Jonny – membru al formației Radiohead căruia Anderson nu i-a mai dat drumul de la There Will Be Blood încoace. Atmosfera intoxicant-sufocantă de acolo i se datorează și lui.
H – Hard Eight – debutul în lungmetraj, un proiect torturat de amestecul producătorilor, rezultând în mai multe variante de montaj și o distribuție în săli deficitară. Caracteristicile ce aveau apoi să devină mărci ale stilului lui Anderson sunt aici prima dată la vedere, la fel și talentul în lucrul cu actorii.
I – Inherent Vice – prima ecranizare a unui roman de Thomas Pynchon, a cărui operă era considerată de mulți de neadaptat. Trip halucinatoriu printre hățișurile unei povești labirintice. The Long Goodbye pe doză dublă de ciuperci.
J – Joaquin Phoenix – cu roluri de protagonist în cele mai recente două filme ale lui Anderson, care pare să-și fi găsit în el actorul cu intensitatea de care are nevoie.
K – Kubrick, Stanley – Alături de Martin Scorsese, Robert Altman și Jonathan Demme, unul dintre regizorii după care Anderson și-a modelat cariera.
L – long take – marcă stilistică nelipsită din filmele regizorului. Vezi întrarea lui Syd în cazinoul din Vegas în Hard Eight, introducerea personajelor din Boogie Nights – cu trimitere clară la Goodfellas, etc.
M – Magnolia – considerat de mulți capodopera lui Anderson. Dramă cu iz de tragedie greacă și dimensiuni de epopee, cu multe personaje și ploaie cu broaște. Apogeul carierei lui Tom Cruise, pe muzică de Aimee Mann. Ca să se răcorească, Anderson a făcut apoi cel mai scurt și direct film al său – Punch-Drunk Love.
N – Noir – gen cu care Anderson a flirtat încă de la început. Coperțile carierei sale de până acum, Hard Eight și Inherent Vice, sunt cele mai bune exemple.
O – Oil – roman de Upton Sinclair pe care l-a adaptat foarte liber în There Will Be Blood. Explicând cum a ajuns să citească această carte, a spus că îi era dor de casă, iar romanul avea o pictură a Californiei pe copertă.
P – Philip Seymour Hoffman – Actor în cinci dintre filmele lui Anderson, care ne lipsește și nouă așa cum îi va lipsi și lui. Monumental în The Master.
Q – Quentin Tarantino – regizor cu care a fost adesea comparat, de care îl leagă o lungă prietenie. Au multe lucruri în comun – vezi și litera V.
R – Reynolds, Burt – actor emblematic al anilor ’70, ce intrase într-un con de umbră atunci când Anderson l-a distribuit în Boogie Nights în rolul producătorului de filme porno în jurul căruia gravitează toată lumea.
S – Sydney – titlul original al debutului Hard Eight, schimbat de producători pentru a nu fi confundat cu un oraș din Australia. Numele personajului principal interpretat de Philip Baker Hall, colaborator frecvent al lui Anderson încă de la scurtmetrajul Cigarettes & Coffee.
T – There Will Be Blood – Filmul American prin excelență. Obsesiv, intens, perfect.
U – Upton Sinclair – Din romanul său, Anderson nu a păstrat mare lucru în There Will Be Blood.
V – video-store generation – generația regizorilor autodidacți, care au învățat să vadă și să facă filme de pe casete video, al cărui exponent este, alături de Tarantino, Kevin Smith și alții.
W – Wahlberg, Mark – fost Marky Mark, căruia Anderson i-a dat rolul ce avea să îi propulseze cariera într-o altă ligă – Dirk Diggler.
X – X-Rated – vezi și litera Y.
Y – “You can really see a strong and distinctive line between ’70s and ’80s porn, not just in the quality but in the spirit behind it.” P. T. Anderson
Z – Zona San Fernando Valley, California – fundalul multora dintre filmele sale.