Controversă la Veneţia: „The Master” a pierdut Leul de Aur în ultima secundă

0
248

UPDATE. Favoritul criticilor, al spectatorilor şi, se pare, al juriului, The Master al lui Thomas Paul Anderson a pierdut Leul de Aur în ultima secundă, în această seară, din cauza unor prevederi în regulamentul Festivalului de la Veneţia, scrie „The Hollywood Reporter“, citând surse din interior.

Filmul al cărui director de imagine a fost Mihai Mălaimare Jr. s-a ales cu Leul de Argint şi premiul de interpretare Coppa Volpi, acordat pentru prestaţiile extraordinare ale lui Joaquin Phoenix şi Philip Seymour Hoffman. Leul de Aur i-a revenit cineastului sud-coreean Kim Ki-duk pentru Pieta, notează presa anglo-saxonă, fără pic de entuziasm, deşi povestea bizară a relaţiei dintre un cămătar brutal şi o femeie care apare brusc în viaţa lui, susţinând că-i este mamă, a fost tot un critic’s darling. Kim Ki-duk mai are un Leu de Aur în portofoliu, obţinut acum 8 ani, pentru 3-Iron.

Regulamentul Veneţiei – la fel ca şi cel al Cannes-ului – stipulează că juriul nu are voie să dea un al doilea premiu unui film care obţine Leul de Aur. Prin urmare, juraţii prezidaţi de Michael Mann au fost întorşi de board-ul festivalului şi puşi în faţa unei dileme: să-i dea Leul de Aur lui The Master, ignorând performanţele celor doi actori, sau să-i ofere atât Leul de Argint pentru regie, cât şi trofeul Coppa Volpi. Şedinţa juriului a fost cât se poate de „agitată”, potrivit „The Hollywood Reporter“. Se pare că în faţa unei dileme similare a fost pus şi juriul din 2008, când i-a fost imposibil să-i dea Leul de Aur lui Darren Aronofsky, pentru The Wrestler, dar şi premiul de interpretare lui Mickey Rourke.

Puţine filme au parte de o primire atât de unanim entuziastă şi cu superlative categorice precum „excepţional“, „capodoperă“ sau „copleşitor“ ca The Master. De la „Variety“, „Hollywood Reporter“ şi „Screen International“ la „The Guardian“, trecând prin site-urile şi blogurile de cinema anglo-saxone, critica de film a fost sedusă de meditaţia lui Paul Thomas Anderson asupra vieţilor marginale, a vulnerabilităţii lor, şi a şarlatanismului religios. Notat cu 4 sau 5 stele în majoritatea publicaţiilor, The Master este deja cel mai puternic concurent la Oscarurile de anul viitor.

Premii pentru Ulrich Seidl şi Olivier Assayas

Premiul special al juriulu i-a revenit lui Ulrich Seidl, pentru Paradise: Faith, iar cel pentru scenariu cineastului francez Olivier Assayas, pentru Apres mai/ Something in the Air. Cea mai bună actriţă a fost desemnată Hadas Yaron, din Israel, cu rolul din Fill The Void, de Rama Bursthein.

Premiul Marcello Mastroianni pentru Cel mai bun tânăr actor a fost câştigat de Fabrizio Falco, care apare în Dormant Beauty al lui Marco Bellocchio’s şi în E Stato il Figlio. Regizorul acestuia din urmă, Daniele Cipri, şi-a adjudecat Premiul Osella pentru cea mai bună contribuţie tehnică, în timp ce trofeul Dino de Laurentiis pentru debut i-a fost acordat co-producţiei Germania-Turcia Mold, de Ali Aydin.

În secţiunea Orizzonti, premiul cel mare a fost câştigat de Three Sisters, în regia lui Wang Bing, iar Premiul special al juriului i-a revenit belgianului Frédéric Fonteyne, cu Tango Libre.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here