Striptease à la Soderbergh: „Magic Mike”

0
324

Pectoralii lui Channing Tatum s-au vândut cu multe sute de milioane de dolari anul acesta, (The Vow şi 21 Jump Street au fost succese de casă, G.I Joe ar fi putut să fie). De ce n-ar vinde şi un film de Steven Soderbergh, recunoscut pentru faptul că lucrează repede şi fără buget (dacă vrea), chiar şi fără George Clooney în distribuţie? Faceţi cunoştinţă cu hitul-surpriză al verii 2012, Magic Mike, tradus proletar, ca scos din mica publicitate, Mike meseriaşu’.

Mike (Tatum) îşi suplimentează veniturile (şi ambiţiile de reuşită) cu onesta îndeletnicire de „dansator exotic” în trupa impresariată şi antrenată de antreprenorul/guru Dallas (un Matthew McConaughey trezit din coma carierei recente). Ziua pe şantier şi noaptea în cluburi, volubil cu femeile, dezinhibat în preajma bărbaţilor, făcând totul fără efort, Mike pare să deţină controlul deplin al propriei sorţi.

Fascinaţia pe care o exercită îl ajută să îl ia sub aripa sa pe tânărul Adam (Alex Pettyfer) şi să îi arate o lume plină de posibilităţi, dar e oare succesul şi adoraţia fanelor doar o iluzie? Şi cum va reacţiona ucenicul în faţa oportunităţilor care i se arată? Dacă încalci regula şi săruţi fetele, rişti să faci herpes? Acestea sunt dilemele (mărunte?) pe care le oferă Magic Mike, asezonate cu uleiurile şi recuzita specifice meseriei.

Nu ştiu cum ar fi arătat un film semi-autobiografic despre scurta carieră de stripper a lui Tatum, dacă ar fi fost regizat de Adam Shankman sau de Raja Gosnell, şi e bine că nu am avut ocazia să aflu. Sub supravegherea lui Soderbergh, a cărui ghiduşă cameră de filmat găseşte unghiul neaşteptat – vezi dutch tilt-ul de pe bancheta din spate a maşinii lui Mike, din perspectiva unui Adam supradozat – coregrafiile trupei de băieţi cu nume de scenă ca Tarzan, Big Dick Ritchie sau Tito, ingenioase şi interpretate acrobatic, ilustrând fanteziile cele mai prozaice ale femeilor – pompieri, poliţişti, cowboys etc. -, sunt întrerupte/legate de lumina gălbuie a soarelui Tampei, şi de lumina electrică a cluburilor de noapte.

Mai aproape de Bubble şi The Girlfriend Experience (dar mai puţin clinic), Magic Mike îl găseşte pe regizor în plină formă indie, experimentând cu predilecta cameră digitală, într-un film mai subversiv şi mai profund decât pare: Matthew McConaughey şi bustul său lucrat arătat într-o duzină de filme deveniseră o glumă preferată a criticilor şi audienţelor deopotrivă – aici e ostentativ şi asumat, ceea ce îi dă o aură de decadenţă (tragică?) comparabilă cu cea a lui Rourke în The Wrestler.

La început privită circumspect, cariera lui Tatum începe să se contureze la Hollywood ca fiind mai mult decât un foc de paie; amintind de Mark Wahlberg din era Marky Mark, dezinvolt şi mereu gata să se ia la mişto – ca şi în 21 Jump Street -, îţi zice că a venit să rămână, orice ai crede despre talentele sale actoriceşti. Aici e secondat de Alex Pettyfer, care duce epilatul în chiuvetă (fără ceară) pe culmi pe care Mel Gibson nu le atinsese în What Women Want, şi de Cody Horn (fiica unuia dintre şefii de la Disney), blondă, frumoasă şi cu râs contagios.

Surprinzător de agreabil pentru ambele sexe, asta deşi are mai puţină utilitate practică decât ar sugera titlul, Magic Mike e cel mai bun film cu striptease masculin al verii.

***

Filmul rulează din 2 august în cinematografele din România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here